Straatfotografie: in de beperking toont zich de meester
Het spreekt voor zich dat als je ergens beter in wilt worden, je moet oefenen. Toch? Maar als je maar wat ‘in de rondte gaat oefenen’ kom je er niet. Met deze tips leer je hoe je ‘bewust kan oefenen’, zodat je uiteindelijk nog mooiere straatfotografie foto’s maakt.
Oefenen met beperking in straatfotografie: brandpuntsafstand
Bij fotografie is het het meest nuttig om je te concentreren op bewust oefenen bijvoorbeeld door te werken met beperkingen. We kunnen beperkingen opleggen in veel aspecten van onze fotografie, waarvan de meest voor de hand liggende brandpuntsafstand is. Dit is mogelijk ook één van de redenen waarom prime-lenzen traditioneel zo worden geprezen door straatfotografen.
Fotograaf Gabriel Doti
De gedachte hier achter is dat prime lenzen creativiteit stimuleren, maar wat hier weer achter ligt is dat de fotograaf door het gezichtsveld te beperken, moet leren hoe hij het beeld moet samenstellen door zijn lichaam te bewegen (het cliché van ‘zoomen met je voeten’), wat na verloop van tijd resulteert in een beter ruimtelijk bewustzijn en begrip van de effecten van die specifieke brandpuntsafstand.
Oefenen met beperking in straatfotografie: onderwerp
Op de filmacademie kreeg ik vroeger een opdracht die gericht was op dynamiek in verkeer. Later had ik mezelf opgelegd me alleen te richten op fietswrakken. Het vooraf kiezen van een onderwerp, vooral een onderwerp dat je normaal gesproken niet zo snel zou kiezen, helpt je om een andere manier naar het straatbeeld te kijken.
Oefenen met beperking in straatfotografie: thema’s
De derde beperking die kan worden toegepast omwille van opzettelijke oefening is een beperking van stijl of thema. Een gemakkelijke en leuke manier om dit te doen, is door ‘de meesters na te streven.’ Wat dat betekent is dat je een fotograaf kunt vinden wiens werk je bewondert, of zelfs gewoon bepaalde aspecten of kwaliteiten heeft die je in je eigen werk wilt opnemen. Als je eenmaal zo'n oeuvre hebt gevonden, identificeer dan de consistente thema's en keuzes die de 'meester' in zijn of haar werk heeft gebruikt, ga dan naar buiten en houd deze thema's in gedachten: jezelf voortdurend afvragend 'wat zou … in dit geval doen? ”
Fotograaf Christo Anestev
Lees ook: Flits-off met 8 fotografen
Oefenen met beperking in straatfotografie: handmatige modus
Een andere manier om de manier waarop we fotograferen te beperken, is door de handmatige modus te gebruiken. De handmatige modus is een must voor het trainen van het begrip van licht. Het past een beperking toe in de zin dat het de fotograaf dwingt na te denken over de drie belangrijkste instellingen die beschikbaar zijn in bijna elke camera - sluitertijd, diafragma en ISO - en begrijpt hoe deze zich verhouden.
Kies één instelling van sluitertijd en zorg ervoor dat je deze een dagdeel hetzelfde houdt. Zo krijg je een hele ander effect met een sluitertijd van 1/8000 dan met een sluitertijd van 1/20. Ditzelfde principe pas je toe voor diafragma en ISO.
Deze tips helpen je beter te kunnen oefenen, en daarmee nog beter te worden in straatfotografie. Heb je ook nog tips die je met ons wil delen? Schrijf ze hieronder neer!
Kopfoto Michael Gaida
Nog op zoek naar een mooie straatfotografiecamera? Bekijk de review van de nieuwe Fujifilm X-T3 hier.
Ook kijken naar de
Ook kijken naar de grootmeesters in straatfotografie.
Grz.Richard.