DIGIFOTO Pro Ambassadeur Kevin Vervoort vertelt over de verschillen Full-frame versus APS-C sensor

DIGIFOTO Pro Ambassadeur Kevin Vervoort vertelt over de verschillen Full-frame versus APS-C sensor

Redactie DIGIFOTO Pro 979

Anderhalf jaar geleden maakte ik de overstap naar een full-frame camera. De voornaamste reden was het beter dynamisch bereik van een full-frame sensor. Past een full-frame sensor ook bij jouw wensen?

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 6. 2021, geschreven door: Kevin Vervoort en met foto's van Kevin Vervoort. Je kunt dit magazine zowel digitaal als op papier lezen. Het magazine is via onze webshop te bestellen.

Het formaat van de camerasensor is van invloed op je beeldhoek. Een foto gemaakt op 35mm met een full-frame camera ziet er anders uit dan een 35mm op een APS-C camera. De C bij APS-C wordt ook wel in de fotografie “cropped sensor” genoemd. Afhankelijk van de camera kan je het verschil tussen APS-C en full-frame uitrekenen. Gemiddeld is de cropfactor 1.6. Een wildlife fotograaf bijvoorbeeld, kan met een teleobjectief op een crop camera uiteindelijk meer onderwerp (dier) in beeld brengen, wat vaak een voordeel is omdat je vaak niet dichter bij de (wilde) dieren kunt komen zonder hen te verstoren. Bij een groothoekobjectief, heb je met een full-frame camera juist het voordeel dat de volledige beeldhoek wordt benut. Dit is mede waarom veel landschaps- en interieurfotografen kiezen voor een full-frame camera. Er zijn echter nog veel meer situaties denkbaar waarin een grotere beeldhoek prettig is, zoals bij het maken van een groepsfoto. Je hoeft dan minder afstand te nemen en kunt dus beter blijven communiceren met de groep. Het is uiteindelijk niet zo dat je met een APS-C sensor een kleine formaat foto maakt.

Dynamisch bereik

Het verschil tussen het x-aantal megapixels op een full-frame sensor en een APS-C sensor ga je wat mij betreft niet met het blote oog kunnen zien. Tegenwoordig beschikken de nieuwste camera van zoveel megapixel dat je in de nabewerking nog genoeg kunt croppen of kunt aanpassen. Mijn ervaring is wel dat je met een full-frame sensor véél meer details over houdt. Dit merkte ik voornamelijk bij opnames met weinig licht. Bij een full-frames sensor zijn het aantal pixel namelijk verspreid over een groter oppervlakte. In lichtarme situaties komen de opnames met een full-frame sensor een stuk beter naar voren. De pixels zijn groter, waardoor ze meer licht kunnen opvangen. Het dynamisch bereik is hierdoor groter, waardoor er ook veel minder ruis optreedt bij opnames met hoge ISO. De pixels lopen minder snel vol met data met als gevolgd dat ze zullen “samensmelten”.

Scherptediepte

In het begin moest ik wennen aan de kleine scherptediepte bij een full-frame camera. Ook dit komt door de grotere sensor. Het heeft echt even geduurd om dit onder de knie te krijgen, maar wanneer je dit beheerst kan je met deze kleine scherptediepte prachtige, zuivere en haarscherpe foto’s maken. Zorg er bij het maken van een portret wel voor dat de ogen altijd scherp zijn! De onscherpe achtergrond (ook wel de bokeh genoemd) zorgt ervoor dat het onderwerp mooi opvalt.

Full frame in de praktijk

Full-frame camera’s zijn in de praktijk een stuk duurder dan de APS-C camera. Ik kan mij goed voorstellen dat dit voor veel fotografen nog steeds een reden is om bij een APS-C camera te blijven. Enkele jaren geleden waren full-frame camera’s ook een stuk groter en zwaarder. Dit is vandaag de dag niet altijd meer het geval. Daarnaast zijn full-frame camera’ ook een stuk betaalbaarder geworden, al is de prijs zeker nog niet gelijk aan een model met APS-C sensor. Een systeemcamera is een digitale camera zonder spiegel. Deze camera’s zijn per definitie lichter en kleiner dan een spiegelreflexcamera. Daarnaast zijn deze camera’s voorzien van een digitale zoeker. Systeemcamera’s zijn razendsnel en hebben een zeer goede beeldkwaliteit. Compacte en lichtgewicht full-frame systeemcamera’s nemen het tegenwoordig over van de zwaardere full-frame spiegelreflexcamera’s.

Bij een eventuele overstap is het aan te raden om te kijken of je je oude objectieven kunt blijven gebruiken op je nieuwe camera. Veel fotografen hebben namelijk door de jaren heen een mooi arsenaal aan objectieven opgebouwd en zitten niet te wachten op het moeten vervangen hiervan – met alle bijkomende kosten van dien. Verschillende merken bieden adapters aan om het mogelijk te maken je oudere objectieven op je nieuwe camera te kunnen gebruiken. Zo heeft Nikon de FTZ-adapter om “oude” F-objectieven zonder beperkingen op Z-camera’s te gebruiken. Mijn ervaring is echter wel dat op het moment dat je het optimale uit je camera wilt halen je ook van objectieven moet switchen, omdat ook de ontwikkelingen van betere objectieven niet stil staat. Het glas van het objectief bepaalt namelijk voor het grootste gedeelte de scherpte en kwaliteit van je foto.

Mijn apparatuur

Zelf fotografeer ik met de full frame spiegelloze Z-serie van Nikon ( Nikon Z 6II ). Door deze camera in combinatie te gebruiken met dezelfde objectieven uit de Z-serie, haal ik het optimale uit de camera. Het is mogelijk om “dromerige” beelden te creëren. Voor mijn professionele fotowerk heb ik heb een grote koffer waar twee body’s en verschillende objectieven inzitten. Dit is niet altijd makkelijk om mee te nemen. Een compacte APS-C camera is daarom ideaal om mee te nemen naar bijvoorbeeld een dierentuin of een vakantie. Je kunt dan meer energie stoppen in het fotograferen in plaats van het sjouwen van je materiaal en dat vergroot je fotografie plezier aanzienlijk.

In mijn cameratas/koffer

2x Nikon Z 6II

1x Nikon Z fc

1x Nikon Z 85mm f/1.8 S

1x Nikon Z 35mm f/1.8 S

1x Nikon Z 50mm f/1.8 S

1x Nikon Z 28mm f/2.8 SE

(Nikon Z 6II)
(Nikon Z 50mm f/1.8 S)
(Portretfoto van Kevin)

Conclusie

Uiteindelijk ligt de keuze voor het type camera altijd bij de fotograaf zelf, maar vraag je in het begin af wat je van de camera verwacht. Daarnaast is het belangrijk duidelijk te hebben wat je gaat fotograferen. Zet de plus- en minpunten naast elkaar. Het kan zomaar zijn dat een APS-C voor jou meer voordelen biedt tegenover een full-frame camera.  Als je investeert in een full-frame camera dan heb je wat mij betreft een professionele uitrusting waar je ontzettend veel mee kan doen. Natuurlijk geldt dit hetzelfde voor een APS-C camera's,  alleen schieten deze camera’s bij mij wel eens tekort in de praktijk bij het fotograferen in slechte licht omstandigheden. Wanneer jij je echter nooit in deze situatie bevindt, zal dit minpunt geen invloed hebben op jouw keuze. Onthoud tevens dat het beter is om de investeren in lichtgevoelig glas. Heb je behoefte aan een nog kleinere scherptediepte en wil je een groter dynamisch bereik, dan is het zeker de overweging waard om de overstap te maken naar een full-frame camera.

Plussen en minnen van een full-frame camera in één oogopslag

+ Meer dynamisch bereik

+ Meer megapixels

+ Minder ruis bij hogere ISO-waardes

+ De volledige beeldhoek van het objectief wordt benut

+ Meer bokeh

- Full-frame is duurder in aanschaf

- Afhankelijk van het type camera zijn ze relatief zwaarder

 Je hebt langere teleobjectieven nodig om hetzelfde te fotograferen

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 6. 2021, geschreven door: Kevin Vervoort en met foto's van Kevin Vervoort. Je kunt dit magazine zowel digitaal als op papier lezen. Het magazine is via onze webshop te bestellen.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie