Australië zet AI in om mobieltjes in het verkeer tegen te gaan
Slimme camera techniek om mobieltjes te spotten
Een van de gevaarlijkste overtredingen die iedere dag weer duizenden keren gemaakt wordt is het gebruik van mobieltjes achter het stuur. De overheid wil er strenger op reageren, maar hoe vang je iemand op heterdaad? Politie in Australië heeft dat probleem slim opgelost. De regering is daar begonnen met het gebruik van de eerste camera's die automatisch kunnen detecteren wanneer bestuurders hun telefoons gebruiken. Het systeem gebruikt AI algoritmes om foto's te beoordelen op duidelijke signalen van telefoongebruik, waarbij echte mensen uiteindelijk de gemarkeerde afbeeldingen nog beoordelen om fouten te voorkomen. Er zullen zowel vaste als op politie auto gemonteerde camera's ingezet worden om afgeleid automobilisten te spotten.
Aangezien dit voor sommige mensen een controversiele beslissing is gaat de regering het nieuwe beleid rustig inleiden. De eerste drie maanden van het initiatief komen bestuurders met een overtreding nog weg met een waarschuwing. Daarna wordt het echter duur. Ze ontvangen een boete van $344 AUD (130eu) en vijf punten op hun rijbewijs, waarna de cijfers oplopen tot $457 AUD (220eu) voor overtredingen binnen een de schoolzone en 10 punten voor overtredingen tijdens dubbele strafperioden (wanneer de bestuurder al eerder de fout in is gegaan).
Meer AI om het werk van de overheid makkelijker te maken
Of het echt gaat helpen? Ambtenaren zijn ervan overtuigd dat dit inderdaad tot minder incidenten zal leiden. Bernard Carlton van de New South Wales regering zei dat tests hebben aangetoond dat dit 100 dodelijke en ernstige letselongevallen in vijf jaar tijd zou kunnen voorkomen. Of dit in de praktijk wel of niet gebeurt is niet zeker maar duidelijk is wel dat het zeker als een afschrikmiddel kan dienen.
Zoals iedere nieuwe wetgeving of regel zijn mensen nog wat angstig, niet iedereen is dus blij met het vooruitzicht. Privacy is hier toch niet het grote probleem (de camera's zoeken geen gezichten). Het is eerder zo dat dit de bewijslast kan verleggen naar chauffeurs die op hun beurt weer naar de rechter kunnen omdat ze bijvoorbeeld denken dat de menselijke beoordelaars iets verkeerd hebben geïnterpreteerd wat ze zagen. Dat zou op zijn beurt het rechtsstelsel kunnen verzwaren met meer zaken dan normaal. Niet dat ambtenaren hierdoor afgeschrikt moeten worden. Ze zouden immers kunnen beweren dat het de moeite waard is om meer papierwerk te hebben wanneer er ook maar één leven door de camera's gespaard zal kunnen worden.