Hoe spreek je het beste een potentiële klant aan?

De beste manier om een potentiële klant aan te spreken

Eefke Burg 3387
Fotograaf Daniel Norton timmert al een tijd aan de weg. Onlangs werd hij gevraagd hoe een fotograaf het beste subtiel kon laten weten dat de huidige foto's van een potentiële klant nou niet bepaald goed waren. Zijn antwoord? Vertel het niet.

Lees ook: Fotografie en privacy: wat mag wel en wat mag niet?

Wat vindt de potentiële klant van de huidige foto's?

'Je weet nooit wat een potentiële klant vindt van de foto die ze op dit moment op hun website hebben staan,' aldus fotograaf Daniel Norton. 'Misschien zijn de foto's wel gemaakt door een vriend, of zijn ze heel erg trots op het resultaat wat ze op dit moment hebben staan. Je kan je wellicht wel voorstellen dat het erg ongemakkelijk wordt als je ze dan aanspreekt op de foto's die ze op dit moment op hun website hebben gedaan.'

Wat is dan wel een goede methode om een potentiële klant aan te spreken? 'Richt je vooral niet op wat de huidige foto's slecht maakt, maar richt je in plaats daarvan op wat de nieuwe foto's goed maakt. Benadruk juist de positieve kanten.' Vele marketingcampagnes richten zich tegenwoordig volgens de fotograaf op de ander. 'Zij zijn slecht, maar wij zijn beter.' Hij geeft aan dat je dit eerste gedeelte helemaal niet nodig hebt, als je maar goed genoeg richt op wat jouw product beter maakt.

Lees ook: Fotograaf plaatst werk andere fotograaf op stockwebsite en beland op de cover

'Bij onze shots kan je veel detail zien en zie je veel kleurgradatie.' Door ze jouw goede shots te laten zien, kan je laten zien wat bijvoorbeeld het verschil is tussen een foto die zij hebben gemaakt met hun iPhone en de mooie, bijzondere shots die jij hen laat zien. 'Als ze aan de hand van de voorbeelden niet kunnen zien waardoor jouw foto's beter zijn dan die ze op dit moment hebben, dan geloven ze dat óók niet puur omdat jij zegt dat jouw foto's beter zijn.'

Goede sfeer tussen jou en een potentiële klant

Het is belangrijk dat je niet zozeer hen te veel kritiek geeft, waardoor je een vijandige omgeving schept. Dan zal het immers ook moeilijker worden om jouw foto's te kunnen verkopen aan een potentiële klant. 'Als je je presenteert als iemand die hen verder kan helpen, dan zijn mensen veel meer geneigd met je in zee te gaan,' aldus Daniel Norton.

 

 

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke