Puur modewerk Jamie Hawkesworth in Huis Marseille

Puur modewerk Jamie Hawkesworth in Huis Marseille

Puur modewerk Jamie Hawkesworth in Huis Marseille

Jasper van Bladel 1629
Het werk van de jonge modefotograaf Jamie Hawkesworth is origineel, analoog en puur. Van 9 september tot 3 december van dit jaar staat zijn werk centraal in Huis Marseille in Amsterdam.

Landscape with Tree neemt de bezoeker mee in de wereld van een jonge fotograaf die in de relatief korte periode van vijf jaar is uitgegroeid tot een favoriet van de modewereld, waar de originaliteit van zijn subtiele en empathische stijl onmiddellijk werd herkend. Hawkesworths onderscheidende werk werd onder andere gepubliceerd in The New York Times Style Magazine, Vogue US/ UK / Paris, W, WSJ Magazine en in een groot aantal andere toonaangevende media. De tentoonstelling Landscape with Tree voert als een reis door het leven, het werk en de geest van een jonge fotograaf wiens bijzondere sensibiliteit zich gaandeweg steeds sterker ontwikkelt. Aan het begin van Hawkesworths oeuvre staat het project Preston Bus Station uit 2013, dat in de kiem de aspecten bevat die verder tot bloei zullen komen in reisreportages gemaakt in Congo (2016) en Colombia (2017), en culmineren in Hawkesworths recente serie naaktportretten van ronde dames voor Print Magazine (2017).

Congo, 2016 © Jamie Hawkesworth

Ambacht

De wereld van de mode vormt een uitzonderlijk stimulerende omgeving voor de ontwikkeling van creativiteit. Onder vaak grote druk en in enorme hectiek kunnen er opeens momenten van pure poëzie ontstaan. Dit soort momenten komen met name voor in de foto’s van de jonge Britse fotograaf Jamie Hawkesworth (Ipswich, 1987), wiens werk een vijftal jaren geleden een nieuwe esthetiek in de modefotografie introduceerde die onmiddellijk werd omarmd en brede navolging kreeg. Hawkesworth fotografeert nog steeds op dezelfde pure, ontvankelijke manier als toen hij met fotografie in aanraking kwam: op film en met een middenformaat camera. Toen Hawkesworth de fotografie eenmaal had ontdekt, heeft die hem niet meer losgelaten, en hij besteedt al zijn tijd aan het maken van foto’s en het vervolmaken van zijn werkwijze en stijl. Die stijl wordt gekenmerkt door een warm kleurenpalet, dat Hawkesworth zelf ontwikkelde met het printen van zijn werk, een ambacht dat hij steeds meer heeft geperfectioneerd. Gehecht aan de ambachtelijke aspecten van het werk, heeft Hawkesworth zich nooit onder druk laten zetten om digitaal te gaan werken – ook niet toen hij als assistent in de modewereld terechtkwam. Zijn beelden onderscheiden zich door een zekere puurheid en een ‘knowing awkwardness’ die voortkomt uit een ontwapenende nieuwsgierigheid en fascinatie voor het particuliere, het vreemde en het schone in het dagelijks leven. Jamie Hawkesworths benadering van de fotografie is gebaseerd op het subtiele, speelse en elegische erfgoed van de Britse documentaire fotografie.

Adam, 2016 © Jamie Hawkesworth

Ontwikkelingsreis

Hawkesworth fotografeerde onder meer in Antarctica en Congo voor T-Magazine, in Colombia voor Tiffany’s en op een persoonlijke ontdekkingsreis in Rusland maakte hij de serie Endless Rhythm, een titel die verwijst naar het voortdenderen van de trein. Toch kan je – in zijn eigen woorden – een miljoen mijl van je beginpunt verwijderd lijken, het is een feit dat je altijd weer terugkomt bij het begin, de oorsprong, bij wat de kern van je oeuvre uitmaakt. Zelf maakt Hawkesworth geen onderscheid tussen de verschillende facetten van zijn werk, het geheel van zijn oeuvre wordt immers verbonden door een steeds sterker wordende sensibiliteit en door de steeds verdere ontwikkeling van een eigen, zelfbewust idioom. De grote barietdrukken van de ronde vormen van drie naakte dames met frêle hoedjes op een Engels strand vormen het voorlopige hoogtepunt van Hawkesworths oeuvre. De organische indeling van de zalen van Huis Marseille maken het de bezoeker mogelijk de persoonlijke ontwikkelingsreis van een jonge fotograaf – van Noord-Engeland naar de wereld van de mode en weer terug, op de voet te volgen en met hem te ervaren.

Info: Huis Marseille

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper