Metabones Speed Booster maakt objectieven lichtsterker en vergroot beeldhoek
Een adapter die je objectieven sneller en scherper maakt en daarnaast je brandpunt verkleint zodat je een grotere beeldhoek hebt. Nee, we hebben ons echt niet vergist in de datum want volgens filmmaker James Miller bestaat zo'n adapter nu echt in de vorm van de Metabones Speed Booster.
Om een objectief met een 'vreemde' vatting op je camera te kunnen schroeven, heb je een adapter nodig. Die adapters zijn er in twee soorten: optische en niet-optische, ofwel adapters mét en zonder een lenselement. Gewoonlijk hebben adapters zonder een element de voorkeur, omdat zo'n element negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit. Soms ontkom je er echter niet aan, omdat een objectief bijvoorbeeld anders niet tot oneindig kan scherpstellen. Met oude spiegelreflex-objectieven en een compacte systeemcamera heb je daar geen last van, door de korte registerafstand van die camera's past er altijd een adapter tussen zonder dat een element nodig is.
Toch is er ook een nadeel. Met uitzondering van enkele Leica's en de Sony NEX VG-900 hebben alle compacte systeemcamera's een sensor met aps-c-formaat of kleiner. Daardoor benut je maar een deel van de beeldcirkel en geeft het objectief een krappere uitsnede op je compacte systeemcamera dan op een analoge of fullframe spiegelreflex. Handig als je op zoek bent naar een 'langere' lens, minder handig als je op zoek bent naar een groothoek.
De nieuwe 'wonderadapter' van Metabones: de Speed Booster
Metabones Speed Booster
Filmmaker James Miller heeft op de blog van Philip Bloom een nieuwe adapter van Metabones aangekondigd én getest. Deze Speed Booster is een adapter om Canon EF-objectieven (niet EF-S) te monteren op een Sony NEX. Het idee is even simpel als briljant: in de adapter zit een element dat de beeldcirkel niet vergroot, maar juist verkleint. Door deze 'vergrotingsfactor' van 0,71x verandert het brandpunt van een 50mm f/1.8-objectief naar 35,5mm waardoor de beeldhoek op een Sony NEX ruwweg gelijk wordt aan die op een fullframe Canon-dslr. Ook de 'DoF' zou in theorie gelijk blijven. De genoemde 50mm f/1.8 gedraagt zich met de Speed Booster dus als een 35mm f/1.2 op een Sony NEX.
Een optisch element verkleint de beeldcirkel, met alle geclaimde voordelen die daar bij horen.
Door de beeldcirkel te verkleinen, maak je fullframe-objectieven (FX) geschikt voor aps-c-sensor (DX) en in theorie DX-objectieven geschikt voor mft-sensoren.
Meer licht
Het verhaal wordt zelfs nog beter, omdat het element het licht dat het objectief binnenvalt sterker bundelt. Bijna al het licht valt nu op de sensor, terwijl voorheen veel licht 'verloren' ging omdat de beeldcirkel zo veel groter was dan de sensor. Effectief heb je door de adapter een stop groter diafragma en kun je je sluitertijd halveren. Doordat je de beeldcirkel verkleint, zouden ook lensfouten minder zichtbaar worden en -ondanks het gebruik van een element- beeldkwaliteit toenemen. Onderstaande video's maakte James Miller met de adapter.
Omgekeerde teleconverter
In feite werkt het systeem als een omgekeerde teleconverter. Waar je bij een extender juist licht verliest, de brandpuntafstand verlengt en scherpte inlevert, krijg je met de Speed Booster het omgekeerde effect: meer licht, een korter brandpuntafstand en betere scherpte omdat je de lensfouten als het ware verkleint.
Prijs en beschikbaarheid
Dankzij de elektronische contacten en elektronica van Metabones, blijft beeldstabilisatie van Canon IS-objectieven behouden terwijl je ook het diafragma 'gewoon' op de camera kunt instellen. Zelfs autofocus zou in beperkte mate moeten werken. Voor dit moois moet wel diep in de buidel worden getast, na het overmaken van 599 dollar exclusief verzending en invoerrechten, kun je je eigenaar noemen van de Speed Booster. Dat geld verdien je echter snel terug als je naar de mogelijkheden kijkt. Niet langer hoef je diep in de buidel te tasten voor een lichtsterke groothoek.
Nog deze maand verwacht Metabones de eerste exemplaren te kunnen verkopen. Ze zijn er in verschillende typen, voor Sony NEX en Fujifilm X en voor Canon EF-objectieven of voor Leica R en Alpa-objectieven.
Een simpele 50mm f/1.8 wordt een zeer interessante 35mm f/1.2, een 35mm f/1.4 verandert zelfs in een 24mm f/1.0.
Te mooi om waar te zijn?
Ooit is ons geleerd: 'als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook'. De Metabones Speed Booster lijkt op het eerste gezicht ook te mooi om waar te zijn. Metabones heeft echter al een respectabele naam opgebouwd en de eerste ervaringen van James Miller klinken veelbelovend. We zijn dan ook heel benieuwd naar hoe deze adapter in de praktijk werkt en of er nog nadelen kleven aan de Speed Booster.
Er staat een raar,
Er staat een raar, tegenstrijdig zinnetje in de tekst: "Gewoonlijk hebben adapters zonder een element de voorkeur, omdat zo'n element negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit." Ik denk dat het woordje "geen" ontbreekt?
In sommige gevallen,
In sommige gevallen, bijvoorbeeld een adapter van Canon FD naar Canon EF, is een extra element nodig dat er voor zorgt dat je nog steeds op oneindig kunt scherpstellen omdat de afstand tussen objectief en sensor eigenlijk te groot is. Zo'n element heeft een lichte vergrotingsfactor van bijvoobeeld 1,2x. Helaas zorgt dat 'extra glas' ook voor een extra obstakel waar het licht doorheen moet. Daardoor neemt de beeldkwaliteit af.
Alleen in het geval van de Metabones-adapter, waar het element een verkleinende in plaats van vergrotende werking heeft, zou de beeldkwaliteit juist wel moeten toenemen. Vergelijk het met een foto die scherper oogt als je hem verkleint in photoshop. Dit dus ondanks het gebruik van een extra element.
Ik heb de zin gewoon verkeerd
Ik heb de zin gewoon verkeerd gelezen :-(
Bedankt voor je uitleg!
Ik ben geen taalpurist, maar
Ik ben geen taalpurist, maar zoveel -d i.p.v.- t is toch wel triest.
BTW "zonder een" is trouwens synoniem aan "geen"
"Een simpele 50mm f/1.8 wordt
"Een simpele 50mm f/1.8 wordt een zeer interessante 35mm f/1.2"
Beetje misleidend want je 50mm gaat zich verhouden als pak 'm beet een 65mm op je MFT. Dus men kan beter spreken over een 65mm F/1.2
Verder maar dat kan ik verkeerd hebben valt de beeldcirkel van bijv. een 50mm geheel binnen het filmvlak (FX sensor) van een 35mm camera cq full frame camera. En dat is op figuur twee linksboven niet het geval...
Als de beeldcirkel binnen het
Als de beeldcirkel binnen het filmvlak zou vallen, dan zou je zeer extreme vignettering zien. Het filmvlak moet dus altijd volledig binnen de beeldcirkel vallen om een goed beeld te geven. Circulaire fisheye's vormen uiteraard een uitzondering.
Ja daar zat ik ernaast.
Ja daar zat ik ernaast.
Maar wat vergrotingsmaatstaf betreft:
Ben ik nou gek of...
Bovenstaand zie ik een foto met vier lenzen (figuur 10), en bij de bovenste lens een 50mm 1.8 concludeert men dat met een gewone adapter het een saaie 50mm 1.8 blijft op een MFT.
Het blijft geen 50mm 1.8 maar het wordt een 100mm 1.8 (2x vergrotingsfactor). Als je aan zo'n 50mm een adapter met vergrotingsmaatstaf 0,71x zet dan gaat die lens zich verhouden als een 65mm en niet als een 35mm "groothoek".
Je bent niet gek, maar je
Je bent niet gek, maar je denkt vanuit kleinbeeld/fullframe. Natuurlijk geeft een 35mm op een micro four thirds-camera dezelfde beeldhoek als een +/- 70mm op kleinbeeldcamera. Dat doet echter niets af aan het feit dat de brandpuntsafstand 35mm bedraagt. Het lenselement in de adapter zorgt namelijk voor een fysieke aanpassing van de brandpuntsafstand.
Bij mft ligt het net even anders, maar bij een FX-objectief op een DX-camera met Speed Booster komt het er op neer dat zowel de beeldhoek als de DoF hetzelfde is als van dat FX-objectief op een FX-camera, maar dat je met een stop minder licht toe kunt.