'Deze schenking is een enorme verrijking'

Vintage prints Werner Mantz naar Nederlands Fotomuseum

Redactie DIGIFOTO Pro 752
Het Nederlands Fotomuseum neemt op 18 mei een schenking van 100 vintage afdrukken van de fotograaf Werner Mantz in ontvangst. Deze schenking is afkomstig van de Stichting Erven W. Mantz.

‘Mantz wordt wereldwijd gezien als één van de belangrijkste architectuurfotografen. Deze schenking is een enorme verrijking van de reeds bestaande fotocollectie van Mantz, die wij sinds 2001 beheren’, aldus curator collecties Loes van Harrevelt. Een aantal foto’s uit de schenking zullen te zien zijn in de tentoonstelling Werner Mantz | Architectuur en Mensen, die op 18 mei aanstaande in het Nederlands Fotomuseum opent.

Schenking


De schenking bestaat uit vintage prints van verschillende perioden uit het œuvre van Werner Mantz, waarin zowel de architectuurfotografie als zijn portretten zijn vertegenwoordigd. Onderdeel van de schenking is een vintage afdruk van de modernistische architectuur in de ‘Blauer Hof’ van Wilhelm Riphahn en Caspar Maria Grod (1927) in Keulen.

De Stichting Erven W. Mantz beheert de nalatenschap van de fotograaf en hecht er waarde aan dat het archief bijeen blijft. ‘Het Nederlands Fotomuseum beheert al jaren het complete negatievenarchief. De foto’s verdienen bewaard te blijven voor het nageslacht en wel onder optimale condities’, aldus de zoon van de fotograaf en voorzitter van de stichting Clément Mantz.

Tentoonstelling Architectuur en Mensen


Werner Mantz wordt wereldwijd gezien als een van de belangrijkste fotografen van het Nieuwe Bouwen, de modernistische beweging in de architectuur in de jaren 1920. Minder bekend is zijn portretfotografie, waarbij het accent ligt op kinderportretten. In de tentoonstelling Architectuur en Mensen, die op 18 mei a.s. opent in het Fotomuseum, worden voor de eerste keer zijn architectuurfoto’s en portretten samengebracht. Er is voor gekozen om het werk te presenteren vanuit een ongewoon perspectief; namelijk niet chronologisch, maar vanuit de vorm. Hierdoor krijg je meer inzicht in hoe Mantz als fotograaf keek en werkte. De tentoonstelling is in samenwerking met Museum Ludwig in Keulen tot stand gekomen en representeert de Rotterdamse en Keulse afdrukkencollectie van Werner Mantz.

Biografie

Op veertienjarige leeftijd begon de van oorsprong Keulse Werner Mantz (1901 – 1983) met fotograferen. Zijn werk vertoonde aanvankelijk overeenkomsten met de traditionele kunstfotografie, maar ontwikkelde zich onder invloed van de Nieuwe Fotografie. Hij werd een toonaangevende architectuurfotograaf en vond zijn opdrachtgevers onder de architecten van het Nieuwe Bouwen, onder wie Wilhelm Riphahn en Erich Mendelsohn. Zijn foto’s werden regelmatig gepubliceerd in architectuurtijdschriften.

Rond 1932 richtte Mantz een tweede atelier op in Nederland. In 1938 vestigde hij zich definitief in Maastricht. Naast architectuurfotografie specialiseerde hij zich in de kinder- en portretfotografie. Daarnaast kreeg hij verschillende foto-opdrachten van de Provinciale Waterstaat en de Staatsmijnen (DSM).

Erkenning

Pas op hoge leeftijd kreeg Werner Mantz erkenning voor zijn werk als fotograaf. Vanaf de jaren zeventig werden er tal van tentoonstellingen van zijn werk georganiseerd. Zijn werk maakt onderdeel uit van collecties van musea in Europa, de Verenigde Staten en Japan.


 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie