Maak het alledaagse bijzonder in een fotoserie
Bedrijfsleven
De inspiratie ligt voor het oprapen, omdat de mensheid hier zelf dagelijks voor zorgt. Het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Veel marketing is gericht op het (stimuleren van) vergelijken van prijzen en daar wordt dagenlang over gebrainstormd. Reclame voor verzekeringen, supermarkten, stroomvoorziening, het schreeuwt tegenwoordig maar één ding: "Vergelijk en kom bij ons uit!" Schrijver Marcel van Roosmalen neemt in zijn boek Nederland onder het systeemplafond fotograaf Jan Dirk van der Burg mee op pad, een man met oog voor detail. Deze weet de oubolligheid van het bedrijfsleven op tragikomische wijze samen te vatten in kiekjes die telkens spot on zijn.
Toevalsdieren
Over oog voor detail gesproken: toevalsdieren. Creatieve duizendpoot Frank van Roessel herkende ooit de contouren van een vis in een koffievlek en riep daar een facebookpagina voor in het leven. De foto's waren niet aan te slepen omdat iedereen in het dagelijks leven dergelijke ervaringen bleek te hebben. Een bonsaiboom die op een olifant lijkt, een stuk hout waarin de ontdekker aangestaard wordt door een uil, het is uiteindelijk een typisch en bijzonder fotoboek geworden.
Dug-outs en het Chin. Ind. Spec. Rest.
Fotograaf Cor van der Meer merkte op dat de dug-out van de voetbalvelden verdween. Hij was nog net op tijd om er een boek van samen te stellen: De dug-out. Een ode aan verdwijnend Nederlands cultuurgoed. Een ander doodnormaal verschijnsel waar een complete uitgave aan werd gewijd: Chin. Ind. Spec. Rest. - Een verdwijnend Nederlands fenomeen. Verslaggever Mark van Wonderen legde elk Chinese restaurant in Nederland vast, omdat veel van deze panden een vervallen indruk maken. Van Wonderen zag de romantiek ervan in. Mede door dit boek hoort de branche nu tot het Nederlands immaterieel erfgoed!
Tragikomisch, actueel en soms clichématig
Ook jij kunt opvallen met structureel opduikende elementen die anderen pas bewust herkennen zodra er een fotoserie van verschijnt. Eventueel kun je inspelen op de actualiteit. Het tragikomische en soms clichématige aspect doet daarbij zijn werk. Denk aan leegstaande winkelpanden en festivalterreinen. Rondslingerende mondkapjes. Wachtende mensen bij de IKEA. Fietskoeriers en hun verschillende kleurrijke outfits. Minder actueel maar wel alledaags: katten die voor ramen liggen te snorren, gebouwen die in de steigers staan en á la Christo ingepakt zijn of handgeschreven teksten op winkelruiten van concept stores. Je zou er zomaar de Volkskrant Magazine mee kunnen halen.