Het ultralichtsterke NASA f/0.7 objectief van Stanley Kubrick
Dat is erg moeilijk om te bereiken, voor een dergelijke opname zijn ultralichtsterke objectieven nodig. Kubrick ging daarvoor naar NASA, waar ze dat soort objectieven hebben en kocht een objectief met een diafragma van f/0.7. Een Carl Zeiss Planar 50mm f/0.7. Ongelooflijk lichtsterk dus, precies wat hij nodig had.
Ombouwen
Dat objectief past echter niet zomaar op een filmcamera, een Mitchell 35mm camera in het geval van Kubrick. Zijn camera moest dus compleet worden verbouwd om te kunnen werken met zijn nieuwe speeltje. Zo geschiedde en Kubrick kon zijn scenes voor de film Barry Lyndon bij kaarslicht opnemen.
Lateraal
Grappig detail: bij gebruik van een dergelijk diafragma is maar een heel beperkt gedeelte van de scene scherp. Het was voor de acteurs dus zaak om in dat gebied te blijven, zodat ze niet uit focus raakten. Ze moesten dus lateraal bewegen ten opzichte van de camera, waardoor ze op dezelfde afstand van het objectief bleven én dus ook in focus. Het zal waarschijnlijk tot de nodige takes geleid hebben!
Filmpje
In onderstaand filmpje bezoekt oud Mythbusters-presentator Adam Savage een Kubrick-tentoonstelling waar de objectieven én de aangepaste camera van de filmmaker worden getoond.