Nederlands Fotomuseum: Shadows, Alfredo jaar

Het tweede werk in een nog te voltooien drieluik over iconische persfoto’s

Nederlands Fotomuseum: Shadows, Alfredo jaar

Redactie DIGIFOTO Pro 1083
In het Nederlands Fotomuseum is momenteel het bijzondere werk Shadows te bewonderen. Tot en met 12 mei 2019 staan in het museum publieksbegeleiders – Personal Shadows - voor je klaar om na het zien van het kunstwerk Shadows in gesprek te gaan over wat het kunstwerk met je doet en er zo betekenis aan te kunnen geven.

De wereldberoemde foto van de Nederlandse fotograaf Koen Wessing, afkomstig uit de de collectie van het Nederlands Fotomuseum, staat centraal in de installatie Shadows van de gerenommeerde Chileense kunstenaar Alfredo Jaar. Het betreft één aangrijpend beeld van twee huilende vrouwen in Nicaragua, die zojuist hebben vernomen dat hun vader is vermoord.

Shadows, Alfredo jaar

Estelí, Nicaragua, September 1978 © Koen Wessing / Nederlands Fotomuseum.

Shadows: de verbeelding van universele emoties 

In dit recente werk transformeert Jaar de verbeelding van universele emoties als verdriet en wanhoop tot vage contouren die uiteindelijk verdwijnen in een hemels, oogverblindend licht. Shadows is het tweede werk in een nog te voltooien drieluik over iconische persfoto’s. Het indrukwekkende eerste deel, opgebouwd rond één enkele foto van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Kevin Carter, was in 2013 te bewonderen in het Nederlands Fotomuseum.

Inspiratie voor de beeldstructuur Shadows 

Op uitnodiging van het Nederlands Fotomuseum maakt Jaar tevens een presentatie van het werk uit Wessing’s boek Chili, September 1973. Dit boek diende als inspiratie voor de beeldstructuur van Shadows.

Alfredo Jaar werkt sinds The Sound of Silence (2006) aan onder meer een trilogie over de kracht van het iconische beeld. In 2013 toonde het Nederlands Fotomuseum deze installatie waarin Jaar aan de hand van een foto het indringende verhaal van de fotojournalist Kevin Carter vertelt. Tien jaar later presenteert Jaar Shadows, de tweede installatie uit de trilogie. Ook dit keer staat een afzonderlijk beeld centraal, en nodigt de kunstenaar het publiek uit om stil te staan bij de kracht en betekenis van één enkele foto. Jaar zegt daarover: ‘We zijn afgestompt geraakt voor beelden, ze lijken ons niet meer te raken. Daarom richt ik me tot een enkel beeld en nodig ik mensen uit om te kijken, om echt te kijken.'

Kijk hier voor meer info en tickets. 

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie