Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art review
(Review uit DIGIFOTO Pro 3 2015) Sigma presenteert de 24-35mm f/2 als een 'drie-in-één'-objectief. Je krijgt als het ware een set van 24mm-, 28mm- en 35mm-primes, maar dan met het gemak van een zoomobjectief. Sigma weet deze belofte met de lichtsterke zoom ook daadwerkelijk waar te maken. Lees er alles over in deze Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art review.
Met de prime-objectieven in de Art-serie heeft Sigma de afgelopen jaren een nieuwe standaard neergezet wat prijskwaliteitverhouding betreft.
Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art review
De 24mm, 35mm en 50mm f/1.4 zijn relatief goedkoop, maar leveren uitstekende beeldkwaliteit. Dat geldt ook voor de bijzonder lichtsterke 18-35mm f/1.8 Art voor aps-c-camera's. De nieuwe 24-35mm f/2 Art is in feite een fullframetegenhanger van dat zoomobjectief. De behuizing van de 24-35mm f/2 Art voelt zeer degelijk aan. Het objectief is fors van formaat en niet bepaald licht, maar is in combinatie met een fullframe-dslr goed in balans. Het enige minpuntje, dat geldt voor alle Art-objectieven, is het ontbreken van afdichtingen tegen stof en vocht. Gezien de uitstekende bouwkwaliteit zouden we ons overigens niet laten afschrikken door wat regendruppels. Zowel de zoomring als de scherpstelring zijn fors uitgevoerd en draaien soepel. De autofocus werkt vlot en vrijwel onhoorbaar.
In onze test, in combinatie met een Canon 5D Mark II, wist het objectief zeer nauwkeurig scherp te stellen, ook bij de maximale diafragmaopening. De Sigma 24-35mm is compatibel met Sigma's usb-dock, waarmee je het objectief zelf nauwkeurig kunt afstellen en firmware-updates kunt uitvoeren. Het zoombereik is kort, maar tussen de brandpunten van 24mm en 35mm zit een behoorlijk groot verschil. En hoewel Sigma het objectief aanprijst als een 'drieinéén' (24mm, 28mm en 35mm primes), kun je natuurlijk ook gebruikmaken van alle tussenliggende brandpuntafstanden. Handig als je vanaf een vaste positie fotografeert en je compositie exact wilt bepalen. Voor landschaps-, trouw- en documentairefotografie is het een ideaal bereik. Ingezoomd op 35mm maak je foto's met een vrij neutraal perspectief, maar je kunt snel wisselen naar de 24mm-stand om groepsfoto's te maken of een groot deel van de omgeving in beeld te nemen.
Optische prestaties
Een zoomobjectief is altijd een compromis. Een zoom is veelzijdig, maar een prime presteert beter en is meestal lichtsterker. De 24-35mm f/2 is in dat opzicht een uniek objectief: het is de lichtsterkste zoom voor fullframe-camera's tot nu toe. Het korte bereik is niet zo veelzijdig als bijvoorbeeld een 24-70mm, maar juist dat belooft veel goeds voor de beeldkwaliteit. Dat zien we in de praktijk terug in uitstekende scherpte. Vanaf f/2 is de middenscherpte op alle brandpunten al van zeer hoog niveau. Op f/4 zijn de prestaties nog iets beter, maar het verschil is klein. Je kunt de 24-35mm probleemloos op f/2 gebruiken. Zelfs in de hoeken is de scherpte behoorlijk goed bij volledig open diafragma. Vanaf f/4 is hoekscherpte zelfs uitstekend en vrijwel niet minder goed dan het midden van het beeld.
Wat scherpte betreft doet de zoom absoluut niet onder voor primes, zoals Canon's 35mm f/2 IS en de Nikkor 28mm f/1.8 en 35mm f/1.8. De hoekscherpte is bij de Sigma 24-35mm f/2 zelfs beter. Chromatische aberraties blijven goed binnen de perken. Bij felle contrasten zijn wel wat kleurverschuivingen te zien, maar deze zijn met een druk op de knop in Camera Raw verdwenen. Ook in de onscherpe delen van het beeld treden nauwelijks storende effecten op. Wel heeft de 24-35mm op f/2 last van een flinke portie vignettering. De hoeken en randen van het beeld nemen dan flink af in helderheid, ongeacht het brandpunt. Het verschil is in de uiterste hoeken meer dan twee stops. Op f/2.8 valt de vignettering al veel minder op en vanaf f/4 zie je enkel bij egale vlakken de hoeken nog wat donker worden. Fotografeer je op f/5.6 of f/8, dan is de helderheid vrijwel egaal.
Het objectief is ook niet vrij van distorsie. Met name in de 24mm-stand treedt er tonvormige vervorming op, van zo'n drie procent. Dat is meer dan bij primes gebruikelijk is. Opvallend is echter dat de vervorming op 28mm en 35mm met ongeveer één procent erg laag is en zelfs beter dan primes. Op alle brandpunten is de vervorming overigens goed te corrigeren in de rawconversie. Het diafragma is uitgerust met negen afgeronde lamellen, net als de primes in de Sigma Art-serie. In combinatie met de korte scherpstelafstand – 28 cm, gemeten vanaf de sensor – stelt dat je in staat om foto's te maken met een mooie scherptedieptewerking. De bokeh oogt rustig, zowel onscherpe delen voor als achter het onderwerp worden mooi weergegeven.
Conclusie
Twijfel je tussen de aanschaf van een 24mm, 28mm of 35mm prime, of zijn dit al de objectieven waar je het meeste gebruik van maakt, dan is de Sigma 24-35mm f/2 een musthave. Het is niet alleen de lichtsterkste zoom voor fullframe-camera's, de scherpte is ook nog eens ronduit indrukwekkend. De zoom weet zelfs prime-objectieven te verslaan. Ook lensfouten blijven goed binnen de perken, enkel vignettering is duidelijk aanwezig als je op f/2 fotografeert. Dat is echter ook bij primes het geval. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is erg goed. Voor dit geld koop je geen drie primes die vergelijkbare prestaties leveren. Eind juli 2015 zijn we op pad gegaan met dit objectief, de testfoto's kan je hier bekijken.
Specificaties
Adviesprijs € 1.149,-
Diafragma f/2 - f/16
Filtermaat 82mm
Min. Focusafstand 28 cm
Afmetingen 87,6 x 122,7 mm
Gewicht 940 gram
Opbouw 18 elementen in 13 groepen
Beeldstabilisatie Nee
Accessoires Zonnekap, objectieftas
Geschikt voor Fullframe, aps-c
Verkrijgbaar voor Canon EF, Nikon F, Sigma SA
DIGIFOTO Pro 3.2015
Deze Sigma 24-35mm f/2 DG HSM Art review komt uit DIGIFOTO Pro 3.2015 en is geschreven door Julian Huijbregts. Je kunt deze editie (of andere voorgaande nummers) los bestellen voor €7,95 incl. verzendkosten (Nederland).