Testfoto's: Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art
In 2013 wist Sigma te verrassen met de 18-35mm f/1.8 Art voor aps-c-camera's. Niet alleen vanwege de indrukwekkende specificaties, des te meer vanwege de uitstekende optische prestaties. De nieuwe Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art kun je zien als een fullframe-variant van dit objectief.
Het korte bereik moet voor uitstekende beeldkwaliteit zorgen. Sigma beloofde bij de introductie prestaties die vergelijkbaar zijn met 24mm, 28mm en 35mm primes. Gezien de uitstekende prestaties van eerdere Art-objectieven zijn onze verwachtingen hooggespannen.
Sigma Benelux stuurde ons een 24-35mm f/2 Art in Canon EF-uitvoering, wij schroefden deze op een Canon EOS 5D Mark II en gingen op pad om te kijken of onze verwachtingen waargemaakt worden.
Testfoto's Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art
In het onderstaande album vind je 35 testfoto's, gemaakt met de 24-35mm f/2 en een Canon EOS 5D Mark II. We hebben gefotografeerd in raw-formaat en de bestanden met Adobe Camera Raw omgezet naar jpg's, zonder correcties of bewerkingen toe te passen. De verscherping staat op de standaardwaarde van 25 in Camera Raw.
Bekijk de foto's in groot formaat, of download ze in originele resolutie via de opties in het menu. De exif-informatie is aanwezig in alle foto's.
Eerste indruk
De behuizing van de 24-35mm f/2 Art voelt zeer degelijk aan. Het objectief is fors van formaat en niet bepaald licht, maar in combinatie met een fullframe-dslr goed in balans.
Het zoombereik is beperkt, toch is het verschil tussen 24mm en 35mm behoorlijk groot. En hoewel Sigma het objectief aanprijst als een 'drie-in-één' (24mm, 28mm en 35mm primes), kun je natuurlijk ook gebruikmaken van alle tussenliggende brandpuntafstanden. Handig als je vanaf een vaste positie fotografeert en je compositie exact wil bepalen.
Links: 24mm, rechts 35mm. Foto gemaakt vanuit hetzelfde standpunt, diafragma f/2
Prestaties
Wat scherpte betreft weet de Sigma 24-35mm f/2 Art wederom te overtuigen. Vanaf f/2 is de middenscherpte direct uitstekend. Ook stelt het objectief snel nauwkeurig scherp op onze EOS 5D Mark II. Zelfs in de hoeken valt de scherpte op f/2 niet tegen. Knijp het diafragma een aantal stops dicht en de hoekscherpte is uitstekend.
Opname op 28mm, diafragma f/2. Honderd procent uitsnede.
Bij maximale diafragmaopening zijn de randen van het beeld als gevolg van vignettering een stuk donkerder dan het midden. Dit is echter eenvoudig te corrigeren in de raw-conversie. Stel het objectief in op f/2.8 en het effect is al veel minder aanwezig. Vanaf f/4 is de helderheid op het oog egaal.
Chromatische aberraties blijven goed binnen de perken. Bij felle contrasten zijn wel wat kleurverschuivingen te zien, maar deze zijn met een druk op de knop in Camera Raw verdwenen. Ook in de onscherpe delen van het beeld treden nauwelijks storende effecten op.
Chromatische aberraties zijn nauwelijks zichtbaar en eenvoudig te corrigeren. Linkercrop zonder aanpassingen, rechts na automatische correctie in Camera Raw.
Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art review
Al met al zijn we onder de indruk. De Sigma 24-35mm lijkt zeker aan onze hoge verwachtingen te kunnen voldoen. Het objectief is niet alleen bijzonder lichtsterk, maar presteert ook uitstekend voor een zoom.
Onze uitgebreide review van de Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art lees je binnenkort in DIGIFOTO Pro 3.2015. Het objectief heeft een adviesprijs van 1149 euro en verschijnt rond augustus/september in Canon EF- en Sigma SA-uitvoering. De versie met Nikon F-vatting komt in september op de markt.
Ik vraag me toch af wie dit
Ik vraag me toch af wie dit prefereert boven een 28 1.8 die lichter en goedkoper is.
Bram ik denk dat er toch veel
Bram ik denk dat er toch veel mensen graag werken met een zoom. En ik weet niet welke body jij hebt, maar een Canon EF 28mm 1.8 vind ik nou niet zo super geweldig. Dan denk ik dat deze 24-35 beter presteert. Ik zelf werk liever met een losse 24mm 1.4 en een 35mm 1.4, dan deze 24-35.