Cameraman Joker legt de impact van colorgrading uit

Cameraman Joker legt de impact van colorgrading uit

Cameraman Joker legt de impact van colorgrading uit

Eefke Burg 1250
Als je kijkt naar de film Joker, merk je dat het een uniek filmisch kleurgebruik heeft en een sterke invloed heeft op hoe de film wordt waargenomen. In deze korte film ontleedt de cameraman van Joker, Lawrence Sher, zijn eigen gebruik van licht en kleur in de film.

Uit de 15 minuten durende film die werd geproduceerd door Vanity Fair kan je een aantal lessen trekken. Allereerst geeft de filmmaker aan dat het materiaal wat hij schiet wordt gemaakt in S-log (neutrale grijswaarden) waardoor je als je de film afhebt je kleuren nog kan bepalen. Je bepaalt als filmmaker allereerst de Hue van de kleur, waarmee je bepaalt naar welke kleur we precies kijken. Vervolgens bepaal je de Saturation (verzadiging) van de kleur, ook wel hoe donker de kleur wordt weergegeven en de Brightness, waarnaar ook soms gerefereerd wordt als waarde, of kleurtoon, waarmee de schaduwen of lichtlevels worden bepaald.

Lawrence Sher geeft aan dat een cameraman vaak complementaire kleuren kiest, die tegenover elkaar terug te vinden zijn op de kleurencirkel. Hier kan je hier ook meer over teruglezen.

Cameraman joker colorgrading

Hij geeft het voorbeeld van de cameraman Vittorio Storaro die onder andere Apocalypse Now vastlegde en een hele theorie had over hoe je kleur het beste kon toepassen. Hij paste op elke sfeer in de film een eigen kleurgebruik toe.

Cameraman Joker linkt kleuren aan emoties

Groen staat volgens de cameraman van de film Joker vaak voor een verandering die een karakter doormaakt. Warme kleuren bieden veiligheid, letterlijk de warmte van het gezin en het eigen huis. Veel filmmakers gebruiken een gelimiteerd kleurpalet om hun verhalen te kunnen vertellen. Zo gebruikten de makers van Garden State uit 2004 weinig kleur in de opening van de film: om het gebrek aan kleur in het leven van de hoofdpersoon aan te geven.

Lawrence Sher geeft daarnaast ook een voorbeeld uit de Hangover die hij filmde: waarbij hij tl-balken liet plaatsen zodat het dak waarop de hoofdpersonen zich bevonden goed verlicht werden. Ook geeft de cameraman een aantal voorbeelden uit de film Joker.

Cameraman Joker legt de impact van colorgrading uit

Bekijk de volledige video met het interview met de cameraman van Joker hieronder

De filmmaker geeft in de video nog veel meer voorbeelden die interessant zijn om terug te kijken. Bekijk daarvoor de gehele video hieronder.

 

 

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke