Hands-On Preview: Canon EOS 5DS en 5DS R met 50,6-megapixelsensor

Hands-On Preview: Canon EOS 5DS en 5DS R

Hands-On Preview: Canon EOS 5DS en 5DS R met 50,6-megapixelsensor

Julian Huijbregts 18372
Canon introduceert de EOS 5DS en 5DS R. Beide camera's zijn voorzien van een 50,6-megapixelsensor. Vlak voor de introductie kregen we de kans om de nieuwe megapixelmonsters even aan de tand te voelen en een aantal foto's te maken. Hier lees je onze eerste ervaringen.

De komst van de Canon EOS 5DS en 5DS R was de afgelopen weken geen geheim meer. Nu trekt Canon officieel het doek van de nieuwe camera's. Canon Europa organiseerde op 4 februari in Londen een evenement, waar de toestellen gepresenteerd werden aan de pers. Wij waren aanwezig en kregen kort de kans om de camera's uit te proberen.

Sinds de introductie van de 36-megapixel Nikon D800 in 2012, moest Canon de concurrent voor laten gaan in de megapixelrace. De honger naar meer pixels leek even verdwenen, maar daar komt nu verandering in met de introductie van de Canon EOS 5DS en 5DS R. Beide toestellen beschikken over een fullframe-sensor met resolutie van 50,6 megapixels. Dergelijke resoluties waren voorheen enkel beschikbaar bij middenformaatcamera's.

Canon EOS 5DS chassis

Behuizing

Plak je het naamplaatje van de Canon EOS 5DS en 5DS R af, dan zijn de nieuwe camera's nauwelijks te onderscheiden van de EOS 5D Mark III. De behuizing oogt grotendeels gelijk en ook de menustructuur is bekend. Het 3.2-inch lcd met 1,04 miljoen beeldpunten is van het Clear View II-type, met anti-reflectieve coating. De optische zoeker is flink van formaat en geeft honderd procent van het beeld weer.

De nieuwe camera's zijn echter geen complete kopie van de 5D Mark III. Volgens Canon is het chassis in de behuizing een stuk steviger gemaakt. Nieuw is het Custom Quick Control-scherm, wat je volledig met instelopties naar wens kunt inrichten.

Canon EOS 5DS quick control screen

50,6-megapixelsensor, ontwikkelt door Canon

Voor de introductie van de EOS 5DS en 5DSR gingen er geruchten dat de 50,6-megapixelsensor mogelijk een ontwerp van Sony zou zijn. Canon heeft dat opgemerkt, want tijdens de perspresentatie wordt benadrukt dat het gaat om een chip die volledig in eigen huis is gemaakt.

De sensor beschikt in totaal over 53 megapixels, waarvan er 50,6 gebruikt worden voor het eindresultaat. Dat levert foto's op met een resolutie van 8688 x 5792 pixels. Het iso-bereik loopt van 100 tot 6400 en is uit te breiden naar iso 12.800.

Hoe de chip presteert op hoge iso-waarden zal moeten blijken uit tests. De fabrikant stelt tijdens de presentatie dat veel van de huidige camera's 'alles' proberen te zijn. Canon zet de EOS 5DS en 5DSR in de markt als specialistische stukken gereedschap en mikt vooral op fotografen die landschappen, architectuur, producten en portretten in de studio fotograferen.

De enorme resolutie stelt je in staat om crops te maken zonder veel aan beeldkwaliteit te verliezen. Dat kan al in de camera met de 1,3x en 1,6x crop-modus. Je houdt dan respectievelijk 30,5 en 19,6 megapixels over, terwijl het bereik van je objectieven wordt vergroot door de extra 'cropfactor'. Je kunt ook kiezen voor een crop met 1:1-verhouding. Bij gebruik van de crop-standen kun je er voor kiezen om de zoeker deels te verduisteren, of alleen de lijnen weer te geven.

Het is ook mogelijk om kleinere raw-bestanden te schieten, maar wel de volledige sensor te gebruiken. Kies je voor M-RAW, dan resulteert dat in 28-megapixelfoto's. Bij gebruik van S-RAW houd je 12,4 megapixels over.

