Instagram gaat stoppen met tonen van likes

Tranen onder tieners

Instagram gaat stoppen met tonen van likes

Siem van Woerkom 1125
Oproer in social media land. Instagram gaat in de nabije toekomst stoppen met het tonen van aantal likes. Fotografen en influencers zijn boos om de beslissing.

Kuddegedrag tegengaan

'We willen dat je volgers zich kunnen focussen op wat je te delen hebt, het materiaal zelf, en niet hoeveel likes je op een post krijgt. Tijdens deze nieuwe design test zal alleen de persoon die de foto heeft geupload het aantal likes kunnen zien.' Dit is hoe Instagram hun nieuwe design omschrijft. Een kleine verandering die enorm veel teweeg kan brengen. 

De aparte move van Instagram komt niet uit het niets. Zo zijn ze al een aantal jaren bezig om de algoritmes en newsfeeds zo aan te passen dat niet alleen de 'grote spelers' aandacht krijgen, maar mooie foto's van mensen met minder volgers of likes ook de aandacht krijgen die ze verdienen. De zet zou onder andere betekenen dat mensen meer originele content online gaan plaatsen, in plaats van foto's die op dat moment trending zijn.

instagram social media

Influencers en fotografen kwaad

Veel fotografen, en vooral ook influencers zijn kwaad over de beslissing. Het leven van een influencer draait nu eenmaal om het aantal likes dat onder een foto of lap tekst te zien is. Merken zullen alleen samenwerken met influencers die een groot bereik hebben, en kijken daarmee zeker naar het aantal likes dat er gemiddeld op een foto geplaatst worden. Als dit namelijk te laag wordt, heeft het voor het merk geen nut om de influencer spullen te sturen om te promoten, of bedragen te betalen voor een advertorial stuk. 

Fotografen vinden het ook vervelend omdat het voor hun kan betekenen dat ze mogelijke opdrachten mislopen. Voor een fotograaf is het een enorme prestatie als het ze lukt om veel likes op foto's te krijgen, zonder daarvoor een paar miljoen volgers te hebben. De volger/like ratio is namelijk heel belangrijk. Een gebruiker kan nep volgers kopen die geen interactie aan zullen gaan met de content van de gebruiker. Wanneer een fotograaf dus weinig volgers heeft maar wel veel likes, maar dit laatste is niet te zien, kunnen mensen denken dat het gewoon een account is dat niet populair is. 

Uiteraard zou dit like-syteem geen maatstaf moeten zijn voor kwaliteit, maar toch is dit er door de jaren heen bij vrijwel iedereen ingeslopen, en kennen we bijna niet meer anders. We denken dus dat deze aanpak van Instagram nog aardig interessant kan gaan worden. 

instagram social media

 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem