Frits van Eldik: een goede actiefoto vertelt het hele verhaal

'Ik geef de auto nog meer snelheid mee dan hij al heeft.'

Frits van Eldik: een goede actiefoto vertelt het hele verhaal

Christel de Wolff 2712

Al jaren staat Canon-fotograaf Frits van Eldik hoog in de top van de Nederlandse autosportfotografie. Die positie heeft hij bereikt door de dingen consequent anders te doen dan zijn concurrenten. Zijn enorme ervaring helpt daarbij, maar ook zijn voorbereiding is minutieus. 'Je kunt niet in het vliegtuig stappen en denken: ik zie het wel als ik er ben.'

Er is in de wereld waarschijnlijk geen officiële race die Frits van Eldik niet heeft gefotografeerd. Dat begon al op jonge leeftijd, toen hij er met een camera en twee filmrolletjes op uit ging om rally’s en de Paas- en Pinksterraces op Zandvoort vast te leggen. 'Op zaterdag, tijdens de trainingen, maakte ik mijn foto’s. Dan ging ik als de bliksem de filmpjes ontwikkelen en de foto’s afdrukken, zodat ik ze een dag later aan de coureurs kon verkopen.' Dit handeltje leidde ertoe dat hij op een gegeven moment door een persbureau gevraagd werd voor hen foto’s te maken en zo is het balletje gaan rollen. 'Vanaf mijn 18e heb ik alleen maar auto’s gefotografeerd.'
frits van eldik canon kamera express

Vele Grand Prix en 24-uursraces over hele wereld later weet Frits van Eldik precies wat hij moet doen om met goede resultaten thuis te komen. Een gedegen voorbereiding is daarbij zeer belangrijk. Zo gebruikt Frits van Eldik apps om te bepalen op welk tijdstip hij waar moet zijn om een mooie foto van een raceauto tijdens zonsondergang te maken. 'Mijn favoriete race is de 24 uur van Le Mans. De momenten van zonsopkomst en ondergang waarbij je een mooie foto kunt maken, duren maar vier minuten.'

Dan moet je dus wel op de goede plek staan, want een ronde op Le Mans duurt 10 minuten. Frits: 'Als ik daar voor BMW sta, dan komt die auto maar één keer voorbij. Het moet dus gelijk goed zijn. Ik krijg die race geen tweede kans voor die bepaalde foto in een bepaald licht van een BMW.' Inmiddels kent hij alle wegen binnen het circuit uit zijn hoofd en weet hij waar hij moet zijn voor een treffende foto. Een scootertje van ene opdrachtgever dat hij altijd ter beschikking heeft, voorkomt dat hij alles te voet af moet leggen. 
frits van eldik canon kamera express

Een actiefoto moet ook actie uitstralen. 'Je kunt een racende auto op 1/1000ste seconde fotograferen, maar dan is het net of hij geparkeerd staat. Ik fotografeer met een langere sluitertijd, bijvoorbeeld een 80ste seconde en trek de camera mee. Nou kennen meer collega’s dat trucje, dus ik gebruik een nog tragere sluitertijd, een 15e seconde bijvoorbeeld. Zo probeer je altijd net wat anders te doen dan de anderen.' Frits noemt het ‘verbeteren van de werkelijkheid’. 'Ik geef de auto nog meer snelheid mee dan hij al heeft.'

De klassieke racecircuits zijn favoriet bij Frits. Niet vanwege de nostalgie, maar omdat ze karakter hebben. 'In mijn vakgebied is het niet alleen belangrijk dat je foto’s actie en dynamiek uitstralen, maar dat je ook kunt zien waar een foto gemaakt is. De kijker moet kunnen zien dat dít Monza is, en dát Zandvoort. Le Mans en Suzuka (Japan) zijn ook prachtige circuits; niet alleen de baan, maar alles er omheen.' Om die reden heeft hij niets met modernere circuits: 'Het zijn bakken beton die ze ergens neergooien. Daarna gaan ze pas kijken hoe ze het een beetje leuk aan kunnen kleden.'
frits van eldik canon kamera express

Het hele interview met Frits van Eldik en veel meer over sport- en actiefotografie lees je hier.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel