De keerzijde van het fotograferen van wild

De keerzijde van het fotograferen van wild

Nadja Geskus 2041
Natuurfotografen zijn een grote storing voor wilde dieren en hun leefgebied. Hun onethische praktijken en een exponentiële stijging van de populariteit van natuurfotografie, heeft onbewust gezorgd voor een verandering in het gedrag van dieren en verstoort hun leefomgeving.

Een aantal voorbeelden van de verstoringen:
- Begin dit jaar werd een video geplaatst, waarin een tijger te zien is die aan een safari voertuig krabt en bijt in de zijspiegel. De video die gemaakt werd in Maharashtra's Umred Karhandla Wildlife Sanctuary ging viral op social media.

- Een safari route in de Dhikala Zone in Corbett National Park, Uttarakhand, was in februari gesloten voor twee dagen. Een safari voertuig, vol met fotograferende toeristen, kwam veel te dicht bij een tijger om close-ups te maken. Ze verstoorden hiermee zijn ruimte, met het gevolg dat de tijger het voertuig aanviel. Gelukkig was het slechts een aanval om de toeristen te tarten en kwamen zij er goed vanaf.

- In een andere video is te zien hoe een tijger een tijd lang achter een safari voertuig aanrent in Ranthambore Tiger Reserve, Rajasthan. Vorig jaar werden toeristen in paniek gefilmd met twee gaurs (Indische bizons), die tegen een voortuig bleven stoten met hun hoorns in Kanha Tiger Reserve, Madhya Pradesh.

Een gids voor ethische fotografie

Om natuurfotografen aan het denken te zetten, zijn een grote groep natuurfotografen, auteurs, cartoonisten en natuurbeschermingsorganisaties, samengekomen om een gids uit te brengen: 'Stop! Do not shoot like that: a Simple Guide to Ethical Wildlife Photography.' De gids zal deze maand worden uitgegeven.

"De rage voor wildlife fotografie is toegenomen, maar helaas is er geen inzicht in ecologie en het gedrag van dieren onder de meeste fotografen. We hebben geprobeerd om een besef te creëren, dat de zoektocht naar de perfecte foto schadelijk kan zijn voor de dieren en hoe herhaald off-road rijden op een wild landschap schadelijk kan zijn voor het ecosysteem", zegt Sreenivasan, co-auteur. Dit gebeurd in vrijwel alle wildreservaten. Wel zijn er strenge regels en voorschriften voor toeristen en voertuigen binnen nationale parken en wildreservaten. Sommigen van hen zijn: het handhaven van een veilige afstand van de dieren, het behoud van de stilte (geen geschreeuw, getoeter, gefluit of afspelen van luide muziek), niet van een voertuig afstappen, geen gebruik van flitsers, vermijdt het dragen van felle kleuren zoals rood, niet te hard rijden of 's nachts rijden en je mag de dieren niet voeden.

De keerzijde van het fotograferen van wild

Meer dan een decennium geleden, waren slechts een handjevol mensen die wildlife fotografie als passie hadden. Camera's, lenzen en accessoires waren duur en moeilijk te vinden en men kon slechts 35 foto's per rolletje maken. Nationale parken en reservaten hadden sobere woningen zonder elektriciteit en basisvoorzieningen. Internet en mobiele netwerken waren ongehoord binnen de parken. "De huidige situatie doet me denken aan de vervlogen tijdperk van Shikaar (jacht) partijen; het enige verschil is dat het pistool is vervangen door de camera," sprak een senior bioloog, op voorwaarde van anonimiteit. Fotografen gebruiken zelfs vogel opnames, om bepaalde dieren te lokken, in de hoop van het vastleggen op uniek gedrag of zeldzame diersoorten.

"Een van de meest schandelijke hoofdstukken in de geschiedenis van de natuurfotografie in India is de vogelnest fotografie rage die zich als een wild vuur verspreidde in de vroege jaren 1990," schrijft Dattatri, co-auteur. "Het was eenvoudig, loop rond in de betrefffende gebieden. Zodra het nest van een gewenste soort werd ontdekt, zou de fotograaf een aantal bladeren en twijgen verwijderen om een duidelijk beeld van het nest te krijgen. Met de obstakels uit de weg, zou het nest worden gefotografeerd vanuit alle hoeken, soms met meerdere flitsers gepositioneerd rond het nest. Zodra de fotograaf klaar was, zou hij vertrekken, waardoor het blootgestelde nest kwetsbaar werd voor roofdieren. Sommigen gingen zelfs verder en vernietigde het nest. Vandaag de dag, dankzij de acties van die fotografen, worden alle nestfoto's, met inbegrip van degene die zonder verstoring zijn geschoten, worden met argwaan bekeken."

Volgens Dattatri en Sreenivasan, is het onmogelijk om een lijst te maken van alle "onethisch" praktijken; gezond verstand is de beste gids. "Als je gelooft dat iets wat je doet, of op het punt staat om te doen, leed kan veroorzaken aan uw onderwerp of zijn habitat kan beschadigen, ga dan gewoon weg", schrijven ze.

Foto's gemaakt door Nadja Geskus

afbeelding van Nadja Geskus

Nadja Geskus | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nadja