Waarom fotograferen we massaal verlaten gebouwen?
Abondoned places heten ze in de internationale fotografiewereld, verlaten gebouwen. Urbex fotografie is razend populair, alsmede het schieten van videoclips op deze plaatsen. Waarom zijn dit soort gebouwen zo populair? Een kijkje in de wonderlijke wereld van de fotografie van plekken die vaak ooit het decor vormden voor gouden tijden, maar nu al lang geleden afgedankt zijn.
Welke plekken zijn betaalbaar om naartoe te reizen?
Het verlaten pretpark Spreepark in Berlijn is een populaire plek om vast te leggen. De mythe wil dat het reuzenrad nog tergend langzaam en piepend ronddraait, hetgeen het verval nog spookachtiger zou maken. Berlijn is sowieso een mooie locatie waar heden en verleden op een soms onheilspellende manier contrasteren. Maar ook tijdens je vakantie in lieflijk Toscane kom je desolate taferelen tegen: rijd bijvoorbeeld van Arezzo naar Bibbiena en aan je linkerhand doemt plots schitterend-lelijke vergane glorie op. Je hoeft dus niet per se naar een verlaten spoorlijn in Myanmar of een obscure plek in Nicaragua af te reizen. Al verleidt het intikken van de zoekterm 'World's most beautiful abandoned places' je wellicht tot het afsluiten van een persoonlijke lening om een wereldreis te maken langs alle wonderlijke plekken die dan op je scherm verschijnen.
De tand des tijds
De natuur staat niet stil: bouwmaterialen zijn verweerd en klimplanten gaan er hun onverstoorbare gang. Soms staan er vergeten machines en de stilte is luguber. Dit is de tand des tijds in optima forma, een eindeloze inspiratiebron voor wie oog heeft voor detail en verval. Met de ogen dicht stel je je de bedrijvigheid voor die hier ooit plaats heeft gevonden. Soms zien overheden die schoonheid in en profiteren ze van de aantrekkingskracht op toeristen, al ontlenen veel van dit soort plekken hun nog altijd voortdurende bestaansrecht aan nalatigheid of onduidelijke wetgeving.
Hoogte, diepte, doorkijkjes en lichtinval
Hoe je het beste zo'n verlaten fabriek kunt fotograferen wordt hier uitgelegd. Je blik trekt bij binnenkomst automatisch naar de plekken waar je door het gebouw heen kijkt. Soms zijn hele muren verdwenen en staat alleen het dak nog overeind. Het licht valt op een bijzondere manier naar binnen en hoogte speelt eveneens een voorname rol.
Ongekend contrast
Het aantal videoclips en fashion shoots tegen het decor van het grauwe verleden is niet meer te tellen. De kleurrijke mode, moderne muziekinstrumenten en stilstand tegenover beweging maken de contrasten ongekend. Bovendien hoeven er geen decorstukken aangesleept te worden, de omgeving spreekt voor zich. Een mooi voorbeeld is de clip van Be Quiet And Drive (Far Away) van rockband Deftones. Maar ook andere artiesten zoals Beyoncé doen hier graag een fotosessie dan wel clipopname.