Retrofocus: Contax G1 en G2
Twee ccd's
Het systeem maakt gebruik van twee ccd-sensoren, die de scherpstelling bepalen aan de hand van overeenkomende patronen. Een zeer nauwkeurig systeem, mits onder de juiste omstandigheden. Voor close-ups en foto's bij weinig licht is de scherpstelling wat traag. Omdat het syteem gebruik maakt van twee uit elkaar geplaatste vensters die de afstand kunnen bepalen, is de Contax G1 technisch gezien wel degelijk een meetzoeker. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de digitale Fujifilm X100, die ook autofocus heeft maar geen meetzoekersysteem.
Zo wordt de Contax G1 in 1994 gepresenteerd, met een 16mm, 28mm, 45mm, en 90mm.
Titanium en automatisch filmtransport
Ook het uiterlijk van de camera wijkt af van de Leica's, met een veel moderner ogende behuizing van titanium. Filmtransport gaat automatisch en dankzij een ingebouwde lichtmeter kun je ook de belichting door de camera laten bepalen. Pas in 2002 gaat Leica overstag en doet deze functie zijn intrede op de M7. Uniek is ook de zoeker, die zich aanpast aan het objectief door middel van een zoom-systeem. Voor objectieven tussen de 28 en 90mm is daardoor geen opsteekzoeker nodig.
De G2 wijkt ook uiterlijk wat af van de G1, waarbij de focusknop op de voorkant het meest opvalt.
Contax G2
Twee jaar na de G1 komt Contax met de G2. Dit toestel heeft behalve het af-systeem uit de G1 ook een infraroodsysteem, waardoor de scherpstelling onder lastige situaties vlotter en betrouwbaarder wordt. Daarmee is het waarschijnlijk de eerste productiecamera met een hybride af-stysteem. Ook de lay-out van de knoppen is iets aangepast. Daarnaast is er ondersteuning voor een aantal nieuwe objectieven, waaronder een zoom. De Contax G1 krijgt ook een update voor deze objectieven en deze aangepaste versies zijn te herkennen aan een groene stikker in het filmcompartiment. Alleen het zoomobjectief wordt niet ondersteund door de 'green label' G1.
Let bij aanschaf van een Contax G1 op de stikker in het filmcompartiment. Een groene stikker, zoals hier, duidt aan dat vrijwel alle objectieven ondersteund worden. Een niet aangepaste G1 heeft een grijze stikker.
Carl Zeiss
Het zijn de Carl Zeiss-objectieven die de Contax G-camera's beroemd maken. Zo staat de Carl Zeiss Planar 45mm f/2 bekend als een van de scherpste objectieven ooit. Ook bijzonder is de 16mm f/8 Hologon. Dit objectief moet het zonder scherpstelling en diafragma-regeling doen, er is dus niets in te stellen. In totaal zijn er zeven objectieven met een vast brandpunt, van 16 tot 90mm en een 35-70mm f/3.5-5.6-zoomobjectief. Voigtländer heeft ook twee objectieven voor het G-systeem: de 12mm f/5.6 Ultra-wide Heliar en de 15mm f/4.5 Super-wide Heliar.
Kyocera
Contax word in 1983 overgenomen door Kyocera, tegelijk met Yashica. Ook een overeenkomst met Carl Zeiss maakte onderdeel uit van die overname en dat leidt tot een aantal bijzondere camera's zoals de Yashica T-serie, de Contax T-serie en dus de G1 en G2. De introductie van de digitale Contax T-VS Digital mag niet baten, in 2005 kondigt Kyocera aan te stoppen met het merk Contax. Daarmee komt automatisch ook een einde aan het G-systeem.
Wellicht tijd om het merk
Wellicht tijd om het merk weer nieuw leven in te blazen. De tijd lijkt me meer dan rijp met de Sony RX1 in aankomst en alles wat er op volgen gaat.
Heb zo'n set ooit mogen
Heb zo'n set ooit mogen bezitten, de Contax G2 zwarte versie. Fenomenale camera en onwaarschijnlijk goede lenzen!
Kan me nu nog voor m'n kop slaan dat ik die set ooit heb verpatst...
ik heb er eentje te koop met
ik heb er eentje te koop met vier objectieven;
G2, met 95 45 28 21
marcwieme@zeelandnet.nl
Nog steeds te koop? Tegen
Nog steeds te koop? Tegen welke prijs?
henk.beereboom@zonnet.nl
Een koninkrijk voor een
Een koninkrijk voor een digitale G2.
Een goede camera, maar mijn
Een goede camera, maar mijn G1 mist het hendeltje waarmee
de achterwand geopend wordt.
Hoe kom ik aan dat onderdeel,of een goedkope {defecte]
tweede G1 .Groetend,
Enno hensums
Zuidhorn
Heb een setje in m,n vitrine
Heb een setje in m,n vitrine staan G1 & G2 als nieuw plus nog wat objectieven, t gaat nooit de deur uit. het zijn iconen in de fotografie.
Er komt een tijd dat de film weer terug komt, zie maar met de LP,s
die komen ook weer terug, weliswaar voor de liefhebber gezien de prijzen.