Praktijktest: Canon EOS 6D en 35mm f/2 IS USM (testfoto's)
Hoewel de Canon EOS 6D al even in de winkelschappen ligt, wachten wij nog op het testexemplaar. Om het leed wat te verzachten nodigde Canon ons (en een aantal andere journalisten van niet nader te noemen fotografietijdschriften en -websites) uit voor een middagje architectuurfotografie in Amsterdam.
Gezien het onderwerp ging er een 17-40mm f/4L mee in de tas. Bij aankomst in Amsterdam bleek Canon ook het nodige glaswerk meegebracht te hebben. Tussen de collectie vonden we de nieuwe EF 35mm f/2 IS USM, ook dat objectief staat nog op onze 'to do list', dus besloten we de groothoek in de tas te laten en de 35mm aan de tand te voelen.
Canon EF 35mm f/2 IS
De Canon EF 35mm f/2 IS is de opvolger van de stokoude 35mm f/2. Laten we maar even op de zaken vooruitlopen en beginnen met onze voorlopige conclusie: de nieuwe 35mm f/2 IS is lekker compact, zeer goed gebouwd en voorzien van effectieve beeldstabilisatie.
Optisch presteert de nieuwe 35mm goed tot zeer goed, al valt de hoekscherpte bij diafragma f/2 tegen. Ook krijg je bij het maximale diafragma flink wat vignettering voor je kiezen. Dat zijn zaken waar we mee kunnen leven, maar met het prijskaartje hebben we wat meer moeite. De adviesprijs bedraagt maar liefst 859 euro en dat is erg veel geld voor wat je krijgt. Zeker gezien het feit dat je voor honderd euro meer de zeer goed presterende Sigma 35mm f/1.4 in huis haalt.
Canon EOS Remote
We downloaden de EOS Remote-app, in dit geval de Android-variant op een Samsung Galaxy S3. Er is ook een versie voor je iOS-apparaat in de App Store te vinden. Na het doorlopen van flink wat instellingen lukt het om de verbinding te leggen tussen camera en smartphone. Je kunt vervolgens op je mobiel foto's bekijken die op de camera staan, of de camera op afstand bedienen.
Dat laatste is goed uitgewerkt. Je kunt diafragma, iso-waarde en sluitertijd instellen via de app en je ziet live het beeld van de sensor op het schermpje van je smartphone of tablet. In de ietwat verduisterde ruimte waar we ons bevinden is het beeld niet helemaal vloeiend, snelle actiemomenten op afstand fotograferen zit er waarschijnlijk niet in.
Nadat Jip Barth nog eens benadrukt dat het middelste focuspunt van de EOS 6D echt heel gevoelig is (tot -3EV, een stop gevoeliger dan de 5D Mark III en de EOS 1D X) is de presentatie afgerond. Wij zijn uitgespeeld met de wifi-functie en klaar om op pad te gaan.
Testfoto's: bewerkt en origineel
Alle foto's zijn geschoten in raw en omgezet met Adobe Lightroom 4. De kleine foto's in dit artikel zijn bewerkt. Onderaan vind je de onbewerkte jpg-omzettingen in volledige resolutie.
Het Concertgebouw
Met de 35mm f/2 IS USM op de Canon EOS 6D vertrekken we op weg naar de eerste locatie. Dat blijkt Het Concertgebouw te zijn. Natuurlijk klikken we onderweg er lustig op los, het namiddagzonnetje zorgt voor spectaculair licht.
De compacte 6D en eveneens kleine 35mmzijn goed in te zetten voor straatfotografie. Het objectief is een stukje kleiner dan de forse 35mm f/1.4 en daardoor val je wat minder op.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/2
ISO: 100
Sluitertijd: 1/500
Het Concertgebouw is snel bereikt en we verruilen het zonlicht voor het kunstlicht van de grote, lege zaal.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/5.6
ISO: 4000
Sluitertijd: 1/40
Canon beloofde bijzondere locaties, dus niet veel later gaat er een zijdeurtje voor ons open en begeven we ons achter de schermen. Of beter gezegd: boven de schermen, op de zolder van het Concertgebouw. Het dak schijnt nog uit achttienhonderzoveel te stammen... Niet alleen de gids wist ons dat te vertellen, ook een oplettende Facebookvolger was daarvan op de hoogte.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/2
ISO: 400
Sluitertijd: 1/30
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/2
ISO: 320
Sluitertijd: 1/30
Wat jullie waarschijnlijk niet wisten, is dat je vanaf de zolder van Het Concertgebouw het mooiste uitzicht van de stad hebt. Althans, als we de gids mogen geloven. Oordeel zelf:
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/8
ISO: 200
Sluitertijd: 1/125
Weer buiten aanbeland vergapen we ons even aan de laatste straaltjes zonlicht die voor sterke reflecties zorgen in de ramen. Veel tijd hebben we daar niet voor, want we moeten snel door naar de volgende locatie.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/2
ISO: 250
Sluitertijd: 1/160
Noord/Zuidlijn
Die locatie blijkt de Noord/Zuidlijn te zijn. De bekende metrotunnel in aanbouw waar zoveel over te doen is dat het wikipedia-artikel 8700 woorden beslaat. Na het aantrekken van een paar kaplaarzen, een hesje en een helm, dalen we af in de Metro om een kijkje te nemen. We verwachten een tocht door donkere tunnels in een zompige bouwput, maar Canon heeft wat anders voor ons in petto.
Filmfunctie
Opeens verschijnen er een aantal getalenteerde dansers voor ons, die een indrukwekkende show neerzetten. Een mooi moment om de filmfunctie van de Canon EOS 6D aan te zwengelen. De beeldstabilisatie van de 35mm f/2 IS doet daarbij zijn werk goed. Uit de hand filmen levert mooi stabiele beelden op.
(Het filmpje wordt op moment van publicatie nog geuploadt en is vanaf ca. 18u te bekijken)
De dansers zetten een flinke show neer, dus kunnen we ook nog even fotograferen. Met beeldstabilisatie kun je scherpe foto's maken met langere sluitertijden. Bewegingsonscherpte zul je daar echter niet mee voorkomen, daarvoor moet je de sluitertijd (en dus de iso-waarde) opschroeven.
In dit geval kiezen we er juist voor om met langzame sluitertijden te experimenteren en de beweging in beeld te brengen. De 35mm f/2 IS stelt daarin niet teleur. Met sluitertijden variërend van een halve seconde tot 1/10e seconde blijven de meeste foto's scherp.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/4
ISO: 100
Sluitertijd: 1/5
Donker
Na een half uurtje worden we gemaand de tunnels te verlaten. Buiten is de zon inmiddels vrijwel ondergegaan. Met een brandpunt van 35mm, diafragma van f/2 en beeldstabilisatie hoef je niet snel de iso-waarde te verhogen.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/2
ISO: 100
Sluitertijd: 1/6
Toch we willen de Canon EOS 6D even laten zweten, dus schroeven we de lichtgevoeligheid op naar iso 6400. De 6D staat goed zijn mannetje in het donker. De 20,2-megapixelsensor levert op dergelijke iso-waarden prima bruikbare foto's af.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/5.6
ISO: 6400
Sluitertijd: 1/4
Beeldstabilisatie
Beeldstabilisatie in een 35mm f/2, het lijkt overbodig. Toch kan het goed van pas komen als je geen statief bij je hebt en op lage iso-waarden wil blijven schieten bij minder licht. Met een stabiele hand zou je met een 35mm-objectief bij een sluitertijd van 1/40e seconde al scherpe plaatjes moeten kunnen schieten.
Canon belooft dat je dankzij de beeldstabilisatie de sluitertijd nog eens vier stops lager kunt houden. Dat zou dus betekenen dat je uit de hand met sluitertijden van 0,4 seconden nog scherpe platen kunt schieten. Bij een dergelijk lange sluitertijd is de kans echter wel groot dat je zelf net even beweegt en je alsnog een bewogen foto krijgt.
