Pixel perfect Fujifilm ambassadeur Jacques Yasemin

Pixel perfect Fujifilm ambassadeur Jacques Yasemin

Redactie DIGIFOTO Pro 2607
Het fotograferen van vastgoed en interieur is een vak apart. Het gaat verder dan een groothoek op een body monteren en in het wilde weg schieten. Er komt finesse bij kijken, aandacht voor detail en een goed oog. Fujifilm-ambassadeur Jacques Yasemin bezit al deze kwaliteiten plus meer en vertelt ons over deze bijzondere tak binnen de fotografie.

Jacques Yasemin is Fujifilm ambassadeur en al zo'n vijftien jaar professioneel fotograaf. Zijn main focus ligt bij interieur- en architectuurfotografie, maar ook waagt hij zich wel eens aan landschappen. Jacques heeft gestudeerd aan de kunstacademie in België op het gebied van fotografie en grafische vormgeving. Hierna heeft hij de fotovakschool gevolgd en is nooit meer gestopt met fotograferen. www.jacquesyasemin.nl

Jacques Yasemin

Blijvende passie van Jacques Yasemin

Jacques is vrijwel zijn gehele leven al met fotografie bezig. Iets dat niet alleen aan zijn foto's is af te zien, maar vooral ook naar voren komt wanneer hij over zijn vak praat: vol passie en enthousiasme. Het begon al zeer vroeg bij Jacques. 'Ik ben zo'n vijftien jaar fotograaf maar was daarvoor altijd al bezig met fotografie. Om in het begin rond te komen schoot ik veel bruiloften. Deze hielpen me om alle apparatuur aan te schaffen die ik nodig zou moeten hebben voor het werk waar ik nu het meest mee bezig ben, interieur en architectuurfotografie.' Toen hij op een dag tijdens zijn studie op de Fotovakschool een pamflet op een bureau zag liggen over ambassadeurs voor Nikon nam hij direct contact op. 'Ik heb daar tien geweldige jaren als freelancer gehad en wilde daarna wat nieuws proberen. Uiteindelijk ben ik overgestapt naar Fujifilm omdat het me leuk leek om met een nieuw systeem te gaan werken. Ik vind het overigens belangrijk om te vermelden dat er geen goed of fout systeem is, dit sloot simpelweg persoonlijk het beste bij mij aan.'

De foto's die Jacques Yasemin schiet worden voornamelijk gebruikt voor makelaardij. Af en toe zijn er beelden bij die gebruikt worden ter promotie of reclamedoeleinden, maar het merendeel is bedoeld om prachtige woningen te verkopen. Op de vraag of zijn fotografie is veranderd sinds hij volledig is overgestapt op Fujifilm kan hij kort zijn: 'Zeker niet. Ik fotografeerde al een hele tijd privé met Fujifilm. Zo was ik groot fan van de X-T10 en kwam ik later uit bij de X-T1. Compacte, mooie camera's die ongelofelijke kleuren produceren. Uiteindelijk kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en merkte ik dat ik wel heel veel van Fujifilm in mijn bezit had en besloot ik om al mijn andere spullen te verkopen zodat ik me volledig op het merk kon richten. Hier heb ik geen minuut spijt van gehad.'

Jacques Yasemin

Werkwijzes

Zoals verwacht draait het bij het fotograferen van mooie hotellobby's, luxe villa's en andere prachtige objecten niet zozeer om snelheid maar om rust en geduld. 'Voor mensen die portretten schieten neem ik altijd mijn pet af. Ik ben echt meer het studiotype en productfotograaf. Zolang het stil staat en ik het naar mijn hand kan zetten vind ik het top. De rust en structuur die ik kan implementeren in mijn beelden van interieurs, daar draait het voor mij om. Wanneer ik een woning  fotografeer neem ik er ook echt de tijd voor. Ik doe maximaal zo'n twee woningen per dag, maar vaak is het er bijvoorbeeld maar één. Sommige afspraken duren één uur, andere afspraken kunnen zo tot vijf uur oplopen.'

Daar komt ook nog bij dat er heel wat technieken in interieurfotografie gaan zitten. Een daarvan is HDR, oftewel de opnametechniek waarmee je ziet hoe iets er in werkelijkheid uitziet, maar wat de sensor van de camera niet weer kan geven. Dit komt omdat het menselijk oog nog steeds beter is dan moderne technologie. Met een HDR techniek wordt een reeks opnames van hetzelfde onderwerp gemaakt, echter met een verschillende belichtingstijd. 'Ik fotografeer op iedere locatie standaard vijf beelden op +2, +1, 0, -1 en -2. Meestal met een diafragma van f/8 of f/11. De foto's met verschillende belichtingen leg ik over elkaar in Photoshop, waarbij ik goed uitkijk dat de foto's niet te extreem het HDR-effect hebben, want dat wordt al heel erg snel lelijk. Ook gebruik ik nooit autofocus. Ik stel te allen tijde handmatig scherp, zodat ik in focuspeaking exact kan zien waar het scherptepunt ligt. Wat je dan vaak bij de Fujifilm 8-16mm f/2.8 en de Fujifilm 10-24mm f/4 ziet is dat alles gewoon ragscherp is. Daar vind ik Fujifilm zo goed in: het maken van glas.' Jacques Yasemin geeft aan aardig wat tijd te steken in de nabewerking van zijn beelden. 'Ik heb alles zelf geschoten met een bepaalde visie voor ogen, dus geef ik dat liever niet uit handen aan een externe partij. Vanaf het moment dat ik begin met schieten weet ik exact wat ik wil en hoe het loopt.'   

Jacques Yasemin

Systeemkeuzes   

Voor zijn werk schiet Jacques Yasemin vaak met de Fujifilm GFX 50S. Deze speciale camera  is uitgerust met een middelgrote 51.4  megapixel CMOS-sensor en een X-Processor  Pro beeldverwerkingsengine, wat hem perfect maakt voor shots waarin veel detail noodzakelijk is. Landschap, architectuur en interieurfotografie zijn bijvoorbeeld sectoren waarin je de camera vaak voorbij zult zien komen. 'Veelal gebruik ik de Cambo Actus met de GFX camera, waardoor deze in principe omgetoverd wordt tot technische camera.' Wanneer zou je moeten kiezen voor GFX? 'In de wat meer high-end locaties zoals lobby's van hotels waar meerdere kleinere details overal in het beeld te zien zijn. Zo heb ik ooit een hotel in IJsland mogen fotograferen. Ik heb toen de GFX en een Cambo Actus meegenomen en dat beviel me ontzettend goed. Je krijgt een beeld van ongeveer twee tot drie gigabyte groot wat wel even slikken is, maar als je dan op 100% inzoomt en alles blijft haarscherp, dan maakt het de enorme bestanden wel waard. De Cambo Actus maakt in principe een technische camera van je digitale body. Daarnaast werkt het als een tilt-shiftobjectief.

Jacques Yasemin

Advies door de jaren heen

Wanneer je al zo lang binnen een specifiek genre werkt, zullen er veel adviezen blijven hangen. Zo raadt Jacques aan bijvoorbeeld om interieurfoto's altijd te schieten vanaf de hoogte van je navel, pas hier je statief dus op aan. Dit zorgt voor een rustig beeld van een kamer en heeft tevens het effect dat de horizon natuurlijker aanvoelt en de lijnen in je beeld niet weglopen. Wat die lijnen betreft nog een goed advies: 'horizontalen en verticalen moeten perfect in orde zijn. Dat vind ik heel erg belangrijk. Daarom gebruik ik een Kaiser waterpas voor boven op de flitsschoen, in combinatie met de digitale waterpas die in de body zit. Soms wijkt de body iets af, de Kaiser waterpas is eigenlijk altijd trefzeker. Daarnaast is het zaak om duidelijk met je klanten te communiceren en aan te geven hoe je het huis wil fotograferen. Spreek van te voren af dat alle persoonlijke spullen weg moeten zijn en dat er geen items met felle kleuren in kamers met neutrale tonen te zien zijn.'  

Jacques Yasemin

In de fototas van Jacques Yasemin

Jacques schiet met een middenformaatcamera, de Fujifilm GFX 50S. Daarnaast gebruikt hij de Fujifilm X-H1 en X-Pro2. Qua objectieven zal je Jacques Yasemin vaak zien werken met onder andere de Fujifilm 8-16mm f/2.8, Fujifilm 10-24mm f/4. Fujifilm 23mm f/1.4 en de Fujifilm 35mm f/2.0. Wanneer Jacques met de Fujifilm GFX 50S werkt maakt hij gebruik van de Cambo Actus GFX. Hierbij komen de Actar 24mm en Actar 60mm om de hoek kijken. Met het Cambo Actus-systeem krijg je de verstelmogelijkheden van een technische camera en kun je groot- en middenformaatobjectieven gebruiken. Een Actus maakt het mogelijk om het objectief ten opzichte van de camera te verschuiven en kantelen om zo het scherptevlak te verleggen: ideaal voor productfotografie, waarbij je een zo groot mogelijke scherptediepte wilt, of juist voor het maken van creatieve foto's met selectieve scherpte door het scherptevlak te kantelen (net als bij een tilt-shift objectief). Met optionele lenspanels kun je glaswerk van diverse midden- en grootformaatsystemen gebruiken. Deze objectieven, ontworpen voor grotere film- en sensormaten zijn veel groter dan die van de full frame-sensor, dat betekent dat je flinke verstellingen kunt maken voor perspectiefcorrectie. Iets wat zeer van pas komt wanneer je interieurfoto's maakt.

Jacques Yasemin

Dit artikel werd gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 3.2019. Klik hier om deze of andere edities te bestellen.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie