75% van de ‘foto’s’ in de IKEA catalogus zijn CGI’s
Bertil
Het optimaliseren van processen is voor veel bedrijven een doelstelling, bij IKEA is dat niet anders. Een van de meest tijdrovende taken van het IKEA Communications team is het fotograferen van de producten voor de catalogus. De prototypes moeten worden ingevlogen uit allerlei delen van de wereld en moeten op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. Naast dat het logistiek een hels karwei is, is het duur en milieuonvriendelijk. Tot 2004 ging het op deze manier, totdat IKEA zich begon te verdiepen in de ‘Computer-Generated Imagery’-techniek. Twee jaar later, in de herfst van 2006, werd het eerste CGI-product in de catalogus geplaatst: een stoel genaamd ‘Bertil’.
Computer-Generated Imagery
CGI is in feite een computer-, of digitale animatie. De technologie wordt dan ook veelvoudig gebruikt in animatiefilms en games. Voor het creëren van deze animaties is 3D software, of CAD-software (Computer Aided Design) nodig zoals SolidWorks of Rhinoceros. Deze software wordt vaak gebruikt in de architectuur en voor industriële ontwerpen, zoals de producten van IKEA.
Van één stoel naar een volledige huiskamer
Na ‘Bertil’ volgden er talloze CG-producten in de catalogus en in de webshop van IKEA. Ze begonnen zich ook te verdiepen in het creëren van meer dan alleen producten met een witte achtergrond. En zo kwamen er meer en meer volledige huiskamers, keukens en badkamers die volledig CG waren. Een belangrijk uitgangspunt voor IKEA is dat ook de CG-foto’s dezelfde look en feel moeten hebben als een echt huis waar in geleefd wordt. De 3D-artiesten zijn getraind door professionele productfotografen, en vice versa, om een beter resultaat te bevorderen. Dat heeft gewerkt. Vandaag de dag is ruim 75% van de inhoud van de catalogus door de computer gemaakt.
En de overige 25%?
Het gaat natuurlijk om de meubels, maar om die huiselijke sfeer te perfectioneren kun je niet zonder échte mensen. Heel af en toe maakt IKEA nog wel eens tijd voor een ouderwetste fotoshoot, inclusief modellen. Het Belgische reclamebureau DDB Brussels was bij een van deze zeldzame shoots en maakte er een video van: