Terugblik: in de spotlight, Hanneke de Wijs

Terugblik: in de spotlight, Hanneke de Wijs

Redactie DIGIFOTO Pro 4545

Hanneke de Wijs uit Etten-Leur vindt zichzelf een echte hobbyfotograaf die fotografeert met wat ze dan ook in haar handen heeft. Of dat haar smartphone of haar spiegelreflexcamera is, maakt Hanneke niet veel uit. We spreken haar over haar prachtige zwart-witfotografie.

Dit artikel werd geschreven door Sterre Hartjes en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2020.

Hanneke heeft een aantal jaar geleden een korte opleiding tot basisfotograaf gevolgd aan de School voor Fotografie in Breda en heeft dit aangevuld met een meerdaagse training studioportretfotografie. Tijdens deze opleiding leerde ze veel over fotografie, in eerste instantie alle technische aspecten van een spiegelreflexcamera, maar daarnaast ook over het kijken naar foto’s van anderen. 'We moesten elke les foto’s meenemen en die moesten we leren “lezen”. Hoe is deze foto gemaakt? Met welk objectief? Wat is de hoek van de foto? Waar komt het licht vandaan? Wat denk je dat de sluitertijd was, welk diafragma werd er gebruikt? Ik vond het erg interessant om te kijken naar andermans foto. Daar heb ik veel van geleerd en ik kan de kennis nog steeds goed gebruiken als ik nieuwe dingen wil proberen.'

Liefde voor fotografie

De interesse voor fotografie is er altijd geweest voor Hanneke. 'Mijn vader maakte dia's tijdens onze vakanties. Ook vond ik de verhalen van mijn oma in combinatie met de oude fotoalbums intrigerend. Alles was vroeger in zwart-wit en sepia en dat vond ik prachtig om naar te kijken.' Toch duurde het wat langer voordat Hanneke zelf de camera oppakte. 'Buiten de standaard vakantiefoto's om deed ik weinig met fotografie. Toen mijn man en ik grotere reizen gingen maken, wilde ik met mooiere foto's thuiskomen en besloot ik naar de School voor Fotografie te gaan.'

Een nadeel was voor Hanneke dat ze steeds kritischer werd op haar werk. 'Ik ben een echte perfectionist en verwachtte te veel van mezelf waardoor ik de lol in fotografie verloor.' Pas in de zomer van 2018, tijdens een reis naar Spitsbergen, kwam de liefde voor het fotograferen weer boven.

Fotografie-community

Iets later maakte ze een Instagram-account aan en kwam daardoor in aanraking met de fotografie-community. 'Ik kwam in contact met allemaal mensen met een passie voor fotografie, van hobbyisten, tot semi-professionals en professionals van over de hele wereld. Omdat mijn voorkeur altijd bij zwart-witfotografie heeft gelegen, ben ik mensen gaan volgen die actief zijn met zwart-witfotografie en ben ik zelf ook gaan experimenteren.' De eerste serie foto’s was volgens Hanneke niet veel meer dan een digitale omzetting, 'maar ik zag prachtige foto’s bij anderen en was heel nieuwsgierig hoe zij die foto’s maakten.' Gelukkig waren deze instagrammers bereid om een stukje van hun kennis met haar te delen.
De onderwerpen die in Hanneke's foto's centraal staan verschillen en ze staat altijd open voor nieuwe dingen. 'Tijdens onze laatste vakantie ben ik met voor mij nieuwe vormen van fotografie bezig geweest: avondfotografie, architectuur en ik ben specifiek aan de slag gegaan met mijn nieuwe groothoeklens. De meeste lol had ik op de dagen dat we rondliepen langs de rivier waar mensen aan het werk waren of als we door de smalle straatjes liepen. Zodra mijn camera tevoorschijn kwam, had ik aanspraak. Sommigen wilden zo graag op de foto en haalden hun vrienden er dan bij. Op zo’n moment ben ik helemaal in mijn element. Het is waar fotografie voor mij om draait, contact met anderen, vastleggen wat er in het moment gebeurt.'

Aantrekkingskracht van zwart-wit

Hanneke fotografeerde wel eens in kleur, maar blijft terugkomen bij zwart-witfotografie. 'Zwart-wit foto’s hebben voor mij meer kracht, ze hebben ook een totaal andere sfeer dan kleurenfoto’s. Wat overigens niet wil zeggen dat ik kleurenfoto’s niet schitterend kan vinden, maar ik maak zelf liever zwart-wit beelden.' Volgens Hanneke is het fotograferen in zwart-wit nog niet zo makkelijk als gedacht. 'Ik heb een professioneel fotograaf wel eens horen beweren dat als je foto is mislukt, je ‘m altijd nog zwart-wit kunt maken. Ik ben het daar niet mee eens. Een slechte of mislukte foto blijft een slechte of mislukte foto ook in zwart-wit.' Voor zwart-witfotografie moet je volgens haar nog steeds de juiste basis hebben, echter kan het contrast wel hoger liggen dan bij een kleurenfoto. Hanneke heeft altijd geleerd dat je van tevoren al moet inschatten hoe de foto er uit zou komen te zien wanneer het in zwart-wit wordt gezet. 'Ik vind dit nog wel lastig, maar dat is alleen maar een leuke uitdaging.' Wanneer de fotografe portretten maakt, wil ze dat alles om het mens in de foto draait, alles wat er omheen afspeelt is als extra. Het is maar een mening, maar ik vind dat je bij zwart-wit omzettingen alle storende kleurelementen uit de foto weg haalt en de foto terugbrengt naar de essentie van wat je wil overbrengen. Je vereenvoudigt het beeld en stuurt de kijker naar jouw verhaal. '

Wat zit er in mijn fototas?

'Ik krijg vaak de vraag met wat voor camera ik werk. Dat varieert van een Canon Powershot S45 tot mijn verouderde iPhone 6 en mijn inmiddels ook al weer 11 jaar oude Nikon D300S. Het gaat er vooral om dat je licht en compositie begrijpt. Je kunt met vele soorten camera’s, duur en goedkoop, mooie foto’s maken.'

  • Nikon D300S
  • Nikkor 18-200 mm f/3.5/ 5.6
  • Nikkor  50 mm f/1.8
  • SIGMA 8-16mm f/4.5/ 5.6
  • Polarisatiefilter
  • Nikon Speedlight SB600
  • Reflectiescherm & reflectieparaplu
  • Lichtgewicht statief van Sirui
  • Afstandsbediening
afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie