Maarten van Norden, Sales Manager Fujifilm Nederland
Maarten van Norden, Sales Manager Fujifilm Nederland: 'Fujifilm wil een bepalende totaalaanbieder van systeemcamera's zijn'
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, vanwaar die move richting het middensegment?
'Voor de buitenwacht is dit wellicht een onverwachtse beweging richting een ander speelveld, maar Fujifilm heeft altijd het plan gehad om op de langere termijn uit te groeien tot een bepalende totaalaanbieder van systeemcamera's. We willen toe naar een complete lijn. Van beginnend fotograaf tot professional. Iedereen moet bij ons terecht kunnen. Om dat doel te bereiken, hadden we al ruim voor de introductie van onze eerste systeemcamera's rond 2010 een langetermijnvisie uitgestippeld. Wij wilden de markt eerst laten zien wat we in huis hebben. Er bestonden nog al wat vooroordelen ten aanzien van systeemcamera's. Niet veel mensen geloofden dat een systeemcamera ooit een professionele reflexcamera zou kunnen evenaren. Een systeemcamera zou 'kwalitatief minder zijn, niet snel genoeg, speelgoed...' Dat soort ideeën moesten we eerst wegnemen. We moesten laten zien dat topkwaliteit niet altijd honderd procent afhankelijk is van het formaat van de sensor. Om die reden zijn we heel bewust begonnen aan de bovenkant van de markt. Bovendien moesten we ook een complete line-up van objectieven op de markt brengen. Ook dat kost tijd. Inmiddels hebben we een line-up staan van zeven camera's en gaan we richting de dertig objectieven. Nog afgezien van ons GFX 50 S-verhaal waarmee we natuurlijk ook de top van de markt bestrijken. Ik durf te stellen dat we inmiddels de vooroordelen hebben weggenomen. Daarom is nu de tijd aangebroken om camera's te brengen voor mensen die aan hun eerste camera willen beginnen, mensen die hun intrede maken op de markt van systeemcamera's en uiteindelijk kunnen doorgroeien richting de bovenkant van de markt. Die mensen kunnen nu voor nog geen €600,- instappen met een X-T100 en krijgen daarmee toegang tot een geweldig assortiment aan professionele en semiprofessionele objectieven. Andere partijen maken vaak onderscheid tussen full frame en APS-C. Full frame voor de professional, APS-C voor de amateur. Wij daarentegen hebben een enorm assortiment van professionele APS-C-objectieven die je dus ook kunt inzetten op bijvoorbeeld de X-T100. De standaard is goed beeld voor iedereen. '
'Al zijn we er natuurlijk nog niet', vervolgt Maarten. 'Onze sensoren en processors worden nog steeds beter. Daar werken engineers van Fujifilm iedere dag keihard aan. Maar wanneer ik kijk naar de ontwikkeling die wij de afgelopen vijf, zes jaar hebben doorgemaakt op bijvoorbeeld het gebied van autofocus en beeldbewerkingstechniek dan durf ik te stellen dat we inmiddels een wereldspeler zijn. Neem nu onze bestaande X-T-lijn. Alle knopjes zijn op de juiste plek “gevallen”, overbodige knopjes zijn verdwenen, functies zitten op logische posities, menustructuren zijn verbeterd en algoritmes aangepast. Daardoor is de derde generatie van deze lijn sneller en comfortabeler dan ooit. En neem nu onze X-H1. De eerste camera van Fujifilm die zich ook op het vlak van video kan meten met andere modellen in dat segment. Met andere woorden, met deze camera hebben we ons direct tussen de top van de camera's genesteld. De kennis voor video hadden we natuurlijk in huis, het was een kwestie van tijd om ook dat te integreren in onze systeemcamera's. Echter, daar waar het spiegelreflexsysteem zijn limiet heeft bereikt, zijn wij nog altijd volop in ontwikkeling. Toen wij instapten met onze systeemcamera's werd de markt gedomineerd door twee merken, te weten Canon en Nikon. Die staken geen cent in de ontwikkeling van een ander systeem. Wij zijn juist ingestapt met het idee om dit systeem te brengen voor de toekomst. Andere merken gaan daar inmiddels in mee.'
Opvallend aan Fujifilm is het feit dat jullie vaker met firmware-updates komen dan met nieuwe modellen...
'Dat is een goed punt. Daar waar andere merken met een nieuw model komen, brengen wij inderdaad nieuwe firmware uit. Voor die nieuwe modellen moet de consument altijd weer fors meer geld betalen. Voor dat extra geld heb je dan weer een betere en snellere camera. Wij kiezen bewust voor een andere aanpak. Geen nieuw model maar een firmware-update.'
Snijdt Fujifilm zichzelf daarmee niet in de vingers?
'Nee, onze filosofie is dat iedere Fujifilm-gebruiker moet kunnen profiteren van alle technieken die wij in huis hebben. Of het nu een nieuwe of een bestaande gebruiker betreft. Hij of zij moet kunnen beschikken over optimale kwaliteit. Zolang Fujifilm bestaande modellen softwarematig up-to-date kan houden, komt er geen nieuw model op de markt. Pas op het moment dat bepaalde technieken vragen om een hardwarematige ingreep, lanceren we een nieuw model. Wij willen toe naar een realiteit waarin camera's zeker vijf jaar actueel blijven. Ons idee is om op termijn ook bestaande modellen veel langer te kunnen verkopen. Fujifilm wil zijn verkoop niet op peil houden door steeds nieuwe modellen te lanceren. Wij geloven niet in die strategie. Na een jaar is een Fujifilm-camera nog altijd een nieuwe camera. Zodra er nieuwe techniek beschikbaar komt, dan krijgt de klant die cadeau in de vorm van nieuwe firmware. Op die manier kan je jouw camera heel lang up-to-date houden. Die strategie maakt ons best uniek.'
Even terug in de tijd, hoe spannend was het in 2010, de lancering van de X-Serie?
'Dat was geen sinecure. We hadden allerlei vragen. Gaan mensen die kwaliteit herkennen? Gaan mensen voor €1000,- een high end compact camera of later voor €1700,- een systeemcamera aanschaffen? Die vragen werden niet meteen beantwoord. Pas nadat ook andere merken vergelijkbare systeemcamera's lanceerden, kwam ook de vraag naar de X-Pro1 op gang. Inmiddels weet iedereen hoe het staat. De systeemcamera heeft de toekomst. Het is niet de vraag of maar wanneer... Ook Canon en Nikon zijn er volop mee bezig, zo hebben ze feitelijk aangekondigd. Ik verwacht dat zij er in 2019 daadwerkelijk mee op de markt komen. Maar hoe dan ook, ze zijn de laatste in de rij en zullen minimaal met iets moeten komen dat gelijkwaardig is met wat er inmiddels staat. Wanneer ze met een systeem komen waarmee wij drie jaar geleden de markt betraden, worden ze afgestraft. Wij hebben inmiddels zes jaar ervaring met systeemcamera’s en staan in punten voor. Het is absoluut niet gezegd dat Canon en Nikon even binnenkomen op plek een en twee. Al onderschatten wij de marketingkracht van deze giganten absoluut niet! Wanneer deze spelers een systeemcamera lanceren, gaan mensen dat gewoon kopen. In dat geval gaat de marketingkraan open en daar gaan mensen op reageren. Dat realiseert Fujifilm zich erg goed. Maar wij hebben de lat wel zo hoog mogelijk gelegd. Of het hoog genoeg is, zal de toekomst moeten uitwijzen.'
Lees ook: Fujifilm ambassadeur Ferry Knijn over de nieuwe GFX 50R en de GFX 100S
Lees ook: Praktijk: Fujifilm XF 200mm f/2.0