Hoe je een fotoblog maakt en je werk deelt

Hoe je een fotoblog maakt en je werk deelt

Redactie DIGIFOTO Pro 426

Wanneer je er aan gedacht hebt je bezig te gaan houden met fotografie, zowel persoonlijk als commercieel, is een fotoblog vandaag de dag niet meer weg te denken uit je portfolio. Helaas beginnen naar onze mening nog niet genoeg fotograven aan een eigen website, simpelweg omdat zij in de veronderstelling zijn dat dit een te grote opgave zal zijn. 

Echter is vandaag de dag niets minder waar en gaan onze experts je dit haarfijn uitleggen in dit uitgebreide blogartikel over het maken van een professionele fotoblog. 

Domeinnaam checken, web hosting regelen en je website bouwen

Hoewel het nogal simpel klinkt is het domeinnaam checken, web hosting regelen en je website bouwen waar het op neer komt om digitaal een vliegende start te maken. Je kunt namelijk heel eenvoudig bijvoorbeeld met one.com website bouwen en deze beheren, zonder al te diep in de buidel te hoeven tasten.   

Om inspiratie op te doen loont het vaak om de websites en eventuele apps van concurrenten en collega’s van tevoren te bekijken. Op deze manier krijg je al een goede inzicht van hoe je wilt dat jouw website eruit komt te zien en hoe de diverse menu’s in elkaar steken. 

Wat zijn de voordelen van het starten van een fotoblog?

Of je nu een eigen fotoblog hebt over straatfotografie of zelfportretten maakt, je zult zien dat het altijd loont om je naam kenbaar te maken in de kunstwereld, zelfs als dit (in het begin) een beetje geld moet kosten. 

Door een eigen fotoblog te hebben kunnen mensen zich namelijk herkennen in jouw werk. Ze kunnen er in eerste instantie over te weten komen, maar er vervolgens ook de essentie achter leren begrijpen door jouw persoonlijke verhaal erbij toegevoegd te krijgen. Op deze manier kun je simpelweg ‘’naam maken’’ als artiest en misschien wel doorbreken als de volgende Ansel Adams

Hoe deel je je werk met een fotoblog?

Wanneer je je fotoblog eenmaal in de lucht hebt, is het tijd om je werk met de rest van de wereld te gaan delen. Doorgaans kun je dit wanneer je gebruikmaakt van CMS-systemen zoals Wordpress eenvoudig doen door plugins te gebruiken. Deze kunnen je content automatisch delen op social media platformen zoals Meta, X, Instagram en Tik Tok. 

Wil je liever je social media handmatig beheren of juist je fotoblog en social media gescheiden houden? Dan is het nuttiger om je werk handmatig te delen wanneer jij hiervoor de tijd rijp acht. 

Zet de focus op scherp tijdens het ontwerpen van je fotoblog.

Nu je weet hoe je een fotoblog de lucht in kan krijgen en wat de voordelen hiervan zijn, is het tijd op je focus op scherp te zetten en ermee aan de slag te gaan. Bepaal in een duidelijk plan van aanpak voor jezelf wat voor soort fotografie je wilt gaan uitdragen aan de rest van de wereld, hoe je dit het beste kan doen en vanaf welke domeinnaam je het beste kunt opereren. Wanneer al jouw pijlen gericht zijn op slechts een enkel ding, zal je zien dat jouw doel, in dit geval de perfecte fotoblog, feilloos te behalen zijn, zelfs voor iemand zonder enige codeerkennis of andere technische know-how. 

afbeelding van Bryan Oosenbrug

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie