Handboek Sportfotografie - Interview met schrijver Pieter Dhaeze

Handboek Sportfotografie

Handboek Sportfotografie - Interview met schrijver Pieter Dhaeze

Redactie DIGIFOTO Pro 2249

Sportfotografie is erg populair. Veel fotografen hebben weleens een voetbal- korfbal- of zwemwedstrijd op foto vastgelegd. Maar hoe zorg je dat je met goede foto's thuiskomt? Het Handboek Sportfotografie van Van Duuren Media staat vol met tips en achtergronden. We interviewden Pieter Dhaeze, die het boek samen met sportfotograaf Pim Ras schreef.

Interview met Handboek Sportfotografie-schrijver en fotograaf Pieter Dhaeze

Wat zijn de standaard-ingrediënten voor sportfotografie?

‘Controle over sluitertijd en timing. Met de juiste keuze van de sluitertijd bepaal je of je de beweging van het onderwerp wilt bevriezen (korte sluitertijd) of juist wil benadrukken (lange sluitertijd en of meetrekken). Als je beweging bevriest, zorg dan wel dat de houding of positie van het bewegende onderwerp zodanig is dat je wel ziet dat hij in beweging moet zijn. Max Verstappen bij 300 km/h op een recht stuk fotograferen met 1/4000s, dan lijkt het net of je hem geparkeerd bij 1/60s hebt opgenomen. Dus liever in een bocht met de wielen van de grond of meegetrokken. Daar komt timing dus om de hoek kijken. Sommige fotografen denken dat je het beslissende moment altijd pakt met de motordrive, maar in de praktijk bepaal je met één of twee foto’s het juiste moment. Dat heet timing en dat krijg je door een sport door en door te kennen.’

Wat zijn de valkuilen?

‘Slechte voorbereiding en slechte keuze van gereedschap, zoals dat geldt voor alle foto-onderwerpen. Ken de spelregels. Weet de belangrijke momenten. Wie zijn de belangrijkste spelers. Wat gebeurt er direct na afloop? Wat doet een speler bij een (doel)punt. Verder is een snelle camera met een goede autofocus een must. Binnen moet je kortere lenzen hebben met een hoge lichtsterkte. Buiten kom je zelfs bij voetbal met een 300mm of 400mm al een heel eind. Vaak kun je achteraf beter wat croppen dan dat je met een te lange lens een te krappe uitsnede hebt en een arm of been mist van de sporter.’

Wat zijn de grootste uitdagingen?

‘Het niet missen van belangrijke momenten. Zowel niet qua actie als qua emotie, waarbij dat laatste misschien nog wel het belangrijkst is. Kijk maar eens naar sportfoto’s in de bladen. Dat zijn toch vaak de emotie-momenten. Je moet tijdens een wedstrijd dus 100% van de tijd gefocust zijn. Geen kletspraatjes met je buurman en bekijk je foto’s pas terug als er even niets gebeurt op het veld of anders pas na afloop.’

Vereist sportfotografie een bepaald niveau van ‘gear’?

‘Zoals gezegd een snelle camera. Dat wil zeggen een snelle dataverwerking en grote buffer, zodat de camera bij een fotoreeks of bij het terugkijken geen moment hapert. Dus ook snelle geheugenkaarten. Verder is het AF-systeem van essentieel belang bij het volgen van onderwerpen (tracking), zodat foto’s ongeachte een gewijzigde positie toch scherp zal zijn. Daarbij mag de rol van de lens niet onderschat worden. Die moet ook snel in de gewenste stand komen. Meestal zijn lichtsterke pro-lenzen vereist. Die zorgen ook voor een goede achtergrondonscherpte en dus dat het onderwerp los komt van zijn omgeving.’

Eisen verschillende sporten ook verschillende technieken?

‘Je kunt verschil maken tussen individuele sporten en teamsporten. En tussen binnensporten en buiten. In het handboek Sportfotografie worden op basis van deze onderverdeling de meest actuele sporten technisch besproken.’

Kan iedereen sportfotografie beoefenen?

‘Geduld en omgaan met teleurstelling zijn twee belangrijke aspecten. Als dat niet in je karakter zit, dan is sportfotografie misschien niet jouw ding. Verder hoef je geen specifieke lichamelijke of geestelijke vaardigheden te bezitten om een sportfoto te maken.’

Welke sportfotografen zouden we moeten kennen?

‘Natuurlijk Pim Ras met wie ik het Handboek Sportfotografie heb geschreven. Enerzijds omdat hij waanzinnige sportfoto’s maakt, maar vooral omdat hij na 30 jaar ‘het spelletje’ nog steeds heel leuk vindt en ‘het veld’ ingaat als een jonge hond. Verder zijn er nog veel meer goede sportfotografen. Koop eens een sporttijdschrift of ga naar Google en zoek naar de beelden die jou aanspreken. Probeer niemand na te apen, maar zoek naar je eigen sportfotosignatuur.’

In sportfotografie gaat het vaak om ‘het moment’. Hoe zit het met de artistieke kant van de foto?

‘Pim Ras is bij uitstek een artistieke sportfotograaf. Enerzijds omdat hij durft te croppen op het detail. Anderzijds omdat hij ook altijd de andere kant opkijkt, dan waar alle ogen op gericht zijn. Daar zie je vaak de mooiste plaatjes.’

Handboek Sportfotografie
Auteur(s): Pieter Dhaeze

ISBN: 978-90-5940-939-2 (9789059409392)
Uitvoering: Hardcover, 246 pagina's
Prijs: € 34,99
Gepubliceerd in 2016

Info: Van Duuren Media

 

 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie