Speciale filmproductie-features op een monitor

Christel de Wolff 3460
Wat kan een monitor voor filmproductie wat een monitor voor grafisch ontwerp en fotografie niet kan?

Met de komst van nieuwe hoogwaardige monitoren die stuk voor stuk worden aangeprezen als dé monitor voor filmproductie, vragen beeldbewerkers zich af wat het verschil is tussen een monitor voor grafische toepassingen zoals het bewerken van foto's en grafische ontwerpen en een beeldscherm voor filmproductie. Is er een significant verschil, of is het slechts een verkooppraatje. We vragen het Patrick Lemmens, productspecialist bij EIZO Europe in Nederland.

'Het is echt niet zo dat als je af en toe eens filmt met je fotocamera, je meteen hoogwaardig videobeeldscherm voor filmproductie nodig hebt.'

Een goed gekalibreerd beeldscherm is natuurlijk een must en als professioneel fotograaf kun je maar beter een hoogwaardige monitor hebben staan waarop je je foto's bewerkt. Maar als je nu af en toe eens bewegende beelden schiet, kun je die dan nog wel goed editen op je grafische monitor of heb je dan meteen een in video gespecialiseerde monitor nodig? 'Soms kan het een grijs gebied zijn,' zegt Patrick Lemmers van EIZO Nederland. 'Het is echt niet zo dat als je af en toe eens filmt met je fotocamera, je meteen een hoogwaardig videobeeldscherm nodig hebt. Met filmproductie wordt dan ook niet zozeer het maken van een video bedoeld. Pas wanneer je met speciale videoapplicaties werkt waar ook kleurwaardering bij komt kijken, moet je overwegen een hoogwaardige videomonitor te gaan gebruiken.' EIZO ziet vaak beeldbewerkers die veel te hard van stapel lopen: 'Wij vragen aan de mensen met welke applicaties ze van plan zijn te gaan werken. Als ze daar geen antwoord op hebben, weten wij al genoeg: een videomonitor is niet nodig. Werk je echter met populaire videoapplicaties zoals Da Vinci Resolve, Black Magic en Adobe Première en voer je daarmee geavanceerde bewerkingen uit dan kun je de overstap wel maken.'

Wat heeft een videomonitor als voordeel?

De workflow is in de videowereld anders dan in fotografie. 'Vaak wordt het beeldmateriaal bekeken zonder tussenkomst van een computer en dan moet de monitor zelf de kleur kunnen converteren naar een juiste kleurruimte. Je werkt met applicaties die op je besturingssysteem zijn geïnstalleerd, maar het videosignaal komt binnen via SDI naar HDMI met behulp van een converter. Zo is er dus geen directe connectie met een besturingssysteem en is de workflow gebaseerd op enkel een signaal dat moet worden omgezet. Deze heeft ook een bepaalde kleurweergave, maar de monitor moet bepalen welke kleurruimtes er getoond worden en welke kleurberekeningen aan het signaal moeten worden gegeven.'

3D LUT

Behalve dat de monitor de kleurberekeningen voor een groot deel zelf moet kunnen doen, werken videoprocessen ook met een andere kleurruimte. Bij fotografie spreken we over kleurprofielen, bij videografie hebben we het over Look Up Table (LUT). Een LUT is een combinatie van parameters waarmee kleurprofielen worden samengesteld en kleurcorrecties worden uitgevoerd. Een 2D LUT heeft alleen een X- en een Y-as waarop kleuren berekend worden. Bij 3D LUT komt daar nog een Z-as bij kijken. 'Oftewel, rood, groen en blauw (RGB). In zo'n driedimensionale driehoek heb je meer punten dan in een tweedimensionaal vlak en zijn er dus meer kleurmogelijkheden. Een monitor met 3D LUT is dan ook vele malen nauwkeuriger.'

'In zo'n driedimensionale driehoek heb je meer punten dan in een tweedimensionaal vlak en zijn er dus meer kleurmogelijkheden.'

Verschillende videocamera's hebben ook verschillende kleurwaardes. 'Filmmakers weten precies met welke camera('s) het beeld is geschoten en daarvan afhankelijk moet worden bepaald hoe het beeld moet worden geïnterpreteerd. Dan wordt er een Camera LUT geëmuleerd.' Ook het nabootsen van een Camera LUT kan natuurlijk alleen maar met een kleurnauwkeurige monitor die 3D-LUT ondersteunt.

Kalibratiesoftware

LUT-profielen kun je op je videomonitor laden door middel van kalibratiesoftware. De software zorgt voor interactieve aansturing van de Look Up Table in het beeldscherm en genereert een profiel voor de monitor, net zoals je dat zou doen bij het kalibreren voor fotografische toepassingen. Met de Colornavigator software van EIZO laad je gemakkelijk de gewenste LUT op je beeldscherm en geef je eventueel nog je eigen waardes in. Je kunt ook verschillende instellingen opslaan en hier later tussen schakelen al naar gelang welke kleurruimtes je project vereist.

Conclusie: monitor voor filmproductie?

Er zit dus wel degelijk een verschil tussen monitoren die zijn ontworpen voor fotografie en grafische toepassingen en monitoren die worden gebruikt voor filmproductie. Het voornaamste verschil zit in de kleurprofielen, in video LUT genoemd. Hoogwaardige beeldbewerkingsmonitoren kunnen 3D-LUT gegevens emuleren. Ook belangrijk is dat zij zonder directe tussenkomst van een besturingssysteem kleurwaardes kunnen lezen en toekennen.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel