Als fotograaf op Instagram: 5 tips
Instagram is in enkele jaren een van de meest populaire social media geworden. Miljoenen mensen wereldwijd delen hun foto’s via het netwerk. Dat zijn vaak tieners die het platform vooral voor selfies of vakantiefoto’s gebruiken, maar ook voor de meer serieuze of professionele fotograaf biedt het platform volop kansen. Wel is het belangrijk om over een aantal zaken goed na te denken voordat je begint met posten op Instagram. We helpen je op weg.
Zorg dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je precies gaat laten zien op Instagram. Als je als doel hebt je werk als fotograaf kracht bij te zetten is het goed om te bepalen of je dat gaat doen door het tonen van je ‘echte’ werk, of door het maken van een schaduw-portfolio dat niet bestaat uit foto’s uit je opdrachten maar uit foto’s die je losstaand daarvan maakt.
Je echte werk tonen kan natuurlijk, al is dat ook weer afhankelijk van welke afspraken je daarover met je opdrachtgever hebt. Hoewel Instagram in eerste instantie bedoeld is voor het plaatsen van foto’s gemaakt met een smartphone zijn er mogelijkheden om ook foto’s gemaakt met een andere camera op het platform te publiceren. Je kunt daar bijvoorbeeld Gramblr voor gebruiken.
Als je voor deze optie kiest heb je een extra online mogelijkheid om je officiële portfolio te delen met mensen die anders misschien niet bij je werk uitgekomen zouden zijn. Want Instagrammen is natuurlijk ook gewoon netwerken.
Als je ervoor kiest om een schaduw-portfolio op te bouwen naast je ‘echte’ werk is het goed om een visie te hebben over wat je dan precies gaat doen. Een profiel met mooie natuurfotografie afgewisseld met vakantiekiekjes met je kinderen gaat natuurlijk niet werken. Enige vorm van uniformiteit in onderwerp en sfeer is belangrijk. Want ook met foto’s die je bijvoorbeeld op weg naar een opdracht maakt kunnen jouw werk als fotograaf ondersteunen en versterken.
Ook kun je ervoor kiezen om een bepaalde niche te kiezen als onderwerp. Een bepaalde vorm van architectuur of een bepaald kleurenschema kan, als je het goed doet, een grote en trouwe schare volgers opleveren. Het kan zelfs zo zijn dat opdrachtgevers die je op basis van je ‘normale’ portfolio voorbij zouden lopen ervoor kiezen om je te benaderen naar aanleiding van je Instagram-profiel.
Duidelijkheid in bio
Als je graag wilt dat mensen ook een kijkje nemen op bijvoorbeeld je website is het goed om je biografie, die altijd bovenaan je profiel te zien is, zo goed en duidelijk mogelijk te maken. Een korte beschrijving van wie je bent en wat je doet is voldoende, gevolgd door een link naar je website of een ander platform.
Hashtags
Net zoals op Twitter en sommige andere social media kun je op Instagram werken met hashtags. Probeer bij je foto’s zoveel mogelijk toepasselijke hashtags te bedenken. Probeer ze niet te algemeen te houden, want bijvoorbeeld #photography wordt door honderdduizenden mensen tegelijk gebruikt en zal dus niet heel veel kijkers of volgers opleveren. Natuurlijk kun je de hashtag alsnog gebruiken, maar mix deze algemene termen met meer specifieke hashtags. Als je een foto op een bepaalde locatie maakt, bijvoorbeeld bij het gemeentehuis van Hilversum, kies dan bijvoorbeeld voor #hilversum #gemeentehuis #dudok. De groep mensen die deze hashtags ook gebruikt zal een stuk kleiner zijn en zo komen mensen die geïnteresseerd zijn in deze zaken er eerder bij uit.
Je kunt overigens maximaal dertig hashtags gebruiken. Dat hoeft natuurlijk niet, want je volgers kunnen zich daar ook aan storen. Probeer na te denken wat je zelf bij anderen een fijn aantal hashtags vindt en probeer je min of meer aan die hoeveelheid te houden.
Uniformiteit
Het is goed om te kijken in welk formaat of welke verhouding je foto’s gaat delen op Instagram. Enkele jaren geleden sneed Instagram je foto’s automatisch vierkant uit, maar tegenwoordig kun je ook liggende of anderszins afwijkende fotoformaten posten. Voor de uniformiteit is het wel goed om te kiezen voor één formaat en verhouding , zodat je profiel een rustige uitstraling krijgt.
Dezelfde uniformiteit is ook goed op het vlak van kleurgebruik en bewerking. Zwart-wit en kleur door elkaar heen is niet mooi en kun je beter niet doen. Al zijn regels er natuurlijk om gebroken te worden, want misschien kun jij zwart-wit en kleur wel heel mooi mixen in je profiel. Laat ons je dan in geen geval tegenhouden. Wat we maar willen zeggen: denk in ieder geval na over deze keuzes en maak een beslissing. Dat werkt wel zo fijn.
Frequentie
Het is belangrijk met een regelmatige frequentie te posten, zeker als je een groot aantal volgers hebt. Ze verwachten steeds nieuw beeld van je en daarom is het belangrijk om bijvoorbeeld elke dag één of twee beelden te delen. Twintig foto’s per dag delen is dan weer net niet de bedoeling, dan loop je de kans dat je volgers moe worden van alle beelden die je heel de dag tegen ze aan slingert.
Kies een mooie frequentie uit en probeer je daaraan te houden.
Interactie
Een van de voordelen van het platform is de eenvoudige interactie met de andere Instagrammers. Zorg dat je zoveel mogelijk rondkijkt en andere fotografen die interessant werk maken volgt. Reacties schrijven bij werk dat je mooi vindt helpt natuurlijk ook. Als je te passief bent op Instagram kun je ook niet verwachten dat de volgers in rijen voor je profiel liggen te wachten.
Kijk goed rond, reageer, volg en ga in gesprek met andere Instagrammers. En, zoals hiervoor besproken, bepaal een strategie. Dan kun je als fotograaf echt je voordeel doen met het populaire platform.