Review: Sigma sd Quattro

Review: Sigma sd Quattro

Review: Sigma sd Quattro

Jasper van Bladel 14918
Zo nu en dan verschijnt een camera die het totaal anders doet dan veel van de concurrenten. Zo ook deze Sigma sd Quattro. Met zijn eigenwijze uiterlijk, bijzondere 39-megapixel meerlaags sensor en relatief lage aanschafprijs is het een zeer veelbelovende camera. Hoe bevalt de Sigma sd Quattro in de praktijk?

Veel mensen kennen Sigma uitsluitend als een fabrikant van objectieven. De Japanse fabrikant maakt echter ook camera’s. En dat doen ze niet op een voor de hand liggende manier. Sigma is nog altijd een familiebedrijf en die zelfstandigheid zorgt voor een gezonde dosis eigenwijsheid. Dat eigenwijze zie je eigenlijk al meteen als je de sd Quattro voor je ziet. Net zoals de dp Quattro is dit een zeer bijzonder vormgegeven camera. Waar camerafabrikanten vaak op safe spelen bij het ontwerp van een camera, kiest Sigma voor een andere koers. De sd Quattro lijkt eigenlijk nergens op, maar dan in de goede zin van het woord.

Strak

De camera heeft een zeer degelijke uitstraling en is kloek om te zien. Je ziet er meteen aan dat dit geen doorsnee camera is. Ook als je hem vastpakt komt de degelijkheid naar voren. De materialen zijn mooi gekozen en de knoppen voelen goed en stevig aan. De rubber afdichtingen bij de diverse aansluitingen zijn gemakkelijk open te maken, maar voelen desondanks aan alsof ze voor de eeuwigheid gebouwd zijn.

De camera maakt dus een moderne en zeer degelijke indruk. Dat gaat zo verder als je naar de menu’s gaat kijken. Die zijn strak en clean vormgegeven en maken een mooie grafische indruk. Via de Quick Start knop aan de bovenzijde zijn de belangrijkste functies met één handeling te bereiken. Verder is de ergonomie duidelijk en hoef je ondanks het onconventionele uiterlijk van de camera niet lang te zoeken naar hoe je hem precies moet bedienen. Alleen de aan-uitknop zit op een wat onverwachte plek, op het uitstekende gedeelte vlakbij het objectief. Daar is op zich niets onhandigs aan, het vergt echter wel wat gewenning.

Foveon

Niet alleen de buitenzijde van de sd Quattro is onconventioneel, ook aan de binnenkant is de camera een bijzonder staaltje techniek. De sd Quattro is uitgerust met een aps-c-sensor, maar niet zoals je die verwacht. Sinds een aantal jaar innoveert Sigma met meerlaags sensoren, die op een andere manier werken dan de sensoren in alle andere camera’s.

De sensor gebruikt drie lagen fotodioden, die elk op een verschillende diepte in het lichtgevoelige silicium in de sensor geplaatst zijn. Elk van die lagen absorbeert één kleur uit het RGB-spectrum. Het gaat dan om rood, groen en blauw. De kleuren worden verticaal opgevangen, zonder kleur- en laagdoorlaatfilter. Alle informatie, over zowel kleur als scherpte, blijft zo behouden. Een 'normale' sensor, zoals in vrijwel alle andere camera's gebruikt wordt, heeft één laag met pixels die elk maar één enkele kleur kunnen opvangen. Andere kleuren uit het invallende licht op die pixel gaan dan verloren. Gechargeerd zou je kunnen zeggen dat als je een foto met een ‘normale’ sensor neemt, deze voor een gedeelte is ‘verzonnen’ door de sensor. Net zoals Photoshop beeldinformatie bij verzint als je de resolutie van een kleine afbeelding flink wilt vergroten.

Camera: Sigma sd Quattro
Objectief: Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Diafragma: f/2.5
Sluitertijd: 1/125
Brandpuntsafstand: 31mm
Iso: 100

Dat betekent dat de sd Quattro beelden produceert met een resolutie van maar liefst 39 megapixel. Terrein Nikon D810 dus. Overigens zit er ook een sd Quattro H in de pijplijn, die camera heeft een iets groter aps-h-sensor die overklokt met maar liefst 51 megapixel. Die camera laat echter nog even op zich wachten.

Uiteraard hebben we uitgebreid gekeken naar de prestaties van de sensor. De resolutie ligt op hetzelfde niveau als dat van bijvoorbeeld een Nikon D810, al lijkt de resolutie bij 100% van RAW én bij jpg veel hoger te zijn dan hij is. Op pixelniveau haalt hij een 20 à 25% hogere resolutie dan de Nikon D810. De resolutie van de Pentax K1 met sensor shift is vergelijkbaar met die van de Sigma. Effectief haalt de Quattro dus D810-nivau uit APS-C, een bewonderenswaardig resultaat. Niettemin is de scherpte-indruk (ook belangrijk) nog hoger, wat te verklaren is doordat er per pixel geen onduidelijkheid is over de kleuren. Dit door de bijzondere constructie van de sensor. Het micro-contrast ligt op het niveau van de D810.

De dynamiek ligt niet op het niveau van bijvoorbeeld een D810. Voor doortekening in de hoge lichten moet er onderbelicht worden, terwijl je er goed aan doet de schaduwen niet te donker te laten worden. Maar zoals besproken, bij controleerbare omstandigheden en als je weet wat je doet als fotograaf is dat geen probleem. Werk je zo, dan krijg je foto’s die er heel goed uitzien met zeer sprekende kleuren die heel goed gedrukt kunnen worden.

Camera: Sigma sd Quattro

Objectief: Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Diafragma: f/7.1
Sluitertijd: 1/200
Brandpuntsafstand: 32mm
Iso: 100

Hokjes

Als je camera’s het liefste in hokjes stopt is de sd Quattro dus een beetje een moeilijk geval. Want waar moeten we deze camera nu precies plaatsen? Een aps-c-camera met een resolutie vergelijkbaar met die van een fullframe Nikon D810, maar met een prijs die daar juist weer ver onder ligt. Net zoals bij het uiterlijk van de camera het geval is, is de camera als geheel ook niet direct met een ander toestel te vergelijken. Een uniek aanbod, gemaakt door een eigenwijs familiebedrijf.

Camera: Sigma sd Quattro

Objectief: Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Diafragma: f/7.1
Sluitertijd: 1/250
Brandpuntsafstand: 29mm
Iso: 100

Zijn er dan ook minpunten? Ja, die zijn er. Zo is de elektronische zoeker mooi groot en helder, maar wordt het enthousiasme daarover een beetje getemperd door de refreshrate van het zoekerbeeld. De beelden worden niet heel snel ververst en zeker bij beweging komt het beeld daardoor wat minder mooi over. Geen enorm probleem overigens, maar het zou mooi zijn als ze dat bij Sigma nog eens zouden bekijken. Daarnaast is de autofocus niet de meest snelle. Dat gezegd: de autofocus mag dan niet heel snel zijn, accuraat is hij wel. Bijzonder accuraat zelfs.  

Fenomenaal

Sigma is dus een fris en eigenwijs bedrijf dat een weg bewandelt waar verder geen enkele camerafabrikant te bekennen is. Deze keuze heeft zo zijn consequenties voor de inzetbaarheid van de camera, dat weet Sigma zelf ook. 

Jullie zijn ongetwijfeld bekend met het spreekwoord: ‘If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.’ En dat is precies hetzelfde met deze Sigma. De camera is een fantastisch toestel waarmee je, als je weet wat je doet, adembenemend goede beelden kunt maken. De plasticiteit en het detail in de beelden is werkelijk fenomenaal. Een goed portretfotograaf of een begenadigd landschapsfotograaf kan met deze camera de beelden van zijn leven maken, maar als je de fout maakt om de sd Quattro te gebruiken voor het vastleggen van een voetbalwedstrijd in de avond kom je bedrogen uit. Dat maakt de Sigma geen allround-camera. Zo ziet Sigma de camera overigens ook niet, ze mikken met deze camera op de liefhebber. Voor de camera’s van Sigma is er, zeker in Japan, een grote groep fans. Sigma heeft bij deze camera duidelijk keuzes gemaakt. Als de omstandigheden goed zijn én je weet wat je doet, dan is de Sigma sd Quattro een fenomenale camera. 

Camera: Sigma sd Quattro

Objectief: Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Diafragma: f/1.8
Sluitertijd: 1/250
Brandpuntsafstand: 28mm
Iso: 100

Dan is er nog de prijs. De body van de sd Quattro kost net geen achthonderd euro. Dat is, gezien de gigantische resolutie, relatief weinig geld. Als je puur op resolutie gaat vergelijken, zijn de concurrenten een stuk hoger geprijsd. 

Innovatie 

Sigma blijft innoveren met deze nieuwe sd Quattro. En daar moeten we blij mee zijn, al is het alleen maar omdat innovatie de markt beweegt en wakker houdt. Het is te prijzen dat een fabrikant als Sigma met een camera als de sd Quattro durft te komen. Want kosten nog moeite lijken gespaard en dat betekent een groot financieel risico voor de fabrikant.

Camera: Sigma sd Quattro

Objectief: Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art
Diafragma: f/7.1
Sluitertijd: 1/125
Brandpuntsafstand: 35mm
Iso: 100

Conclusie

De sd Quattro verdient het om als een serieus alternatief gezien te worden, niet alleen als een avontuur van een objectievenmaker. Want de camera ís een alternatief. Als je weet wat je ermee doet en je werkt vaak in goed controleerbare omstandigheden, dan is de sd Quattro een verbluffende camera. De beelden zijn prachtig van resolutie en detail en hebben een plasticiteit die je normaal alleen bij beelden uit een midden- of grootformaatcamera aantreft. Tel daar de relatief lage prijs én de reeks beschikbare goede Sigma-objectieven bij op en je hebt een camera waar je eigenlijk niet meer omheen kunt.

Beoordeling

Beeldkwaliteit                  5 uit 5
Bediening                           4 uit 5                  
Snelheid                             3 uit 5                  
Behuizing                           4 uit 5
Prijs-kwaliteit                    5 uit 5

Specificaties
Adviesprijs (body):  € 799,- (body) – (body + SIGMA 30mm F1.4 DC HSM Art: € 1049,-
Resolutie: 39 megapixel
Beeldsensor: Foveon X3 direct image sensor (CMOS)
ISO-bereik: 100 - 6400
Zoeker: Elektronisch
Scherm: 3 inch lcd tft
Scherpstelling: Fase- en contrastdetectie
Opslag: SD Card, SDHC Card, SDXC Card, Eye-Fi Card
Afmetingen: 147mm × 95.1mm × 90.8mm
Gewicht: 625 gram
Filmfunctie: nee

Info: sigmabenelux.com

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper

afbeelding van Anoniem

Hoe is de energie verbruik en de prestaties op hoge ISO' s?
En zit er echt een CMOS in?

Ik meen me te herrinneren dat de voorgaande generatie Sigma sensoren meer last hadden van ruis, meer energie verbruik aangezien ze op basis van CCD waren.

afbeelding van Jasper van Bladel

De sensor uit de Sigma is een CMOS.

Batterijgebruik is redelijk hoog, het is raadzaam om een extra batterij aan te schaffen. Dat is natuurlijk een punt waar bij systeemcamera's nog een hoop te winnen valt, dus niet direct een negatief punt voor de Sigma.

afbeelding van Ab van Dalen

Kun je de mogelijke kwalteit echt bereiken door gewoon uit de hand te fotograferen?
Ik begrijp dat er in de gebruikte lens en camera geen stabilisatie aanwezig is.

afbeelding van Jasper van Bladel

Met een statief kun je eventuele beweging natuurlijk helemaal elimineren, maar uit de hand fotograferen gaat (met een vaste hand) prima. Zo heb ik met de Sigma een spin in een donkere parkeergarage scherp weten te fotograferen, gewoon uit de hand. 

afbeelding van Frank Teelen

Is de af beter dan die van de sigma DP2 Merrill of SD1 Merrill ???

afbeelding van Matt

Wat is niet goed begrijp: waarom heeft Sigma (net als Sony en Canon) niet voor een nieuwe mount gekozen met een veel kortere registerafstand. Dat kan makkelijk bij deze mirrorless camera. Bestaande lenzen kun simpelweg aansluiten via een adapter.

Dat maakt deze camera heel wat minder flexibel m.b.t. het gebruik van andere lenzen (legacy lenzen en lenzen van andere fabrikanten).

afbeelding van Jeroen de Haan

Nog een min: geen ondersteuning door Adobe Camera Raw :-(

afbeelding van Jeroen I

En de eigen software van Sigma schijnt dramatisch te zijn. Misschien hebben ze zichzelf dit keer overtroffen maar ik betwijfel het. Dat er hierover niks in de review staat en ook niets over de hogere ISO's komt het op me over alsof men Sigma te vriend wil houden.

afbeelding van Peter M

Ik ben met de camera aan het stoeien en loop inderdaad aan tegen de tijdrovende ellende om de 3XF bestanden om te zetten naar iets wat door Lightroom heen kan. Daar werk ik tenslotte ook met mijn Olympussen en Sony's mee. De software die ik via de Japanse site moet downloaden(via de Benelux-site kom je er niet) is bijzonder afwijkend en niet gebruiksvriendelijk. Alleen dat zorgt er al voor dat je enigszins gedemotiveerd door gaat zoeken. Ga nu op weg naar een You-tube filmpje om de workflow te ontdekken....... wordt vervolgt.

afbeelding van analoog

zijn de foto's geplaatst bij dit artikel bewerkt of rechtstreeks uit de camera, dus de JPEG