Canon: 'Fotograferen maakt opmerkzamer'

Canon: 'Fotograferen maakt opmerkzamer'

Canon: 'Fotograferen maakt opmerkzamer'

Pieter Molenaar 1578

Canon heeft een video online gezet waarin de oogbewegingen van drie personen, met oplopende fotografiekennis, worden opgenomen en met elkaar worden vergeleken terwijl deze naar een afgedrukte foto kijken. Uit het 'experiment' zou blijken dat de professionele fotograaf veel meer details ziet in de afdruk.

In het filmpje, met als titel 'The Obsession Experiment', op het YouTube-kanaal van Canon zien we drie personen aan het woord die hun mening geven over een afdruk van een foto met daarop een bebaarde man op een kruk. Hun oogbewegingen worden tijdens het experiment geregistreerd via een eye-trackingsysteem.

Focus op andere aspecten

Aan bod komen een vrouw met weinig fotografie-ervaring, een fotografiestudent en Joel Grimes, de professionele fotograaf die de foto op de afdruk gemaakt heeft. Opvallend is dat de vrouw vooral getrokken wordt door het verhaal achter de afbeelding, terwijl de student meer naar de fotografietechnische aspecten als belichting en compositie kijkt. Grimes gaat nog veel meer in op de details van de door hem genomen foto.

Vijf keer zoveel oogbewegingen

De vrouw beweegt haar ogen het minst met 212 oogbewegingen, gevolgd door de student die zijn oog meer dan twee keer zoveel over de afbeelding laat gaan. Joel Grimes tast met zijn ogen meer dan vijf keer zoveel af als de persoon zonder fotografische kennis.

Kanttekeningen

Canon heeft de video van het 'experiment' online gezet ter promotie van een nieuwe printer voor professionele fotografen, de imagePROGRAF PRO-1000, en de resultaten van de test moeten dan ook in dat licht gezien worden.