Het perfecte moment met de Nikon D500
'Moment of Impact' met de Nikon D500
Voor fotograaf Tom Miles biedt sportfotografie enorm veel variatie en krijg je de kans om samen te werken met de meest inspirerende atleten terwijl je memorabel beeld maakt. Miles werkte voor het Nikon ‘Moment of Impact’ project samen met Mixed Martial Arts (MMA) artiest Tom ‘Fire Kid’ Duquesnoy, de nummer één lichtgewicht vechtsporter van Europa sinds 2013.
MMA artiest Tom Duquesnoy
Om de ongelooflijke snelheid van de Nikon D500 te demonstreren bracht Tom Miles Tom Duquesnoy in beeld die verschillende etenswaren vermorzelde. Hij fotografeerde de ultieme momenten van impact die in een split-second plaatsvonden. De beelden laten zien wat er met een pompoen, watermeloen of taart gebeurt wanneer een getrainde vechtsporter ze enorm hard en precies raakt. De beelden spreken voor zich.
Tom Miles over de Nikon D500
Volgens Tom Miles is de Nikon D500 uitermate geschikt voor het vastleggen van het ultieme moment van impact, omdat de camera enorm snel reageert. Vanaf het moment van het indrukken van de ontspanner neemt de camera 10 beelden per seconde. Ook de ISO-mogelijkheden van de D500 komen erg goed van pas. “Omdat ik minder licht nodig had om de gewenste blootstelling te krijgen, gaf dat me de vrijheid om de flashguns lager in te stellen om de 10 beelden per seconde bij te kunnen houden in burst modus”, aldus Miles.
Tom Miles fotografeerde Tom Duquesnoy terwijl hij een pompoen aan flarden sloeg. Hij legt uit hoe zijn denkproces voor het maken van dit specifieke beeld verliep.
“Ik moet er voor zorgen dat het object dat Tom zal raken ‘bevroren’ is. Dat betekent dat ik een snelle sluitertijd én veel licht nodig heb. De keuze om het shot binnen te nemen heeft te maken met het onvoorspelbare Britse weer, en zo kan ik het licht controleren. Ik wil gebruik maken van de burst modus van de D500 omdat ik dan 10 beelden per seconde kan maken. Maar als ik de flashguns op volledige kracht gebruik, hebben ze vijf á zes seconden nodig om weer op te laden, dus dan krijg ik maar één kans. Daarom zal ik de ISO-waarde hoog genoeg zetten om de flitsers op 1/16e te zetten. Ik stel de camera in op maximum flash speed (1/250e seconde) en een diafragma van f/5.6. Door de relatief lage power van de flashguns is de flits nu enorm kort, ongeveer 1/10.000e van een seconde. Dit is het enige licht dat op Tom zal vallen als hij uithaalt en daarom is dat ook meteen mijn sluiter snelheid, wat snel genoeg zal moeten zijn om alles in het beeld te bevriezen.”Gebruik een snel prime objectief
Als je niet genoeg licht tot je beschikking hebt heeft Tom Miles nog een tip: “Je kunt een snel prime objectief gebruiken. Voor dit project gebruikte ik de AF-S NIKKOR 24mm f/1.4G, de AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G, AF-S NIKKOR 50mm f/1.4G en de AF-S NIKKOR 85mm f/1.4G.”
Miles is van mening dat het geen schande is om een bepaald moment in scene te zetten om het goed in beeld te brengen. “Met genoeg voorbereiding, een gecontroleerde omgeving en een robuuste, snelle camera zijn je kansen om hét perfecte moment vast te leggen een stuk groter. Hoe meer je oefent, hoe meer geluk je zult hebben. Dus ga erop uit en oefen!”