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/2.5
ISO: 400
Sluitertijd: 0,3
Camera: Canon EOS 6D
Brandpunt: 35mm
Diafragma: f/3.2
ISO: 400
Sluitertijd: 0,5
Toch lukte het ons om meerdere scherpe foto's met sluitertijd van 0,3 en zelfs 0,5 seconden te maken. Maak met deze sluitertijden wel meerdere foto's, zodat je de beste uit kunt kiezen. Hieronder zie je twee crops die een 100 procent uitsnede weergeven van bovenstaande foto's, beiden uit de hand geschoten.
Testfoto's
In onderstaande slideshow vind je 25 testfoto's in volledige resolutie. De foto's zijn geschoten met de Canon EOS 6D in raw, in combinatie met de EF 35mm f/2 IS USM. De raw-bestanden zijn met Lightroom 4.3 omgezet naar jpg met cameraprofiel 'Canon Neutral'. Bekijk de foto's in groot formaat of download ze via de menu-optie.
Foto's © Julian Huijbregts
Canon EOS 6D ervaringen
Op de Photokina hedden we de EOS 6D al in handen gehad. Onze mening is sindsdien niet veranderd: het toestel houdt nog steeds lekker vast. Ondanks dat de behuizing niet geheel uit magnesium is opgetrokken, maar deels uit kunststoffen bestaat, voelt de camera zeer degelijk aan.
De zoeker toont 97 procent van je uiteindelijke foto. Dat is net iets minder dan de 98 procent van de Canon 5D Mark II, de 5D Mark III laat je met 100 procent het hele beeld zien.
Ondanks het zeer gevoelige middelste focuspunt vinden we de autofocus het grootste struikelpunt van de EOS 6D. Je hebt elf punten tot je beschikking, maar alleen het middelste punt is een zeer gevoelige cross-type-sensor. Ten opzichte van het 61-puntssysteem van de Canon 5D Mark III en de 39 scherpstelpunten van de voornaamste concurrent: de Nikon D600, laat Canon met de EOS 6D een steek vallen.
De 20,2-megapixelsensor levert goede beelden af. Ook op hoge iso-waarden stelt de camera niet teleur. Toch vinden we het jammer dat de 6D niet dezelfde chip heeft meegekregen als de 5D Mark III. Die presteert beter bij het filmen, je hebt met name minder last van moiré (storende patronen die optreden bij het filmen van fijne structuren).
De ingebouwde gps is een mooie toevoeging die we ook graag in andere camera's zouden zien. Veel software maakt tegenwoordig gebruik van locatiecoordinaten, zo laat Lightroom je bijvoorbeeld precies zien waar de foto's gemaakt zijn. De nauwkeurigheid van de gps valt ons niet tegen, af en toe zit de locatiebepaling er een paar meter naast, zeker als je binnen in gebouwen fotografeert (de camera lijkt dan de laatst gevonden positie te onthouden), maar over het algemeen presteert de gps prima.
Ook de wifi-functionaliteit werkt goed. Prettig is dat je controle hebt over de instellingen als je de camera 'remote' bedient met de app. Het live-view beeld dat je op je smartphone of tablet te zien krijgt is echter niet zo vloeiend als op de camera zelf.
We moeten de EOS 6D nog uitgebreider aan de tand voelen om tot een eindoordeel te komen, dat gaan we dan ook snel doen.
Canon EOS 6D en EF 35mm f/2 IS USM review
Na afloop van de middag moesten we de camera en het objectief helaas weer afstaan aan Canon. Gelukkig komt er snel een testexemplaar onze kant op, binnenkort lees je dan ook een uitgebreide review. Ook zullen we de nieuwe EF 24-70mm f/4L IS USM aan de tand voelen.
leuk verhaal lui compliment
leuk verhaal lui
compliment