'Werken onderwater lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is het niet'
Het fotograferen van massamoord en mensen die levend verbrand zijn
Brett Florens kwam op nogal een onconventionele manier in de fotografie terecht. 'Begin jaren negentig werkte ik tijdens de apartheid als politieagent in Zuid-Afrika. Er was een fotograaf nodig om de politieke onrust en het geweld vast te leggen in de verschillende kleine dorpen en steden tijdens de overgang van apartheid naar democratie.
Zij hebben mij voor dit werk uitgekozen, het is niet zo dat ik altijd al een fotograaf wilde zijn. Persoonlijk was ik nooit geïnteresseerd in de fotografie en ik was ook niet een zogenaamde geboren creatieveling.' Hij nam het werk met beide handen aan, maar het bleek behoorlijk heftig te zijn. 'Het was mijn taak om foto's te nemen van dode mensen, het moorden en geweld dat plaatsvond tijdens de politieke transformatie. Ik fotografeerde alles, van mensen die levend verbrand waren tot massamoorden.'
Veel van de foto's die hij destijds maakte zijn gepubliceerd. 'Tussen 1992 en 1995 was er veel mediainteresse in Zuid-Afrika, dus ik kon daardoor veel van mijn foto's verkopen aan de verschillende nieuwsagentschappen zoals Newsweek en Associated Press. In 1995 nam de interesse bij de media voor Zuid-Afrika af omdat het verhaal zogenaamd klaar was. Zuid-Afrika was een democratie geworden en als er dan een incident plaatsvond waarbij er twintig mensen werden vermoord in één gebied dan was dit niet interessant genoeg. Het is een beetje zoals de situatie nu is in Syrië. Als er daar twintig mensen worden vermoord dan geeft geen mens erom. Maar als er twintig mensen in Parijs worden vermoord dan is dit een heel ander verhaal.'
Carrièreswitch
Brett realiseerde zich dan ook dat zijn toekomst niet lag in deze tak van fotografie. 'Het gevolg van deze ommezwaai van de media was dat de verhalen die ik vastlegde steeds dramatischer moesten worden voordat ik mijn foto's kon verkopen. Ik realiseerde me dan ook dat het me niet ging lukken om hier nog verder mijn brood mee te verdienen én dat ik niet mijn hele leven een politieagent wilde zijn. Ik begon dan ook met het fotograferen van vrolijkere zaken. Een aantal van mijn collega's hadden me gevraagd of ik hun bruiloft wilde fotograferen en daarom ben ik in deze tak aan de slag gegaan. Destijds was dit een vreemde situatie, want op dat moment schoten fotografen nog op film en ik kon een filmrolletje hebben waar foto's van dode mensen opstonden, terwijl er op de volgende foto een bruid stond die zich aan het klaarmaken was.'
Tegenwoordig richt hij zich niet zozeer meer op fotojournalistiek, maar hij mist dit werk niet. 'Wat ik soms wel mis, zijn collega's om me heen. Als ZZP-fotograaf kan je je soms best alleen voelen. Je hebt wel je assistenten of iemand die postproductie doet, maar dat is personeel en dus geen collega's.
Toen ik werkte als politieagent had ik wel altijd collega's om me heen en het gevoel alsof ik deel uitmaakte van een team.' Hij verliet de politie in 1997 en opende een kleine fotostudio van nog geen vijftien vierkante meter. 'Het was in deze studio alleen mogelijk om headshots te nemen. Eén van mijn klanten vroeg of ik ook kledingcatalogi schoot en ik nam de opdracht aan, al had ik dat nooit gedaan. Dit was mijn opstapje in de fashionindustrie. Vervolgens heb ik shoots gedaan voor veel verschillende merken waaronder Wonderbra, Quiksilver, Roxy en Salomon. De ervaring die ik opdeed in de fashionshoots veranderde ook mijn bruidsfotografie. Hierdoor kreeg ik veel meer klanten die hielden van fashion en die over het algemeen net iets meer geld hadden. Dit zorgde er voor dat ik me ging richten op de luxere, high endmarkt.'
Rond 1998 nam zijn carrière dan ook een vlucht. 'Op een gegeven moment had ik in Zuid-Afrika een enorme studio met zes stafleden. Vanaf dat punt was ik ontzettend druk en was mijn bedrijf erg succesvol.' Omdat Brett zich richt op luxe-fotografie komt hij soms in vreemde situaties terecht. 'Het is gek om te beseffen dat er mensen zijn die zoveel meer geld hebben dan jij. Zo deed ik op een bepaald moment een fotoshoot met een stel. Het bruidspaar kwam aan in een helikopter. Ze vroegen me naast hen plaats te nemen en vroegen waar ik precies de foto's wilde maken. Het was voor mij ineens mogelijk om op de top van een berg te fotograferen. Door dit soort gevallen kom je op prachtige plaatsen waar je normaal gesproken nooit komt of zelfs maar mag komen.'
Fotograferen onderwater
Brett huurt geen modellen in voor zijn fotoshoots, al de foto's die je dan ook terug kan zien in zijn portfolio, zijn gemaakt in opdracht van een klant. 'Meestal ga ik een dag na de bruiloft fotograferen op een hele gave locatie. Aan het einde van deze dag kijk ik of ik nog een aantal foto's onderwater kan schieten.’
Het fotograferen onderwater gaat hem gemakkelijk af. 'Het lijkt misschien ingewikkeld, maar eigenlijk is het heel simpel. Dit soort foto's maak ik in een zwembad en gebruik daarvoor de Nikon 1 AW.' Deze camera was de eerste onderwatercamera die gebruikt maakt van verwisselbare objectieven. 'De foto's die ik schiet onderwater, maak ik in mijn zwembroek met een zwembril op. Het is belangrijk dat je van tevoren boven het water met je klant overlegt wat je wil van het shot: want het is niet heel makkelijk om te communiceren als je eenmaal onderwater bent.' Boven water overlegt Brett de poses en posities ten opzichte van elkaar.
'Na het maken van de foto ga je weer naar boven en bereid je jouw cliënt voor op het volgende shot.' Brett gebruikt geen extra belichting bij het fotograferen onderwater en werkt vooral met natuurlijk licht. Hij geeft aan dat het naast de posities en de poses ook belangrijk is wat de personen die je fotografeert onderwater moeten doen. 'Je geeft bijvoorbeeld aan dat ze de vrouwen in hun armen moeten nemen en naar onderen moeten gaan en eerst naar mij moeten kijken voordat ze beginnen met zoenen.'
Werken met kunstmatig licht
Voor zijn fotografie boven water is de fotograaf wel een groot fan van flitslicht. 'Ik hou ervan om met kunstmatige belichting te schieten die niet zichtbaar is op de foto. Zo gebruik ik graag de Elinchrom ELB 400, wat een draagbare flitser is die je kan verplaatsen in een rugzak. In fashionfotografie wordt er vaak kunstmatig licht gebruikt en het gebruiken van dit licht onderscheidt mij ook van andere fotografen. Als je fotografeert met natuurlijk licht, dan is het enige verschil wat jou als fotograaf nog van andere fotografen kan onderscheiden de prijs. Als ik kan schieten met fantastisch licht, waardoor de fotoshoot eruitziet alsof deze in een fashionmagazine thuishoort, dan kan ik hier meer geld voor vragen.' Eén van zijn van zijn favoriete accessoires is dan ook het off camera flitslicht. 'LED-verlichting gebruik ik ook wel eens, want ik vind het ook tof om 's nachts te fotograferen of me te richten op andere vormen van low light-fotografie.'
Awardwinnende fotografie
Van alle foto's die hij heeft gemaakt is er één fotoserie waar hij het meest trots op is. 'Er is één foto waar ik een Destination Wedding Photographer of the Year-award mee heb gewonnen in Nederland. Het is een foto geschoten in Dubai, waar de sluier van de bruid afkomt en je ziet dat ze naar de camera kijkt terwijl de bruidegom zijn hoofd naar haar toe beweegt. Dit was een bijzondere shoot voor mij en ik ben dan ook heel blij dat ik hiermee de award heb gewonnen.
Lesgeven & werken op de set
De foto's die de fotograaf maakt, mogen niet altijd gepubliceerd worden. 'Ongeveer de helft van het werk dat ik doe, komt niet op mijn Instagram, blog, of waar dan ook terecht. Ik heb veel werk gedaan in het Midden-Oosten en vanwege zowel privacy- als religieuze redenen ontvangt niemand deze foto's.' Brett maakt dan ook altijd vooraf duidelijke afspraken over waar de foto's gepubliceerd mogen worden. Als hij aan het werk gaat heeft hij altijd een assistent bij zich. 'Meestal is dit iemand die me helpt bij de belichting. Met tweede shooters werk ik niet, ik vind het namelijk belangrijk dat ik al mijn eigen werk zelf schiet. Het is voor de belichting echter wel altijd handig om een assistent bij me te hebben.'
