Modetijdschriften maken modellen dikker
iWanex Studio, een agentschap gespecialiseerd in het retoucheren van foto’s voor magazines, heeft een portfolio online staan met ‘voor en na’ beelden. Daarin is onder andere deze foto van Cameron Diaz te zien:
Cameron ziet er op de bewerkte foto een stuk gezonder uit. Daarvoor moesten wel dijen, armen, benen, buik, wangen en buste ‘aangedikt’ worden.
Belinda Coleman van retoucheerbureau The Shoemakers Elves, zegt dat er een trend gaande is naar een minder extreem dunne look. “Te dun is nu net zo negatief als te dik. Magazines zijn veel voorzichtiger geworden met wat ze afbeelden. Niemand wil beschuldigd worden van het promoten van te dunnen meiden.”
Nicky Eaton, hoofd pers en PR bij Condé Nast, uitgever van de magazines Vogue, GQ en Glamour, geeft toe dat foto’s van modellen gemanipuleerd zijn om ze een voller figuur te geven.
Susan Ringwood van B-eat (beating eating disorders), veroordeelt de praktijken. “Het dikker maken van modellen laat zien dat de industrie inziet dat er iets grondig mis is met het beeld wat de afgelopen jaren is ontstaan. Maar dit is niet de oplossing. Ze zouden gezonde modellen moeten gebruiken, in plaats van ze achteraf zo te laten lijken.”