Fotografiebedrijf starten? Drie marketingstrategieën die NIET werken
Het betalen voor social media campagnes
Vooral in de beginperiode van Facebook leek het fantastisch: want nog niet eerder was het mogelijk om zoveel mensen tegelijkertijd te bereiken in zo’n korte periode. Maar heel eerlijk: hoeveel heb je zelf uitgegeven na het bekijken van een reclame op Facebook? Een fotoshoot kost al snel een paar honderd euro. Dergelijke bedragen geven mensen niet zo snel uit na het bekijken van een Facebook-advertentie.
Fotograaf Terri Cnudde
Lees ook: De beste manier om een potentiële klant aan te spreken
Betalen zodat jouw fotografiebedrijf op een bepaalde website kan staan
Er zijn ontzettend veel websites waar je kan adverteren om op terecht te komen; en er zijn er ook een heleboel die je links moet laten liggen. Zo heb je ‘photographygames’ achtige websites waar je jouw foto kan inzenden voor awards, die er honderden per week worden weggegeven en bestaan uit een button die je op je website mag plaatsen. Je betaalt een flinke contributie om vaker te mogen deelnemen en je krijgt inderdaad meer aandacht voor je foto’s… Van andere fotografen die ook hun foto’s willen verkopen. Daarnaast worden vaak je foto’s doorverkocht en heb jij de rechten van je foto’s weggegeven. Links laten liggen dus.
Het betalen voor advertenties in de krant
Hoewel er nog zeker wel mensen zijn die kranten lezen, is het publiek dat een krant leest erg algemeen. Jouw fotografiebedrijf heeft er baat bij om een zo specifiek mogelijk publiek aan te spreken. Als je je bijvoorbeeld richt op newborns, dan heb je er meer aan om te adverteren op een plek waar er veel jonge ouders te vinden zijn, dan via een algemene krant waarmee je jong en oud aanspreekt.
Fotograaf Noelsch
Lees ook: 'Kunnen we alle foto's van de shoot hebben?' Nee!
Hoe krijg je jouw fotografiebedrijf wél aan de man?
Het opbouwen van een netwerk dat wil betalen voor je werk kost tijd. Veel tijd. Het belangrijkste is dat zo veel mogelijk mensen je fotografiebedrijf leren kennen en dit kan je alleen maar doen door veel werk van je te delen. Werk in eerste instantie met zo veel mogelijk mensen samen: deze personen delen allemaal je fotografiebedrijf en je foto’s met hun omgeving. Zorg ervoor dat je een niche kiest waar jij de go to expert in wordt. Netwerkevenementen kunnen hier een waardevolle aanvulling in zijn: maar het ligt er maar net aan wat voor een soort evenement dit is. Waar bevindt jouw publiek zich? Alleen daar heeft het nut om te adverteren.
Meer weten over ondernemen in de fotografie?
In DIGIFOTO Magazine plaatsen we regelmatig interessante artikelen voor de ondernemende fotograaf en de startende zzp'er. Wil jij weten hoe je een goed uurtarief bepaald, hoe je je klanten bindt en nog veel meer? Lees DIGIFOTO Magazine dan nu extra voordelig online via Readly of MagZine.nu.
Liever een papieren exemplaar in je handen? Bestel deze dan in onze webshop! Zoals DIGIFOTO 6.2020, met prachtig werk van Jordy Brada!