In de Spotlight: Roderik van Nispen
Fotografie heeft de kracht om het alledaagse te transformeren tot iets buitengewoons, om het ongezien zichtbaar te maken. Roderik van Nispen, een getalenteerde fotograaf, heeft dit vermogen omarmd met zijn indrukwekkende serie 'De Metaalbewerkers'. Roderik onthult het ontstaan, de samenwerking en de technische finesse achter deze intrigerende serie.
Tekst: Nina Oomen
Geboren in 1974 in het schilderachtige Zoelen, ontdekte Roderik van Nispen al snel zijn gevoel voor visuele waarneming. Hij is voornamelijk opgegroeid in het bruisende Rotterdam en hij noemt deze stad nog steeds zijn thuis. De vonk voor fotografie ontstond toen Roderik van Nispen slechts tien jaar oud was. Zijn eerste camera, een Revue 130c point-and-shoot, markeerde het begin van zijn reis door de wereld van beeldvorming. Al snel stapte hij over naar een Praktika BC3, een camera die zijn interesse in fotografie verder aanwakkerde.
Na een langdurige studie in Economie, gecombineerd met fotografie als constante metgezel, besloot Roderik uiteindelijk om een professionele opleiding te volgen. In 2003 studeerde hij af aan de Fotoacademie en maakte hij van fotografie zijn fulltime roeping. In de wereld van fotografie trekt documentaire, portret en reportagefotografie hem het meest aan. ‘Het vermogen om authentieke momenten vast te leggen en verhalen te vertellen door middel van beelden fascineert me,’ vertelt hij. ‘De mogelijkheid om de tijd te nemen en mensen diepgaander te observeren, is vooral wat mijn interesse in dit genre aanwakkert.’ Wanneer Roderik de ruimte heeft om iemand gedurende langere tijd te volgen, komt zijn ware passie tot uiting.
Het ontstaan van De Metaalbewerkers
De inspiratie voor De Metaalbewerkers ontsprong uit Roderik's fascinatie voor het 'normale' en vaak over het hoofd geziene. Hij werd aangetrokken tot de wereld van het onzichtbare, de processen die plaatsvinden maar zelden opgemerkt worden. Met een bewonderenswaardige nieuwsgierigheid begon Roderik te verkennen hoeveel er in Nederland wordt vervaardigd en hoeveel vaardigheden en expertise er schuilgaan achter bijvoorbeeld metaalbewerking. Hij hoopt dat de kijkers de trots zien en wat voor mooie dingen er eigenlijk in Nederland worden gemaakt. ‘In een tijd waarin de wereld door de gevolgen van de pandemie vertraagde, kreeg ik de kans om me volledig te wijden aan dit project. De ruimte om vrij werk te creëren bracht de serie tot leven.’
De zoektocht naar modellen voor De Metaalbewerkers was een avontuur op zich. Roderik combineerde online research met informele connecties om de ambachtslieden en specialisten te vinden die hij wilde vastleggen. De meeste bedrijven openden graag hun deuren. ‘Vrijwel iedereen was enthousiast en super aardig! Van de meesten kreeg ik een soort spoed cursus in het werk wat ze doen. Ze vertelden met trots over hun werk,’ aldus Roderik. Hij benadrukt echter dat 'modellen' niet het juiste woord is. Hij legde geen geënsceneerde poses vast, maar richtte zich op echte mensen terwijl ze aan het werk waren. Deze authentieke aanpak creëerde een oprechte band tussen fotograaf en onderwerp.
Technische details
In termen van techniek koos Roderik voor een middenformaat camera (Leica S007 en Leica S3) met een 70mm lens. Hij gebruikte een Profoto B10x met een beauty dish en grid om de gezichten te uit te lichten, en zo de omgeving subtiel weer te geven. De keuze voor zwart-wit weerspiegelt Roderik's wens om de focus op de mensen en hun werk te leggen, zonder afleiding van kleurverschillen. ‘Het moest één serie worden en zwart-wit geeft rust. Zeker fabriekshallen hebben vaak verschillende kleur temperaturen die niet altijd even mooi zijn,’ vertelt hij. De nabewerking probeert Roderik altijd simpel te houden. ‘Ik was al geen fan van de doka en probeer ook niet te veel achter de computer te zitten. Ik werk met Adobe Lightroom en soms photoshop maar omdat deze serie grotendeels vergelijkbaar gefotografeerd is heb ik de instellingen vrijwel hetzelfde gehouden. Dus vooral contrast, schaduw en zwarting.’
Hoewel Roderik altijd wel details ziet die beter kunnen, zijn er een aantal resultaten hij redelijk tevreden mee is; Het werk van een aantal professionals, zoals Juul (de smid), Ricardo van Krimpen (de staalharder), Erik (de vormer), en Mark de Roode, komen aardig dicht in de buurt van hoe hij het graag ziet.
Roderik is nog niet klaar met zijn series over beroepen. ‘Momenteel ben ik druk bezig met een nieuwe fotoserie over de Haven, waarbij ik de diverse beroepen wil belichten. Wat betreft toekomstige projecten; ik heb in 2000 een goudmijn bezocht en zou heel graag de kans krijgen om dat opnieuw te doen. Daarnaast ben ik ook erg geïnteresseerd in het vastleggen van het gehele proces in de olie-industrie, vanaf de bron tot aan de tank bij het tankstation.’
‘Juul Baltussen werkt al sinds zijn 14e in een smederij. Bij binnenkomst kreeg ik een hand van een ruim 65 jarige man, waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Hij was één van de eerste die ik voor de serie fotografeerde en met veel geduld en vooral passie heeft hij me meegenomen in de geheimen van het metaal en me laten zien hoe je met vuur en kracht een simpel mes kan maken.’
20201016JuulBaltussenSmid0063.tif
Leica S3 S70mm 1/45 f8
‘Bij Ronald van den Ing was ik midden in de Corona pandemie langs geweest. Er was een wereldkampioenschap schaatsen in Heerenveen en Ronald zat op een hotel kamer waar ook de Jumbo schaatsploeg zat. Ik mocht hem na een Coronatest, met handschoenen en mondkapjes fotograferen. Ronald slijpt en buigt schaatsen op nano meters met een zelf ontwikkeld apparaat. De volgende dag schaatste Patrick Roest op die schaatsen naar de eerste plek op de 5km.'
20201120RonaldvdIngSchaatsJumbo0159.jpg
Leica S3 S70mm 1/125 f8
‘Vaak begint het een beetje stug. “Is het nu echt nodig dat je me fotografeert? Ik doe toch niks bijzonders. Nou, als je dat echt wil maar geen idee wat je er mee moet.”, even later krijg ik dan vaak hele verhalen te horen over hun werk, maar ook over het leven. Zo ook bij Uilke, een Friese lasser bij het bedrijf Oreel en Erik, bij de gieterij van Voorden.’
20200921UilkeHoogeveenOreel0007.tif
Leica S (type 007) S70mm 1/125 f8
20210330ErikVosmeerVanVoorden0006.tif
Leica S3 S70mm 1/60 f8
‘De werkruimtes wisselen erg, het is niet altijd even mooi. Ik probeer de achtergond altijd wat minder dominant te maken, maar bij het portret van Mark op een berg opgehaald lood, krijgt het bijna iets buitenaards. Bij het portret van Ilyas bij Rotterdam Steelworks werd ik heel gelukkig van de ruimte; een oude scheepswerf met hoge ramen. De glazen waren al oud maar gaven prachtig zacht licht.’
20210319MarkDeRoodeUzimet0001.tif
Leica S3 S70mm 1/125 f8
20220113RotterdamSteelWorks0040.tif
Leica S3 S70mm 1/90 f6,8
In de cameratas van Roderik van Nispen
- ThinkTank Roling BackPack
- Leica S3 met een 70mm en een 24mm lens
- LeicaM11 en M11 monochrome met een 24mm, 35mm en 50mm lens
- Profoto B10
- iPad om de gegevens te noteren etc.
Wil je nog meer foto’s zien van Roderik van Nispen? Neem dan een kijkje in de DIGIFOTO PRO gallery op www.digifotopro.nl/users/roderik-177733.
Dit is een artikel uit DIGIFOTO Pro 5.2023. Lees hem nu digitaal: DIGIFOTO Pro 5.2023