In de spotlight: Gerrit Peeters

In de spotlight: Gerrit Peeters

Redactie DIGIFOTO Pro 1264

Gerrit Peeters maakt erg bijzondere foto’s. In DIGIFOTO Pro 1.2019 spreken wij hem over zijn ervaringen en zijn inspiratie.

Gerrit Peeters

‘Ik ben al sinds mijn kindertijd geïnteresseerd in fotografie. Mijn vader had een heel degelijk toestel wat ik mij regelmatig op een of andere manier probeerde toe te eigenen. Later kocht ik zelf een spiegelreflex-toestel, maar na verloop van tijd raakte dat in de vergetelheid.Het is echter altijd blijven sluimeren en met de komst van de digitale fotografie kwam die interesse weer bovendrijven. Nu ben ik alweer zeven jaar lang redelijk intensief bezig met fotografie. Ik ben ervan overtuigd dat een foto meer mag zijn dan dat je ziet, dat het een poëtische weergave van de realiteit mag zijn. Op een paar kleine cursussen na ben ik niet geschoold in fotografie. Ik leer veel door het zelf te doen en door boeken en tijdschriften te lezen. Zo ben ik bijvoorbeeld geïnspireerd door Wilco Dragt. Daar komt mijn duidelijke stijl vandaan.’  

CAMERA NIKON D7000 | BRANDPUNT 27 MM | DIAFRAGMA F/9 | SLUITERTIJD 122 SEC. | ISO 100

‘Toen ik deze foto ging bewerken heb ik hem ook in zwart-wit bekeken, maar in dit geval sprak de variant met kleur mij een stuk meer aan. Deze foto is met een enorm lange sluitertijd gemaakt, daarom heb ik ook gebruik gemaakt van een ND filter van 13 of 16 stops. Door die lange sluitertijd krijg je een heel uitgewassen beeld. Dat geeft een soort rust en poëtische sfeer aan een foto. Je krijgt zo een hele andere weergave dan bij een reguliere foto. Verder heb ik dan ook niet veel nabewerking gedaan aan dit beeld. Ook de paarse gloed die je ziet, komt zo uit de camera.’

‘Door die lange sluitertijd krijg je een heel uitgewassen beeld’

CAMERA NIKON D7000 | BRANDPUNT 45 MM | DIAFRAGMA F/18 | SLUITERTIJD 1/1 0 ISO  100

‘Dit is een foto van een rij palen op het strand bij Wissant, aan de Opaalkust. Die heb ik met een lage sluitertijd en een intentionele beweging met het toestel vastgelegd. Vervolgens heb ik het beeld in de nabewerking zwart-wit gemaakt. Van tevoren heb ik vaak een bepaald beeld voor ogen. Maar ter plekke experimenteer ik ook veel met bewegingen. Het is altijd zoeken naar wat werkt en wat niet werkt. Het zwart-wit in de foto is uiteraard een bewuste keuze, het geeft een zekere eenvoud of rust aan een foto. Ook het contrast kan vaak sterker worden wanneer je de kleur weghaalt. Zwart-wit boeit mij altijd enorm, wat niet wil zeggen dat een kleurfoto mij niet kan aanspreken. Ook foto’s van de kust en de zee maak ik graag zwart-wit, omdat de intensiteit van de bewolking dan mooi naar voren kan komen.’

CAMERA NIKOND 7000 | BRANDPUNT 30MM | DIAFRAGMA F/9 | SLUITERTIJD 232 SEC. | ISO 100

‘Ik gebruik het 1:1 formaat heel erg frequent, omdat ik denk dat dat heel goed bij mijn stijl past. Het versterkt in dit geval ook het gevoel van rust. Ik vind dat het vierkante formaat en de lange sluitertijd erg mooi bij elkaar passen, ze versterken elkaar. Ik schiet overigens wel altijd in landschapof portretmodus. Het is pas in de nabewerking dat ik gevoelsmatig bepaal welk formaat het beste is voor een foto.’

Fotografie door: Gerrit Peeters

Dit artikel werd geschreven door Christel de Wolff  en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 1.2019

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie