Tips voor productfotografie
Productfotografie, hoe?
Productfotografie vertelt een verhaal, vertel je wel het juiste verhaal? Elk detail in de foto zegt iets over het product, en wat je aan je potentiele klant laat zien. Let op je focuspunt, en de compositie.
Let op de kleuren. Kleuren roepen emotie op, interesse, lust. Sommige foto’s maken je vrolijk terwijl andere meer mysterieus gevoel oproepen. Bedenk goed met welk doel je de productfoto wilt maken.
Licht
Alles draait om licht. Het kan je beste vriend zijn maar ook je ergste nachtmerrie.
Bouw het op, als je productfoto’s maakt. Plaats eerst 1 lamp, kijk wat dat met de foto doet, zet er eventueel een tweede of derde lamp bij. Bekijk telkens wat het bijzetten of weghalen van de lamp doet met de kleuren en reflecties.
Denk na over hoe je het product op de foto zet. Maak je foto’s voor een catalogus? Moet het merk duidelijk zichtbaar zijn? Wil je de klant de structuur en textuur van het product laten zien? De potentiele klant kan het product op internet niet voelen natuurlijk. Het beeld moet een realistische weergave van het product geven. Houd daarom ook rekening met hoe het licht dat je gebruikt de vormen van het te fotograferen product accentueert.
Gebruik maken van natuurlijk licht is goedkoop. Maar het heeft een aantal nadelen:
Minder controle over het licht, met natuurlijk licht heb je soms langere sluitertijden nodig of hogere ISO-waarden. Het natuurlijk licht is niet altijd een constante factor.
Met kunstmatig licht heb je deze nadelen niet, maar kunstmatig licht heeft ook zo z’n nadelen. Denk aan het volgende: lampen geschikt voor productfotografie kunnen een hoop ruimte innemen, ze zijn duur en je moet ze leren beheersen.
Less is more, toch?
Bij productfotografie geldt vaak ‘less is more’. Het kan leuk zijn om props te gebruiken. Maar houdt in gedachten dat het niet de aandacht afleidt van het product dat in de belangstelling hoort te staan. Wil je toch props gebruiken hou dan rekening met het volgende:
Ze zijn leuk, maar niet de helden van de foto, gebruik het. Maar gebruik geen overkill aan props. Let ook op de oppervlakte waarop je fotografeert. Vaak voldoet een witte of andere effen kleuren ondergrond. Ben je serieus met productfotografie bezig kan het handig zijn eens advies in te winnen van een stylist.
Natuurlijk wil je een verhaal vertellen met je productfoto. Probeer het product zo te vangen dat je het biertje dat je fotografeert bijna kan proeven, dat je het horloge dat je fotografeert kan horen tikken.
Printen!
Denk je tevreden te zijn met wat je op je beeldscherm ziet? Print je foto uit! Kijk er nog eens goed naar en indien je imperfecties ziet, poets deze weg in een bewerkingsprogramma zoals Photoshop of Lightroom. Klaar? Print hem nog een keer uit! Tevreden? Dan kun je de afbeelding eindelijk gebruiken waar deze voor bedoeld is.