Fine Detail Picture Style

Canon voorziet de camera's van een nieuwe 'Fine Detail' Picture Style. Schiet je in jpg, dan moet deze instelling voor maximale details en scherpte zorgen. De stijl geeft je controle over drie verschillende verscherpingparameters die worden toegepast op de jpg-bestanden.

Canon EOS 5DS back

Canon EOS 5DS R met 'Low-pass cancelation filter'

Steeds vaker kiezen fabrikanten voor het weglaten van het low-pass-filter. Dit filter voorkomt moiré, maar maakt het eindresultaat ook iets minder scherp. Canon past met de EOS 5DS en 5DS R dezelfde strategie toe als Nikon deed in 2012 met de D800 en D800E: er komt een versie met low-pass-filter en een variant 'zonder' filter. De D800E was destijds uitgerust met een 'low-pass cancelation filter', een filter dat het effect van het low-pass-filter annuleert. Vanaf de D810 liet Nikon het low-pass-filter volledig achterwege.

De Canon EOS 5DS R bevat ook een 'low-pass cancelation filter', dat in feite niets doet. Volgens Canon is dat handiger, want de camera's kunnen zo exact gelijk geproduceerd worden. Zou het filter op de 5DS R weggelaten worden, dan zou de afstand van de sensor tot de vatting iets aangepast moeten worden. Door een 'neutraal' filter te gebruiken hoeft dat niet.

Canon EOS 5DS R hands-on

Nieuw spiegelsysteem, minder vibraties

Hoe hoger de resolutie van een spiegelreflexcamera, hoe eerder je trillingen terug gaat zien in beeld. Het kiezen van een snelle sluitertijd lost dit deels op. Zelfs dan kan de klap van de spiegel er nog voor zorgen dat de scherpte afneemt als gevolg van de vibraties die dit oplevert. Om optimale resultaten te garanderen wordt daarom vaak gewerkt vanaf statief met de spiegel omhoog geklapt.

Canon heeft de EOS 5DS en 5DSR voorzien van een nieuw spiegelmechanisme dat minder trillingen op moet leveren. Het systeem kan volgens de fabrikant de spiegel gecontroleerd neer laten klappen. Dat resulteert niet alleen in minder vibraties, maar ook in een subtiel geluid. Dat laatste hebben we in de praktijk kunnen ervaren. De camera's zijn behoorlijk stil bij het maken van een foto. Of het 'Mirror Vibration Control System' ook echt zorgt voor scherpere foto's zal in de praktijk moeten blijken.

Autofocus uit de Canon EOS-1D X

Het autofocussysteem in de EOS 5DS en 5DS R is een 'oude bekende'. Canon voorziet de nieuwe camera's van het 61-puntsfocussysteem dat voor het eerst geïntroduceerd werd in de EOS-1D X. Ook beschikken de EOS 5DS en 5DS R over de rgb-meetsensor met 150.000 pixels en Flicker Detection, net als de EOS 7D Mark II.

Ondanks het enorme aantal pixels halen de nieuwe megapixelmonsters een behoorlijke snelheid van 5 beelden per seconde. Een Dual DIGIC 6-beeldprocessor zorgt voor de verwerking van de beelden. Gebruik je een CompactFlash-kaart die voldoet aan de UDMA 7-specificaties, dan passen er 14 raw-bestanden in de buffer. Fotografeer je in jpg, dan houden de EOS 5DS en 5DS R de maximale snelheid een stuk langer vol: je kunt 510 jpg-foto's maken met 5 bps.

Canon EOS 5DS

Geschikte objectieven?

De EOS 5DS en 5DSR hebben net als de andere dslr's van Canon een EF-vatting. Je kunt er dus het volledige objectievenassortiment op gebruiken. De grote vraag is echter welke objectieven het maximale uit de camera kunnen halen. Een 50,6-megapixelsensor vergt immers heel veel van het glaswerk.

Canon zag deze vraag waarschijnlijk aankomen en liet tijdens de perspresentatie weten dat er al sinds 2010 bij het ontwerpen van objectieven rekening gehouden wordt met hogere resoluties. De fabrikant noemt bijvoorbeeld dat de EF 70-200mm f/2.8L IS USM II ook in staat zou moeten zijn om de pixels tot hun recht te laten komen.

Op de persfoto's van Canon zien we de camera gebundeld met de EF 24-70mm f/2.8L USM II en ook de recent uitgebrachte EF 16-35mm f/4L IS USM zien we langskomen. Architectuurfotografen kunnen de EOS 5DS en 5DS R waarschijnlijk goed benutten in combinatie met tilt-shift-objectieven zoals de TS-E 17mm f/4.

We zijn ook benieuwd hoe objectieven van derden het op de nieuwe megapixelmonsters zullen doen. Het prijzige glaswerk uit de Zeiss Otus-serie lijkt bij uitstek geschikt voor de EOS 5DS en 5DS R. Ook de primes uit de Sigma Art-serie, zoals de uitstekende 50mm en 35mm f/1.4 lijken interessante opties. Tamron heeft al aangegeven dat het nieuwe 15-30mm f/2.8 VC-objectief is ontworpen voor een nieuwe generatie camera's met hoge resolutie.

Canon EOS 5DS R

Testfoto's

Canon gaf ons de kans om na de presentatie in Londen zelf kort aan de slag te gaan met de EOS 5DS en 5DS R. We hebben een aantal foto's kunnen schieten, maar we mogen deze niet in volledige resolutie publiceren gezien de camera's waarmee we werkten preproductie-exemplaren zijn.

Filmfunctie

De Canon EOS 5DS en 5DS R hebben een filmfunctie, maar het is duidelijk dat Canon deze camera's niet op filmmakers richt. De functionaliteit is basaal: filmen kan in 1080p-resolutie met maximaal 30 beelden per seconde. Tijdens de presentatie sloeg Canon de videofunctionaliteit volledig over en ook in het persbericht wordt er geen melding van gemaakt, enkel in de specificatielijst is te zien dat de camera's inderdaad kunnen filmen.

Prijs en beschikbaarheid

Het duurt nog even voordat de Canon EOS 5DS en 5DS R in de winkels liggen. Canon Nederland verwacht dat de camera's rond juni beschikbaar zijn. De EOS 5DS krijgt een adviesprijs van 3549 euro. De EOS 5DS R gaat 3749 euro kosten.

Canon EOS 5DS en 5DS R
afbeelding van Henri

Toen ik enkele weken gelden de 'aankondiging' las op zgn. geruchten sites haalde ik mijn schouders op over de 50,6-megapixelsensor, maar nu ik dit allemaal lees word ik toch wat 'hebberig'.
Mij is altijd opgevallen dat de landschapsfoto's die ik op middenformaat maakte er veel beter uitzien dan wat ik met mijn 5D3 maak. Grassprieten in een landschapsfoto gemaakt met mijn Pentax 645 en 67 zijn echte grassprieten. Met de 5D3 is het slechts wat 'groene smurry'.
Ben heel benieuwd of dat met de 5Ds in de praktijk nu echt veel beter zal zijn.

Wel echt raar vind ik het prijsverschil van de twee versies van de 5Ds camera's wanneer je leest dat het eigenlijk een 100% zelfde constructie is waarbij het lowpass filter vervangen wordt door een stukje gewoon glas, a.h.w. een UV filter dus.

Enfin, ik kijk reikhalzend uit naar de praktijktests.

afbeelding van Arnold van Wijk

Ik denk niet dat de betere grasspriet wordt bepaald door meer megapixels, maar juist door de grotere sensor waar je het over hebt. Ik ben zelfs bang dat door 50mp op een kleinbeeld formaat te persen, de diffractie nog veel eerder op gaat treden a.g.v. kleinere pixels, waardoor je hier in theorie al vanaf f/5.6 "last" van gaat krijgen. Als landschapsfotograaf ben je hier dus helemaal niet bij gebaat omdat je vaker op f/11 of kleiner werkt.

