Terugblik 2014: Spiegelreflexcamera's

Terugblik 2014: Spiegelreflexcamera's

Terugblik 2014: Spiegelreflexcamera's

Julian Huijbregts 4947
In 2014 ging er veel aandacht uit naar compacte systeemcamera's. Marktleiders Canon en Nikon blijven echter flink inzetten op spiegelreflexcamera's. Nikon deed dat met maar liefst drie fullframe-dslr's, Canon bracht de langverwachte EOS 7D Mark II.

In drie artikelen blikken we terug op de camera's van 2014. In dit artikel gaan we in op de spiegelreflexcamera's. Lees ook:

Na vijf lange jaren wachten kwam Canon op de Photokina met de EOS 7D Mark II. Met een zeer geavanceerd 65-punts autofocussysteem en fotografeersnelheid van 10 beelden per seconde maakt het aps-c-topmodel indruk. Toch kunnen we niet ontkennen dat we na zo lang wachten iets meer hadden verwacht. Op het gebied van beeldkwaliteit biedt de 20,2-megapixelsensor geen grote vooruitgang en de filmfunctie moet het doen met bescheiden updates. Dat maakt de 7D Mark II echter geen slechte camera, voor natuur- en sportfotografie biedt het toestel ongekende mogelijkheden in het dslr-segment.

Canon EOS 7D Mark II

Nikon D4S, D810 en D750

Nikon zette in 2014 stevig in op fullframe met drie nieuwe modellen. Met de Nikon D810 en D4S werden de D800(E) en D4 opgefrist. De topmodellen werden voorzien van veel kleine verbeteringen en nieuwe functies, waardoor de camera's weer helemaal bij de tijd zijn. Grote vernieuwingen bleven echter uit.

Ook de compleet nieuwe Nikon D750, die wat betreft de prijs en mogelijkheden een plaats inneemt tussen de D610 en D810, is eigenlijk een combinatie van bestaande en verbeterde onderdelen. Dat neemt niet weg dat de camera een interessante positie inneemt op de markt. Met een uitstekend 51-punts autofocussysteem, verbeterde 24-megapixelsensor en compacte behuizing biedt de camera veel waar voor je geld.

Nikon D750

Sony SLT-A77 II

Bij Sony lag de nadruk in 2014 op de spiegelloze A7-serie, maar er verscheen ook één SLT-camera met halfdoorzichtige spiegel. Deze Sony SLT-A77 II is een flinke update van de A77, die in 2012 het levenslicht zag.

Net als zijn voorganger heeft de SLT-A77 II een 24,3-megapixel aps-c-sensor, het gaat echter om een verbeterde chip. Belangrijke speerpunten van de camera zijn het nieuwe 79-punts fasedetectiefocussysteem en de fotografeersnelheid van maar liefst twaalf beelden per seconde. Deze snelheid haalt de camera alleen in de Continuous Advance Priority-modus, waarin je geen volledige controle hebt over de instellingen van je foto's. Wil je dat wel, dan bedraagt de maximale snelheid nog altijd een respectabele acht beelden per seconde.

Sony SLT-A77 II

Pentax, (nog) geen fullframe

Hoewel we al jaren op een fullframe-dslr van Pentax wachten, blijft de fabrikant de kat uit de boom kijken. We hadden verwacht dat Pentax de Photokina 2014 zou aangrijpen voor de introductie van een fullframe-topmodel, maar die voorspelling kwam niet uit. Wel introduceerde de fabrikant een nieuwe instapspiegelreflex: de Pentax K-S1, die met name opvalt door zijn behuizing. De K-S1 is voorzien van diverse ledlampjes die de status van diverse functies aangeven. Zo kleurt de opnameknop blauw bij het maken van foto's en rood als je gebruik maakt van de filmfunctie.

Pentax K-S1

Instapmodellen

Ook Canon en Nikon kwamen met nieuwe instappers. De eenvoudige Canon EOS 1200D werd aanvankelijk gehinderd door een hoge adviesprijs, maar nu de kit voor zo'n 350 euro te koop is, krijg je waar voor je geld. Nikon biedt met de D3300 betere specificaties, maar daar is de prijs (ca. 520 euro voor de kit met 18-55mm) ook naar.

Canon EOS 1200D

Nieuwe stap voor digitaal middenformaat

In 2014 vond er een opvallende verschuiving plaats bij de digitale middenformaat- camera's. Vrijwel alle spelers op de markt introduceerden een model met cmos-sensor. Voorheen maakten de camera's in dit segment gebruik van ccd-sensoren. Deze chips leveren uitstekende kleurdiepte en dynamisch bereik bij voldoende licht, maar moeten op hoge iso-waarden hun meerdere erkennen in spiegelreflexcamera's met cmos-sensor. Sony introduceerde in 2014 een 50-megapixel cmos met afmetingen van 44x33mm en is daarmee de nieuwe hofleverancier voor middenformaatfabrikanten.

Hasselblad gebruikt de chip in de H5D-50c en CFV-50c-achterwand, ook de PhaseOne IQ250 en Mamiya Leaf Credo 50 zijn voorzien van deze sensor. Deze modellen hebben, naast de sensor, nog een ding gemeen: een behoorlijk hoog prijskaartje. Je mag 20.000 euro of meer aftikken voor deze camera's. Er is één uitzondering: de Pentax 645Z. In deze camera zit dezelfde 50-megapixelsensor, maar met een adviesprijs van 7999 euro (body) is dit toestel stukken goedkoper dan de concurrentie.

Pentax 645Z back
afbeelding van ben verheul

Ik ben nog een addict van de anloge generatie.
Waarom zo duur?
Ik begrijp hier echt niets van 20000euro voor een body zonder 0bjectief, wat moet dat dan niet kosten?
50 jaar geleden kocht ik een Nikon F voor 1000 gulden, toen konden mensen nog fotograferen.
Wij hadden een opleiding gehad, zelf ontwikkelaars mixen vergroten, cursus kleurontwikkelen en daarna met de hand vergroten n.b. op een eentiende graad nauwkeurig.
Nu denkt iedereen te kunnen fotograferen, amateurs, zonder enige kennis van zaken, triest, scherptediepte waar haal je het vandaan?

afbeelding van ledx wentink

wel eens omgerekend wat fl 1000.00 50 jaar geleden nu in euro's zou zijn he het voor je gedaan € 5 388.10 hoezo duur

afbeelding van Jan W Groot

Geachte meneer Wentink

Dat mensen vroeger beter fotografeerden, waag ik ernstig te betwijfelen.
Het feit dat fotografie voor bijna iedere Nederlander bereikbaar is geworden, betekent dat er ook veel meer mensen zijn die goede foto's maken en dat er veel meer getalenteerde amateurfotografen zijn dan vroeger.
U kunt zich wel voorstaan op het feit dat u een opleiding heeft gehad waar u zelf uw films moest gieten, ontwikkelaars moest maken en met de hand moest vergroten maar uw kennis is heden ten dage niets meer waard. Uw opleiding had beter aandacht kunnen besteden aan de creatieve of misschien wel de artistieke kant van het fotograferen. In mijn ogen is dat aanzienlijk belangrijker dan wat technische handigheidjes leren.
Ik krijg de indruk dat u de boot een beetje gemist heeft als ik uw verholen kritiek op de digitale fotografie lees.
De digitale fotografie maakt het niet alleen mogelijk om 'normale' foto's te maken maar ook om foto's te maken die de basis vormen van een nieuw creatief product. Iets wat in de analoge fotografie haast onmogelijk was.
kortom ik ben blij dat u nog zo enthousiast bent over de analoge fotografie maar uw visie op de digitale fotografie en haar fotografen had wel iets beter onderbouwd kunnen worden.

Met vriendelijke groeten,

Jan W. Groot