Inmiddels geeft de fotograaf al een tijd les aan zowel beginnende als gevorderde fotografen. Het grootste probleem dat de meeste fotografen volgens Brett hebben, is zelfverzekerdheid. 'Veel mensen die ik spreek missen het vertrouwen in zichzelf. Ze produceren bijvoorbeeld goed werk maar hun marketingstrategie is erg zwak en ze geloven niet dat hun werk het geld waard is wat ze ervoor vragen, of wat ze ervoor zouden moeten vragen om daadwerkelijk een business te hebben die genoeg geld oplevert om van rond te komen. Voor veel fotografen is marketing dan ook de grootste uitdaging.'
Trends in fotografie
Soms gebruikt Brett dergelijke attributen om bepaalde elementen in zijn fotografie te versterken. 'Het is niet altijd een prisma. Soms is het een waterfles, snoeppapiertje, telefoon, cd of wat ik maar kan vinden.'
Om de trends in fotografie te ontdekken, bekijkt Brett veel werk van modefotografen. 'Bruidsfotografen volg ik niet echt, want ik vind dat bruidsfotografie op zichzelf vaak heel saai kan zijn. Je ziet week na week dezelfde foto's in hetzelfde licht. Modefotografen daarentegen staan vaak in de frontlinie van nieuwe fotografische ontwikkelingen.' Brett merkt op dat bepaalde trends steeds weer terugkomen in de fotografie. 'Ik zie dat er op dit moment bepaalde presets vaak worden gebruikt: warme, gedesatureerde kleuren die veel mensen aantrekkelijk vinden. Een tijdje was ook vintage heel erg in. Dit betekent niet per se dat ik dit leuk vind, maar ik zie het wel vaak terugkomen. Er worden vandaag de dag veel mensen gefotografeerd in de bergen, met epische landschappen op de achtergrond, waar de mensen echt super klein worden weergegeven. Dit wordt gedaan tot op het punt dat je niet eens kan zien waar de bruid en bruidegom staan.'
Veel fotografen zijn wat hem betreft te veel gefixeerd op likes. 'Ik weet niet of dit de juiste manier is om te werken. Zelf fotografeer ik wat mijn cliënt leuk vindt, in die zin volg ik de 'trends' van de bruidsfotografie ook niet. Tegenwoordig wordt er veel hippie / boho gefotografeerd wat ook weer een aantal jaar populair zal zijn. Het is echter beter om de trends in de fashionindustrie te volgen, omdat deze diverser zijn.’
Brett Florens, Amsterdam
Brett Florens is een gepassioneerde fashion- en bruidsfotograaf die al zo'n 27 jaar fotografeert. Voor het maken van zijn foto's vliegt hij de hele wereld over en maakt hij dan ook foto's van Amsterdam tot aan het Midden-Oosten. Met zijn werk won hij de Destination Wedding Photographer of the Year-award in 2018. Hij heeft vijf verschillende boeken geschreven over fotografie en geeft les aan andere fotografen op alle verschillende niveaus. WWW.BRETTFLORENS.COM
In de tas van Brett Florens
- Nikon D5
- Nikon D850 Nikon Z6 with 24-70 Z series
- Nikon 55mm Macro objectief (zijn eerste objectief ooit)
- Nikon 14-24 f2.8
- Nikon 24-70 f2.8
- Nikon 70-200 f2.8
- Nikon 85 f1.4
- Nikon Speedlight SB5000
- Sunbounce Collapsable reflector
- Peak Design Straps
- Lowepro Whistle 450AW (cameratas)
- Elinchrom ELB400
- LED lighting
Literatuur
In totaal heeft Brett vijf verschillende boeken geschreven. Eén van deze boeken was het schieten van bruiloften op locatie, waar ook deze serie bruidsportretten aan bod komt. Naast het boek is er ook een videotutorial gemaakt over het schieten van bruiloften op exotische locaties.
Fotografie door: Brett Florens
Dit artikel werd geschreven door Eefke Burg en gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2019