afbeelding van Pim Geerts

Voor mij zou het geen voordeel bieden, maar wel indrukwekkend. Grappig dat ze in de promofoto een zoomlens op de R-versie zetten. Je zou er op zijn minst een stukje Zeiss voor zetten, of een mooie prime. :-D

afbeelding van R H BOKS

Ik ben bang dat wil je het benutten je er een vast objectief op moet zetten, zeiss Otus is een goede keuze en enkele Canons maar ook is het mogelijk een Nikor lens op te zetten, zoals de 24mm 1.4 of 135/2.0 en 105/2,8 macro.
doe je dat niet is de keuze voor een Pentax 645Z beter, zelfde resolutie maar grotere pixels zodat de eisen aan het objectief lager kunnen zijn.

afbeelding van Henk Zaan

Geweldig, meer megapixels, iemand enig idee waarom we 3600 eu zouden stukslaan als we een 5D mk III hebben, of een 1Dx (10fps). Ik zie voor de fotograaf weinig voordeel. Tenzij je op de zijkant van het NN gebouw exposeert op 5x40 meter, maar dan pak je een dikke middenformaat met lenzen die niet meteen out of focus staan als je ze een week hebt gebruikt.

afbeelding van r h BOKS

helemaal mee eens maar niet met die 10fps die 5fps is meer dan voldoende voor het type fotografie waar de nieuwe Canon voor bedoeld is. Eigenlijk zou 2 a 3fps al super zijn. In MF doen we het met 0.8 tot 1.4 fps en dat gaat best wel goed

afbeelding van P van H

Spiegel reflex? Is dat niet een beetje uit de tijd? 50 megapixels op een fullframe sensor? Op de een of andere manier sta ik nog niet te juichen.....

afbeelding van Ewout Sor

Ik ben heeeeeeeel erg benieuwd naar de ISO prestaties!
Op de megapixels na ben ik nog niet echt super onder de indruk aangezien er 1x in de 2/3 jaar een nieuwe FF op de markt komt.
Ik fotografeer zelf veel in slechte lichtomstandigheden dus had gehoopt dat ze daar ook een flinke update voor deden.
Nja afwachten dus!

afbeelding van Marcel R

Door deze introductie wordt de 5D MKII 2e hands hopelijk goedkoper en daardoor voor mij bereikbaar.

afbeelding van hanskoot@livophex.com

Het is mooi dat megapixel geweld, maar ik voorzie gelijk problemen in de rest van de keten. Lenzen, maar ook geheugenkaarten en je computer kunnen zomaar gedateerd blijken te zijn omdat niet presteert of dat je simpelweg niet voldoende capaciteit hebt. Daarnaast schuift Canon deze serie definitief het pro segment in met een stevige prijsstelling. Zichzelf rijk rekenen kunnen ze als de beste, maar het betekent wel dat mijn portemonnee er niet voor open gaat.

afbeelding van adri vreeke

Wanneer heeft iemand het eens over de kwaliteit van de pixels in plaats van het aantal 50 pm zijn sprekende cijfers maar dat is wel meer dan 100Mp op middenformaat en dan moet die opeens 25.000 kosten om een goede kwaliteit te hebben. Ik ben met iedereen ook erg benieuwd

afbeelding van roelj

De hoge kosten voor nog grotere sensoren hebben waarschijnlijk te maken met schaalgrootte en een hoog percentage uitval in de productie, zoals ook met nieuwe, kleinere computerchips e.d. Hoe groter de oppervlakte, des te groter te kans op een onherstelbaar defect.

Na verloop van tijd wordt de productietechniek geperfectioneerd, minder uitval, en uiteindelijk kun je zo ooit sensoren van 60x60mm verwachten voor de prijs van wat 36x24mm nu kost.

afbeelding van Pascal k

Ben erg benieuwd hoe hij het in het echt gaat doen want revieuws zeggen geen r..t. De iso wardes vallen mij voor een pro cam. ook enorm tegen had hier ook een flinke update voor dit geld in verwacht. /ik gebruik hem all round zowel voor modellen als ook in kerken en gebouwen. Ga hem zeker uit testen maar ben nog lang niet overtuigd 3800,- uit te geven.