Huwelijksfotograaf Brett Florens: 'Verplaats je in de ander'
Florens is ooit beginnen als politieman en werd daarna politiefotograaf. Naar eigen zeggen omdat je dan een auto van de zaak kreeg. In die tijd maakte hij foto’s waarop de meest gruwelijke dingen te zien waren. Moord, geweld, dood. Dat zat hem zelf ook niet lekker en na een crisis koos hij voor het omgekeerde en sindsdien maakt hij uitsluitend nog foto’s van families en huwelijken. Later kwam daar ook nog reclamefotografie bij. De workshop titel ‘What women want’ was leidend in de workshop. Florens benadrukte sterk de psychologie van vrouwelijke klanten en de marketing-gevolgen daarvan heel belangrijk zijn voor een goede huwelijksreportage.
De workshop begon met een algemeen deel, dat voornamelijk gericht was op marketing. Bretts verhaal was erg duidelijk: je verkoopt aan vrouwen (moeder van de bruid en/of de bruid), dus pas je verhaal daaraan aan. Probeer je te verplaatsen in vrouwen. Dat ging zelfs zo ver dat kleuren voor vrouwen een andere emotionele waarde hebben dan voor mannen, rood associërend zij eerder met aanbiedingen en mannen met dynamiek, snelheid en agressie.
Soms waren zijn adviezen een beetje zwart-wit en een kritische geest zou hem van seksisme kunnen betichten. Aan de andere kant werkt seksisme nu eenmaal in de marketing en daar ging het hier om. Grappig was dat Florens ons ook een inkijkje gaf in de manier hoe hij om ging met de wensen van zijn eigen vrouw. Zo besluit hij een lange buitenslandse reis altijd met een dag ‘quality time’ met zijn vrouw, alhoewel hij die dag eigenlijk liever zijn tweeduizend e-mails zou beantwoorden. Zijn eigen marketing gericht op mannelijke klanten pakt hij anders aan, maar ook daar denkt hij goed na over de wensen van de klant. Hij zet ook gericht zaken in als gratis foto’s en etentjes om klanten binnen te halen. Ook daarvoor geldt waarschijnlijk, dat zoiets alleen werkt als het bij je persoonlijkheid past. Florens werkt overigens veel met de 70-200mm f/2.8 VRII van Nikon en met de 24-7mm f/2.8.
De praktijk
Het middagdeel van zijn workshop bestond voornamelijk uit een praktische workshop met een modellenbruidspaar. Hij liet zien dat het erg belangrijk was om duidelijke instructies te geven. Brett hanteert daarin zijn eigen stijl, waarin hij soms niet aarzelt om de plaats van de bruidegom in te nemen bij het poseren.
Niet alles wat Brett liet zien was voor iedereen toepasbaar: juist bij huwelijksfotografie bepaalt de persoonlijkheid van de fotograaf welke aanpak hij moet en kan kiezen, zo gaf Brett toe.
Mooi voorbeeld was de bovenstaande foto. Veel huweljksreportages tonen deze pose, die nog het meest lijkt op een wurgpoging. De foto is ook niet goed, omdat hij de bruidegom nauwelijks laat zien. Op de foto hieronder laat Brett zien hoe het volgens hem wel moet:
Verplaatsen in de ander
Z’n marketingverhaal was misschien nog persoonlijker, maar tegelijkertijd van waarde voor iedereen. Een belangrijk deel van zijn marketingverhaal bestond uit de aansporing het juiste deel van de markt te kiezen: concurreren op prijs was sinds de opkomst van digitaal nauwelijks meer mogelijk, volgens Brett. Hij maakte echter ook overtuigend duidelijk dat je verplaatsen in de ander een noodzakelijke strategie is bij het veroveren van een plaats op de markt – en dat dat niet de sterkste kant van de meeste mannen is. Het legde Brett geen windeieren: hij vraagt van € 6.000,- tot € 22.000,- voor een reportage.
De foto's van Brett Florens zijn vanzelfsprekend te bekijken op zijn website.
Ik kom net thuis van de
Ik kom net thuis van de masterclass met Brett Florens, op zijn 2e dag van de workshops bij Nikon.
Het was enorm interessant!
Veel van opgestoken en zelfs dingetjes die je onbewust al meegenomen hebt in je werk, kun je nu echt bewust gaan toepassen.
Top