Wat betekent doeltreffende fotografie voor je bedrijf?
Denk aan een traditionele huwelijksalbum. Een fotocollage netjes gerangschikt in een speciaal daarvoor uitgekozen album. Als dat tevoorschijn werd gehaald om aan het bezoek te tonen, werd het altijd eventjes stil. Er hoefde namelijk niet meteen iets over die grote dag verteld te worden. De foto’s deden vaak al het hele verhaal van de trouwpartij.
Foto’s zijn de ideale ‘triggers’ om vergeten verhalen weer op te halen. Wanneer op een familiebijeenkomst de albums op tafel komen, is het gegarandeerd de start van een emotionele reis door het verleden. Met een lach (en soms een traan) worden anekdotes en curiositeiten gedeeld over de vroegere belevenissen en mijlpalen.
Ook in het bedrijfsleven is fotografie een niet meer weg te denken en zeer sterke ‘troef’ in reclame en marketing. De belangrijkste eigenschap van de fotograaf is hierbij het inzicht in wat creatieve oplossingen te bieden hebben. Op www.creativeoperations.com kun je heel wat informatie krijgen over die materie. Je kunt er onder andere leren hoe in het bedrijfsleven momenteel gebruik gemaakt wordt van de nieuwe discipline ‘Creatieve Operaties’.
Hoe kun je de doeltreffendheid van je bedrijfsfoto’s verhogen?
In enkele stappen zullen we bekijken wat je zelf kunt betekenen bij het maken of uitkiezen van je bedrijfsfoto’s. Het bepalen van welke beelden bij jouw product passen is niet zo vanzelfsprekend.
Waar haal je het beeldmateriaal vandaan?
Hoe je de foto’s verzamelt is iets waar je moet over nadenken. De gratis of bijna gratis stockfoto’s online downloaden of zelf de kiekjes nemen? Ben je niet in de wieg gelegd als ‘topfotograaf’, dan kun je misschien beter een professional inhuren. Maar de ‘architect’ voor de fotocollectie zul je voor het grootste gedeelte zelf zijn. Ondernemers weten trouwens vaak zelf het beste hoe hun product getoond moet worden en aan welke soort van (potentiële) klanten.
Bepaal welk verhaal je foto moet vertellen
Net zoals we het bij de familiekiekjes hierboven over de associatie tussen foto’s en verhalen of herinneringen hadden, zal ook achter je bedrijfsfoto’s een ‘verhaal’ moeten schuilen. Het is aan jou om te bepalen welke ‘story’ dat wordt. Met je bedrijfsfoto’s wil je de klant de juiste informatie verschaffen. Maak je de juiste keuze, dan zal deze razendsnel begrijpen waar het in jouw bedrijf om draait.
We willen je echter waarschuwen dat het gebruik van stockfoto’s niet altijd de beste oplossing is. Ze tonen vaak lachende mensen met hagelwitte tanden, die soms duidelijk gekunsteld een ‘Amerikaanse’ vorm van ‘vals geluk‘uitstralen. Dit soort ‘kleffe’ beelden kan sommige mensen aardig irriteren.
Waar wil je de foto’s plaatsen?
Dit is het strategische gedeelte van je ‘Creatieve Operatie’. Je zult moeten bepalen waar je de foto’s gaat plaatsenom je doelgroep(en) zo goed mogelijk te bereiken. Gaan je foto’s een gedrukte brochure versieren, of worden ze op het internet getoond?
Ze kunnen dienen om je website te ondersteunen, maar ook om berichten te begeleiden op sociale media zoals Instagram en Facebook. Voor iedere toepassing zul je een andere keuze willen maken. Je vertelt misschien wel steeds hetzelfde verhaal, maar de toon van je uiteenzetting zal veranderen afhankelijk aan wie en waar je dat doet.
Het technisch aspect aan de zaak: de foto schieten
Het eindresultaat van je foto zal voor een gedeelte afhangen van de apparatuur die je hiervoor gebruikt. En niet alleen het toestel, maar vooral de juiste instellingen zijn hier van doorslaggevend belang.
Een foto voor een afdruk zal bijvoorbeeld een hogere resolutie moeten hebben om op iedere grootte scherp en duidelijk te blijven. Voor internetfoto’s is dikwijls net het omgekeerde aan te raden. Foto’s in hoge resolutie zijn ook ‘zware’ bestanden, die meer computerkracht en tijd vragen om te laden. Wanneer je die voor je website zou gebruiken, dan kan dat de site voor bepaalde computers en smartphones trager maken. En ook dat wekt vaak heel wat irritatie op bij je bezoekers.
Kun je goede foto’s maken met je smartphone? De camera’s van deze handheld ‘alleskunners’ zijn in 15 jaar tijd geëvolueerd tot bijna semiprofessionele fototoestellen. Afhankelijk van wat je wil fotograferen kunnen ze daarom een prima oplossing zijn.