Wat je moet zeggen als je klant aangeeft dat je te duur bent
Wat je beter niet kan zeggen als klanten aangeven dat je te duur bent
Als je potentiële klanten aangeven dat 'die andere fotograaf veel goedkoper is,' wordt dan niet meteen boos en steek niet af in een lange tirade over hoe veel jouw gear kost en hoeveel tijd je in elke shoot investeert. Het is beter om te relaxen en je een aantal dingen te bednken:
- Ze willen jou inhuren. Als ze de andere fotograaf daadwerkelijk hadden gewild, voor die prijs, dan hadden ze hem wel ingehuurd. Dit betekent dat er ruimte is voor onderhandeling.
- Ze zeggen dat je te duur bent, maar wat ze bedoelen te zeggen is dat ze je niet kunnen betalen. Er zijn klanten die je nou eenmaal niet kunnen betalen, hoezeer ze jouw foto's ook waarderen. Hou dit in gedachten en blijf rustig als je ze vertelt waarom je de prijzen hanteert die je hanteert.
- Het laatste punt dat Michael Sasser maakt is goed om in gedachten te houden: mensen geven geld uit aan wat ze de moeite waard vinden, niet zozeer aan hoeveel geld ze hebben. Je ziet mensen in een klein appartement met een enorm dure auto voor de deur.
Weet hoe je jezelf in de markt zet
Fotograaf Michael Sasser verkoopt een fotoshoot voor € 500,- en los daarvan verkoopt hij ook nog het fotoalbum voor € 1.200,-. Reacties die hij hierop kreeg zijn: 'wacht eens even, dus het album is duurder dan de fotoshoot? Dat klinkt een beetje belachelijk.' Goed, Michael Sasser geeft goed advies, zoals ook blijkt uit de eerdere video's die we van hem hebben gedeeld. Wellicht ligt het hier ook aan de verwachtingen die hij schept. De prijs die hij noemt bij zijn fotoshoot is eigenlijk te laag en dit lijkt hij te willen compenseren door meer te vragen voor het fotoalbum. Hoe je dat kan oplossen?
Wees transparant. Reken de logische prijzen voor jouw fotoshoot. In dit geval kost een fotoshoot veel meer. Het album kost twee zaken: het aantal uur dat het kost om het album te ontwerpen en het geld dat het kost om het album te laten afdrukken. Wees duidelijk in wat alles kost en het zal voor je klant een stuk makkelijker zijn om de kosten te begrijpen.
Hoe reageer je dan als een klant zegt dat je te duur bent?
Je geeft aan dat er altijd goedkopere fotografen zijn, die wellicht minder service bieden dan de service die jij ze biedt. Betekent dit dan automatisch dat je te duur bent? Volgens Michael Sasser geef je aan dat je veel tijd kwijt bent aan er voor te zorgen dat jouw klant de foto's krijgt waar hij of zij naar op zoek is. De fotograaf geeft altijd aan dat hij een beperkt aantal shoots per maand inplant, zodat de shoots die hij doet binnen een snelle tijd hun foto's krijgen en de kwaliteit en aandacht krijgen die de foto's verdienen.
Bekijk ook de volledige video waarin hij meer informatie deelt hieronder: