Gespot op photokina –  YI M1

Het Chinese antwoord op mirrorless

Gespot op photokina – YI M1

Redactie DIGIFOTO Pro 5836
Natuurlijk zijn alle grote merken aanwezig op photokina, maar soms komen we nog een interessante nieuwe speler tegen. Zo kwamen we in hal 9 de YI M1 tegen. Een mirrorless camera uit China met opvallende functies..

YI, oftewel Young Innovators, is een Chinees bedrijf dat al enige tijd actioncams maakt. Nu komt het bedrijf met een kleine spiegelloze camera die gericht is op iedereen die een stapje verder willen dan fotograferen met hun smartphone.

De M1 beschikt over een 20MP micro4/3 sensor met 81 AF-punten die scherp moeten kunnen stellen tot -4EV. De M1 heeft een 3 inch touchscreen, kan vijf foto's per seconde maken en beschikt over Wi-Fi en bluetooth zodat je je foto's direct kan delen op social media.
YI M1

YI M1 helpt bij de compositie

Bij heel veel camera's heb je al de mogelijkheid om een 3x3 grid of zelfs de gouden ratio in je beeld te krijjgen om je te helpen je compositie zo goed mogelijk te krijgen. De YI M1 gaat nog een stapje verder. Bij de unieke C-modus van de M1, komt er een template op je scherm die je toont hoe je je model zo goed mogelijk moet positioneren.
YI M1
YI laat weten dat dit speciaal is geïntroduceerd zodat vrouwen ook mooie foto's kunnen maken. Het sexisme springt hier van af, maar het laat vooral zien dat China misschien nog niet helemaal klaar is voor de Westerse markt.

DIGIFOTO & Photokina 2016

DIGIFOTO is aanwezig in Keulen met een groot redactie team bestaande uit fotografen, journalisten en een video team. Lees hier alles over Photokina 2016 en volg Facebook, Twitter, Instagram & Google+ voor het laatste nieuws!

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie

afbeelding van Sjoerd van der Wal

Meest opvallend aan deze camera is dat het design schaamteloos van Leica (Leica T) is gekopiëerd.

afbeelding van Arnaud S.

"..YI laat weten dat dit speciaal is geïntroduceerd zodat vrouwen ook mooie foto's kunnen maken. ..."
Hoe laten ze dit weten dan? Een kereltje op de beursstand die dat zich liet ontvallen? Of gebruiken ze deze pitch in hun officiële marketing communicatie? Vast niet. Ik denk dat je een ongelukkige uitspraak van een Chinees verkoopventje verdraait, opblaast en als etiket op dit merk plakt.
(On a sidenote, ik ken genoeg zeer talentvolle vrouwelijke fotografen, maar ergens heeft het wel een kern van waarheid. Want hoeveel VVS filmende vrouwen ken je en hoeveel mannen ken je die dat doen?)