'Wat SIGMA ontwikkelt en in de markt zet, is goed en gaat lang mee'

SIGMA: 'Van alternatieve keus, naar eerste keus'

'Wat SIGMA ontwikkelt en in de markt zet, is goed en gaat lang mee'

Redactie DIGIFOTO Pro 2077
Voor DIGIFOTO Pro 4.2018 spraken wij met onder andere Jan-Willem Verschuuren, General Manager SIGMA Benelux, en Marlow Wijnhoud, Marketeer SIGMA Benelux. 'De lens for life benadering van SIGMA is uniek in de markt.'

Het Japanse familiebedrijf SIGMA, opgericht in 1961, gooide in 2012 het roer om. Was een SIGMA-objectief tot die tijd vooral een 'leuke aanvulling' in je fototas, vandaag de dag kun je je fototas volledig vullen met een complete, kwalitatief zeer hoogwaardige en professionele lijn van SIGMA-objectieven. Van de Art- tot Contemporary- en Sports-lijn én, sinds kort, ook een lijn Cine-objectieven. Wij spraken met Jan-Willem Verschuuren, General Manager Sigma Benelux, en Marlow Wijnhoud, Marketeer Sigma Benelux, over de transitie van toen en natuurlijk over het hier en nu. ‘ SIGMA heeft zich ontwikkeld van alternatieve keuze tot logische eerste keuze.’

Halverwege het gesprek vertelt Jan-Willem een prachtige anekdote die veelzeggend is voor de uiterst professionele werkwijze van SIGMA. Helemaal niets wordt bij SIGMA aan het toeval overgelaten, zo kunnen we uit dit verhaal opmaken. 'Toen SIGMA Benelux enkele jaren geleden op zoek was naar een nieuw kantoor, kregen wij vanuit ons hoofdkantoor in Japan nadrukkelijk te horen dat we ons niet in de buurt van een snelweg mochten vestigen. SIGMA wil namelijk niet dat stof dat vanaf snelwegen in de lucht terecht komt, van invloed kan zijn op de kwaliteit van onze reparaties. Om diezelfde reden is SIGMA Japan verhuisd van het drukke Tokio naar Aizu, een plaats midden in een prachtig en schoon natuurgebied.

Lees ook: Nieuw! SIGMA's absolute all-rounder

Efficiënte supply chain

SIGMA wil de beste objectieven van de wereld maken, zowel optisch als mechanisch, voor een goede, betaalbare prijs. Dat is kort gezegd het doel van SIGMA, legt Jan-Willem uit. Om dit te realiseren, heeft SIGMA onder andere een heel strakke en efficiënte supply chain neergezet. Een supply chain zonder opsmuk of grote overhead. Jan-Willem: ‘Zo wordt alles bij SIGMA in Japan in-house gemaakt. Ook buiten Japan is efficiency een voornaam sleutelwoord. Neem SIGMA Benelux. Wij werken met een bescheiden team vanuit Houten. Dit team is in belangrijke mate verantwoordelijk voor het verlenen van service richting onze klanten. Op dat vlak wil SIGMA zich absoluut onderscheiden.'

'Vanuit Houten hebben we iedere ochtend rechtstreeks contact met het hoofdkantoor in Japan, direct en kort', vervolgt Jan Willem. 'Als ik wil of als het moet, heb ik rechtstreeks contact met onze CEO Kazuto Yamaki. Dat is sowieso een man die tussen de mensen in staat. Wie voor de eerste keer onze fabriek in Aizu bezoekt, heeft geen idee wie de CEO is. Yamaki zit daar, net als iedereen, in een stofjas. Hij staat ook altijd open voor suggesties van de ingenieurs, stuk voor stuk mensen met een grote passie voor fotografie. Zij willen niet alleen de beste, maar ook de meest bijzondere objectieven maken. Objectieven die opvallen, die anders zijn dan andere objectieven. Neem nu de SIGMA 18-35mm f/1.8 DC HSM Art. Een dergelijk brandpuntafstand bestond nog niet en werd daarom al snel ongekend populair onder zowel foto- als videografen. Maar ook de SIGMA 50-100mm f/1.8 DC HSM Art is een objectief met de kwaliteit en prestaties van drie primes in één. En wat te denken van de SIGMA 24-35mm f/2 DG HSM Art, een objectief met drie groothoeken inéén. Stuk voor stuk specialistische en - als gezegd - heel unieke objectieven. Dan hebben we het niet over het uiterlijk. Wat uiterlijk betreft wil SIGMA juist niet opvallen. Hooguit door een strak doordacht design. Maar eenvoud is voor SIGMA een kernkwaliteit.'

SIGMA

SIGMA heeft zelfs een designer in huis die de cleane, ingetogen lijn van de SIGMA-objectieven bewaakt. Marlow typeert dit als Kanso, het Japanse streven naar extreme eenvoud. Marlow: ‘Dat is absoluut het uitgangspunt bij SIGMA. Je ziet dat met name ook terug in onze Art-lijn.’

Jan-Willem: ‘Een objectief van SIGMA moet er kwalitatief goed en degelijk uitzien én ook zo voelen, maar wat uiterlijk betreft is minimalisme inderdaad troef. Bij een krachtig design draait het niet om toevoegen van zaken naar juist het verwijderen van dingen.'

‘SIGMA kiest er bovendien bewust voor om de markt niet te overspoelen met nieuwe objectieven’, vervolgt Marlow. ‘SIGMA zet objectieven in de markt die lang mee gaan.’ Jan-Willem: ‘Neem nu ons nieuwe 105mm f/1.4 DG HSM Art-objectief. Dat is een objectief met een duurzaam karakter, niet een objectief dat we volgend jaar alweer aanpassen. Wat wij ontwikkelen en in de markt zetten is goed en gaat lang mee. SIGMA gelooft niet in het verlengen van de levenscyclus van een objectief door het uitbrengen van een Mark I, II, III… Wat wij brengen is duurzaam en behoeft niet om de zoveel jaar een opvolger.’

Lees ook: Sigma 180mm f/2.8 EX DG OS APO HSM Macro, verbluffend goed

Jan-Willem en Marlow zien uiteraard de shift in de markt van spiegelreflex naar compactere mirrorless systemen. Jan-Willem: ‘De ontwikkelingen op mirrorless gebied gaan razendsnel, zeker nu Canon én Nikon met full frame mirrorless camera’s uitkomen. Ik verwacht niet dat de spiegelreflex helemaal zal verdwijnen, maar er zal een grote verplaatsing plaatsvinden naar mirrorless systemen, een verplaatsing die we de afgelopen jaren al bij Sony hebben gezien. Canon en Nikon zullen deze tendens alleen maar versnellen, ook omdat techniek zoals de zoekers en scherpstelsystemen steeds beter worden. Wij schatten dat de verhouding mirrorless/spiegel uiteindelijk naar mirrorless zal verschuiven. SIGMA volgt alle ontwikkelingen uiteraard op de voet en zal op termijn natuurlijk ook voor de nieuwe platforms objectieven ontwikkelen met de kwaliteit die fotografen inmiddels verwachten van SIGMA.’

SIGMA

Complete lijn

In 2012 gooide SIGMA het roer om. Er kwam een nieuwe strategie, de ‘SIGMA Global Vision’. Innovatie en kwaliteit staan hierbij centraal. Jan-Willem: 'Innovatie is cruciaal voor een bedrijf. Alleen zo creëer je bestaansrecht. Ooit was het leuk om ook een SIGMA-objectief in je fototas te hebben. Dat is vandaag de dag echt anders. Een zichzelf respecterende fotograaf kan zijn hele tas vullen met SIGMA-objectieven. Niet alleen door de kwaliteit van de objectieven, maar ook door het complete eco-systeem dat SIGMA ontwikkeld heeft. Denk hierbij aan het optioneel verkrijgbare USB-DOCK, waarbij fotografen firmware updates kunnen uitvoeren en hun objectief kunnen personaliseren. Zo bracht SIGMA bijvoorbeeld een firmware update uit met een verbeterd AF algoritme voor de 150-600mm f/5-6.3 DG OS HSM Sports en Contemporary. Dankzij deze update verbeterde de autofocus prestaties met dertig procent. Aan deze updates wordt dagelijks gewerkt in Japan. Daarnaast kunnen fotografen hun vatting bij ons laten aanpassen op het moment dat ze overstappen op een ander systeem. Deze ‘lens for life’ benadering is uniek in de markt.'

Marlow: ' SIGMA heeft feitelijk in relatief korte tijd een complete en heel mooie lijn neergezet en behoort tegenwoordig tot de fabrikanten die de toon zetten in de markt. Al zijn we er nog niet. Er zijn nog veel fotografen te winnen voor de kwaliteit van SIGMA. En iedere fotograaf telt voor ons. Daarom organiseren we regelmatig ‘Objectieven proeverijen’ in onze showroom zodat mensen op laagdrempelige wijze kennis kunnen maken met onze lijn van objectieven. Het is een van de manieren waarop SIGMA helder maakt dat we een volwaardige lijn van objectieven hebben. Een lijn die minstens zo goed is als het eigen merk. En niet zelden beter. Kortom, geen alternatieve keus, maar een logische keuze.'

Achter de strategie van SIGMA gaat een filosofie schuil die veel fotografen als muziek in de oren zal klinken. Jan-Willem: 'Natuurlijk streven wij naar een gezond bedrijfsresultaat. Maar SIGMA ziet fotografie vooral ook als een elegante branche. Fotografie als kunst. SIGMA heeft als taak om niet alleen te blijven bestaan, maar juist ook om die elegante branche te ondersteunen.'

Lees ook: Prijs en beschikbaarheid nieuwe SIGMA objectieven bekend

Lees ook: ‘SIGMA heeft nu een prachtige en zeer complete lijn’

Het interview met Jan-Willem en Marlow is eerder gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2018. Je kunt deze editie en voorgaande nummers los bestellen voor €7,95 inclusief verzendkosten (binnen Nederland). Ontvang je DIGIFOTO Pro liever op je deurmat? Neem dan een abonnement

Lees ook: Nu in de winkel: DIGIFOTO Pro 5.2018

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie