'Kunnen we alle foto's van de shoot hebben?' Nee!
Begrijpen waarom je klant alle foto's van de shoot wil hebben
Het inhuren van een fotograaf om te fotograferen gebeurt niet elke dag. Een klant betaalt een heleboel geld om foto's te kunnen krijgen en heeft misschien uit eigen ervaring gemerkt dat in het verleden een fotograaf niet de beste foto van een shoot heeft geselecteerd. Daarnaast kan het confronterend zijn om een foto van jezelf terug te zien, vooral voor cameraschuwe mensen. Een fotograaf wil tegelijkertijd niet alle foto's van de hand doen: immers zijn er ook genoeg foto's bij die niet zijn gelukt en zonder nabewerking maken jouw foto's een stuk minder indruk. Hoe ga je hiermee om?
Misverstanden uit de weg halen
Veel klanten denken dat het bewerken van een foto binnen één klik is gebeurd. Dit misverstand wordt versterkt door allerlei 'Instagram influencers' met mooie filmpjes waarin binnen één klik met een preset alle foto's mooi worden gemaakt. Helaas is de werkelijkheid niet zo gemakkelijk. Niets is bijvoorbeeld zo moeilijk als het maken van groepsshots. Iemand die net zijn ogen dicht heeft, of net een andere kant opkijkt... Een fotograaf met een visie kan ontzettend veel verschillende shots maken en deze vervolgens samenvoegen tot één perfect beeld. Een beeld dat daadwerkelijk niet bestaan heeft.
De kunst van het bewerken
Maar of het nu hierover gaat of over kleur: een deel van de kunst van het fotograferen gaat om de kunst van het bewerken. Hier komt de persoonlijke touch van de fotograaf om de hoek kijken en is een shot te herkennen van alle andere fotografen. Ik probeer het zelf altijd te vergelijken met een bakker: ga je naar hem toe om het deeg te halen, om het vervolgens zelf af te bakken? Of geloof je dat je de beste bakmethode krijgt voor jouw brood?
Een deel heeft ook te maken met visie: je weet als fotograaf precies welk shot je hebt gemaakt met welke intentie. Misschien heb je een verschillende opnames gemaakt die je in een HDR met elkaar wil combineren. Een klant zal door al je foto's heen scrollen en denken: waarom is dit shot overbelicht en dit shot onderbelicht?
Hoe ga je om met een klant die alle foto's van de shoot wil hebben?
Maar hoe ga je hier dan mee om? Wees transparant. Geef aan dat een foto die RAW-geschoten is, als het ware een ruwe schets is van wat ze uiteindelijk kunnen verwachten. Laat voorbeelden zien van de voor- en nabewerking en geef aan dat je er alles aan gaat doen om hun foto's zo goed mogelijk voor de dag te laten komen.