Fotograferen op vakantie maakt mensen gelukkiger
Persbericht:
Uit onderzoek blijkt dat een combinatie van veel foto’s nemen tijdens de vakantie en het belang hechten aan deze activiteit bijdragen aan positieve emoties en zo dus bijdragen aan geluk.
“Whenever I see something beautiful, bizarre or just plain baffling during my travels, I have to photograph it. I love taking photographs during my travels abroad – travel photography is a wonderful hobby that rewards you with images that encapsulate memories for a lifetime. My snap-happy attitude results in me taking home hundreds (if not thousands) of pictures on my SD card” - Kassim Qureshi, uit The Effects of Photography on Tourists’ Hapiness’
Het onderzoek
Het onderzoek ‘The Effects of Photography on Tourists’ Hapiness’ maakt gebruik van een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Zo werden er 417 enquêtes afgenomen op drie verschillende locaties in Nederland (Kinderdijk, Scheveningen en Amsterdam), werd het fotografiegedrag van de respondenten ter plekke geobserveerd en werden toeristen geïnterviewd.
Conclusie
Analyse van de kwantitatieve en kwalitatieve data van het onderzoek laat zien dat, zoals verwacht, mensen op vakantie meer foto’s nemen dan thuis en dat ze op vakantie fotograferen belangrijker vinden dan thuis fotograferen.
Daarnaast toont het onderzoek aan dat er een positieve relatie is tussen de frequentie en het belang van fotograferen op vakantie en positieve emoties. Een andere belangrijke bevinding is dat toeristen vooral positieve emoties uiten op het moment dat fotografie een onderdeel van sociale interacties was (zoals het samen op de foto gaan en ter plekke bekijken van de foto). Deze positieve relatie tussen fotografie en geluk staat onder druk wanneer men het gevoel heeft dat het nemen van foto's als toerist van hen verwacht werd.
Fotopunten en social media
Bestemmingen voorzien vaak al in fotografiefaciliteiten zoals ‘uitkijkpunten’, decors en fotografiediensten. Het creëren van fotogenieke iconen, het faciliteren van interactie en de integratie met sociale media kan fotografie gedrag stimuleren en zo bijdragen aan een positieve toeristische beleving. Een goed voorbeeld van zo'n icoon, het fotografiegedrag en bijbehorende sociale interacties is het IAMSTERDAM beeld in Amsterdam (zie foto).
Lopend onderzoek bouwt voort op deze resultaten door de rol van sociale interactie en de invloed van persoonlijkheidskenmerken nader te bestuderen.
Artikel in journal
Op 26 juni verschijnt een artikel over dit onderzoek in het Journal of Hotel and Tourism Research. Een uitreksel van dit artikel is op te vragen bij NHTV.