Prijsdiscussie fotojournalistiek laait op door soloactie De Meijer

Jesse Kraal 5112
Discussies over de lage prijzen die worden betaald voor fotojournalistiek woeden al jaren, fotojournalist Bas de Meijer gooit olie op het vuur door persbureau Novum te verbieden nog langer zijn foto's te verkopen. Directe aanleiding is een deal van Novum met uitgeverij TMG, waarbij prijzen voor online publicatie verder zijn verlaagd.

Voor plaatsing van een foto op de website van de Telegraaf ontvangt de fotojournalist 15 euro, dat was voorheen nog het dubbele. Plaatst het Nederlands Dagblad je foto, dan houd je daar zelfs maar zes euro aan over. Volgens De Meijer in een post op zijn blog, is de maat nu vol: 'Door de prijsdaling te slikken graaf ik mijn eigen graf. Het is beter om de tijd die ik nu kwijt ben aan nieuwsfotografie anders te besteden.'

Oproep

De beslissing van Bas de Meijer kan rekenen op bijval van de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF) en de FotografenFederatie (FF). Zij roepen fotojournalisten op dezelfde beslissing te nemen als De Meijer en hun foto's zelf te gaan verkopen of een andere, betrouwbare agent te zoeken.

Natuurlijk is het probleem veel groter dan alleen deze kwestie rond Novum. Het lijkt er op dat andere bureau's de nieuwe prijzen van Novum al oppikken en er hun eigen prijzen ook op aanpassen. Het is de vraag hoelang de daling van prijzen nog door kan gaan en of deze actie van een enkele fotojournalist daar verandering in kan brengen?

Bijval

Daarvoor is waarschijnlijk meer steun nodig vanuit de sector en het lijkt nog zeer de vraag of die er gaan komen. Een veelgehoorde klacht onder fotografen is dat er te veel 'amateurs' zijn die de markt verpesten door voor een appel en een ei foto's aan te leveren. Daarnaast zit het probleem natuurlijk niet alleen bij de persbureaus maar ook bij de afnemers, de beeldredacties.

Voor de sector is het te hopen dat De Meijer voldoende bijval krijgt om de voorwaarden van persbureaus weer wat te kunnen bijstellen en wellicht zelfs een mentaliteitsverandering weet te weeg brengen bij afnemers van foto's.

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van AREND BLOEMINK

ik heb medio vorig jaar het leveren van foto's aan uitgeverij TGM al stop gezet. Vanwege de alsmaar dalende prijzen èn vanwege het Telegraaf-breed onbetaald misbruiken van de rechten mijn foto's. Gelukkig vekeer ik in de omstandigheid dat ik kan leven zónder TGM-inkomsten.

afbeelding van Bas de Meijer

afbeelding van jesse kraal

Dankje Bas, ik plaats de link in het artikel.

afbeelding van Charlotte Meindersma

Ik ben absoluut een voorstander van marktwerking en dus ook van niet zeuren (zoals jullie op Facebook als optie gaven), maar aan alles zit een grens.

Er is naar mijn idee sprake van een omgekeerd monopolie waarbij de koper de prijs bepaalt in plaats van de verkoper of de markt. Net als de NS die voor treinkaartjes kan vragen wat het wil.
Voor deze bedragen valt er niet meer te werken. Het moet massaproductie worden, maar een foto maken en afleveren kost nu eenmaal tijd. Ook daar zijn grenzen aan. Dus al zou je veel foto's kunnen maken en afleveren, dan is dat niet voldoende. De enige oplossing is dan nog exact dezelfde foto meerdere malen te kunnen verkopen, maar ook dat lijkt me niet echt een optie.

Kortom, een dapper besluit van Bas en als voldoende fotografen zouden volgen kunnen we het monopolie misschien weer ongedaan maken en kan het weer een markt worden waar partijen moeten samenwerken.

afbeelding van adorst

Ik lever qua journalistiek werk hoofdzakelijk aan een krant die gelukkig (nog) heel fatsoenlijke tarieven hanteert. Maar ik ben ook wel blij dat ik niet alleen afhankelijk ben van de media. Ik zit ook lekker in de familie- en bruidsfotografie.
Maar ik kan me levendig voorstellen dat mensen hiertegen in opstand komen. Dit zijn derdewereldtarieven. Daar kan je nog geen droog brood van eten. Dus: Opstand is terecht!

afbeelding van aardig

Of de beroepsfotografen kunnen zich op basis van kwaliteit niet genoeg onderscheiden van de amateurs die hun plaatjes voor een appel en een ei van de hand doen, of (een deel van) "de media" vindt kwaliteit minder belangrijk dan prijs.

Hoe begrijpelijk op zich ook, in beide gevallen heeft protesteren weinig zin. Het klinkt een beetje als fabrikanten van fotorolletjes die protesteren tegen digitale camera's. Wie niet failliet wil gaan zal zich moeten aanpassen, dat gold voor Kodak in het groot en dat geldt voor fotojournalisten in het klein.

afbeelding van Anonymous

Uitgeverij TGM? Zo moeilijk is het toch niet om de afkorting van Telegraaf Media Groep juist te spellen?