Heb jij al een nifty-fifty?

Christel de Wolff 7889
De lichtsterke 50mm moet eigenlijk gewoon standaard in jouw fototas zitten. Waarom? We bekijken de voordelen in dit artikel.

De lichtsterke 50mm moet eigenlijk gewoon standaard in jouw fototas zitten. Dat kan ook makkelijk, want de meeste versies van dit objectief (om het even van welk merk) zijn zo compact dat je ze altijd ergens tussen kunt proppen. Daarnaast zijn ze in de meeste gevallen ook relatief voordelig, waardoor je niet dik hoeft te investeren om uitgebreide mogelijkheden tot je fotografiecollectie toe te voegen.

Met de 50mm in je pocket, of liever op je camera natuurlijk, kun je alle kanten op. Omdat het objectief zo compact en licht is, hoef je er nooit op te besparen wanneer je op reis gaat en maar beperkt ruimte in je tas hebt. Ook kun je er gemakkelijk een hele dag mee fotograferen, omdat het geen aanslag op je nek- en schouderspieren is. De 50mm is uiterst handzaam en hoewe dat niks met fotografische kwaliteiten te maken heeft, merk je dat dit soort eigenschappen in de praktijk toch veel voordelen bieden.

Lichtsterke objectieven

Naast dat de objectieven makkelijk mee te nemen zijn, zijn ze in de meeste gevallen ook zeer lichtsterk. Je hebt al gauw een nifty-fifty met een maximaal diafragma rond de f/1.8, maar er zijn ook varianten beschikbaar van f/1.4 en zelfs f/1.2. Die laatste versie is wel wat groter, zwaarder én heeft een hoger prijskaartje dan de gangbare f/1.8. Dit is omdat er gewoonweg veel meer hoogwaardig glas bij komt kijken bij het maken van een super lichtsterk objectief. Welke versie je ook kiest, een lichtsterke 50mm is sowieso een goede aanvulling op je standaard zoomobjectieven.

Lees ook: Review: Nikon Z 50mm f/1.8 S

Waarom geen zoom?

Het mag duidelijk zijn dat een groot diafragma voordelen biedt, maar waarom zou je kiezen voor een objectief met een vast brandpunt (prime) terwijl er ook zoveel zoom-opties zijn? Ten eerste omdat je veel creatiever leert kijken wanneer je jezelf een limitatie geeft. Het feit dat je niet kunt inzoomen, betekent dat je op een andere manier moet leren kijken. Met name de startende fotograaf heeft dus veel baat bij een prime objectief.

Maar ook de gevorderde fotograaf die de kunst van het kijken al onder de knie heeft, biedt de prime nog grote voordelen. Die liggen in het technische gedeelte, namelijk: prime objectieven zijn specialistische objectieven die speciaal zijn gemaakt voor optimaal gebruik bij één brandpuntsafstand. Met andere woorden, ze zijn echt scherp! Daarnaast is er ook rekening gehouden met de vele creatieve mogelijkheden met onscherpte, oftewel de bokeh. Bij zoom-objectieven kun je vaak ook werken met scherptediepte, maar de achtergrondscherpte wordt al vrij snel rommelig. Bij prime objectieven ziet de bokeh er doorgaans een stuk beter uit, waardoor de onscherpte niet afleidt van de scherpe delen in je foto. Sterker nog, de mooie onscherpte legt juist de nadruk op de mooie scherpte in je foto. 

Lees ook: Het hoe en waarom van lenscoatings

Veelzijdig

Dit werkt met name heel goed voor portetfotografie, maar is natuurlijk ook in te zetten bij andere fotografiegenres. Straatfotografie, reisfotografie, documentaire en reportage fotografie, alles is mogelijk met deze veelzijdige brandpuntsafstand.

Sensorgrootte

Hou bij de aanschaf van een objectief natuurlijk wel altijd rekening met de sensorgrootte van jouw camera en de eventuele bijbehorende cropfactor. Een 50mm geeft hele andere resultaten op een APS-C- of MFT-camera.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel

afbeelding van Matt H. Imaging

Een kleine aanvulling: hou rekening met de cropfactor van je camera.

Wil je dezelfde beeldhoek die je hebt met de 50mm lens op full frame, neem dan een 35mm lens bij een APS-C camera.

afbeelding van Matt H. Imaging

Aargh, het staat in de laatste regel van het artikel. Volgende keer moet ik toch iets beter kijken....

afbeelding van lolkebergsma_167337

Regelmatig wordt in artikelen de 50mm gepromoot. Ik snap dat wel, want 50mm lenzen zijn relatief betaalbaar en geven mooie resultaten. Persoonlijk heb ik een beetje een haat-liefde verhouding met de 50mm (of vergelijkbare beeldhoek bij APS-C of MFT camera's). Ik vind de lens een te krappe beeldhoek hebben voor op straat. Zelf houd ik erg van een 35mm lens. Eerlijk gezegd zou ik die eerder als eerste prime naast een zoomlens adviseren. Als iemand erg van portretfotografie houdt, zou ik juist een 85mm aanraden. 50mm 'hangt' er een beetje tussen, oneerbiedig gezegd: 'vlees nog vis'.

afbeelding van Christel de Wolff

Hi Lolke, 

Het is een kwestie van smaak, maar ik kan me goed vinden in je argumenten. Zelf heb ik (documentaire/reportage met af en toe een portet) veel gebruik gemaakt met 50mm 1.4 naast een 24-70mm 2.8, want 35mm vond ik juist te ruim. ;) 

afbeelding van axelm_149937

Welke lenzen te gebruiken is een kwestie van voorkeur. In deze tijd van digitale fotografie gaat de voorkeur van de meeste mensen uit naar zoomlenzen, want dat is het makkelijkste.
Ik zelf kom nog uit de analoge tijdperk: toen werd er veel gebruik gemaakt van lenzen met een vaste brandpuntafstand, ofwel primes genoemd. Vaak was 50mm de standaardlens, en daarnaast de 35mm en de 135mm lens.

Tokina, Sigma en Tamron waren toen nog B-merken en maakten inferieure lenzen. Gelukkig is dat veranderd.
Chinese en Koreaanse merken als Samyang en Viltrox bestonden toen nog niet.