Waarom de juiste foto’s of afbeeldingen goed zijn voor SEO

Redactie DIGIFOTO Pro 1479
Nu er steeds meer bedrijven in Nederland zijn, is het als ondernemer raadzaam om stappen te zetten voor je zichtbaarheid. Het is immers niet de bedoeling dat je concurrent er met een potentiële opdrachtgever vandoor gaat.

Nu er steeds meer bedrijven in Nederland zijn, is het als ondernemer raadzaam om stappen te zetten voor je zichtbaarheid. Het is immers niet de bedoeling dat je concurrent er met een potentiële opdrachtgever vandoor gaat.

Daarom wordt SEO, vaak met behulp van een online marketing bureau, op websites ingezet om hoger te scoren in Google. Hierbij ligt de focus voornamelijk op tekst en de ‘achterkant’ van een website. En dat terwijl SEO nog veel verder gaan dan dat. Wist je bijvoorbeeld dat de juiste foto’s en afbeeldingen ook veel kunnen betekenen voor je zichtbaarheid? In dit artikel lees je er meer over.

Extra traffic scoren via Google Images

Wat veel mensen vergeten, is dat Google Images óók van groot belang is voor je vindbaarheid in Google. Dat betekent dat je artikel, content of blog tekstueel nog zó goed kan zijn, maar dat het zonder unieke beelden of goede foto’s nog steeds niet optimaal is voor de zoekmachine. Om echt alle kansen van Google aan te grijpen is het dus nodig om naar de foto’s en afbeeldingen op je website te kijken. Hier kun je namelijk flink wat extra traffic mee scoren. 

Door hiermee aan de slag te gaan, kun je ervoor zorgen dat jouw website nog net even wat beter scoort dan de website van je concurrent waar niet aan beeldoptimalisatie voor SEO gedaan is. Er is echter wel een aantal zaken waar je op moet letten bij de keuze voor fotografie op je website of platform. Wil je ook op de juiste manier gebruik maken van fotografie als SEO-onderdeel op je website? Volg dan de onderstaande tips.

Zorg altijd voor unieke beelden

Zo is het van groot belang om altijd te kiezen voor unieke beelden. Ga je voor bestaande foto’s die je via websites zoals Shutterstock aanschaft? Dan moet je er rekening mee houden dat Google dergelijke afbeeldingen niet als uniek ziet, omdat iedereen ze kan kopen. Dat werkt een beetje hetzelfde zoals het met een tekst het geval is. Google laat identieke teksten niet onder elkaar zien in de zoekresultaten - bij afbeeldingen geldt dat ook. 

Wanneer je er wat langer over nadenkt, is het eigenlijk ook wel heel logisch dat Google op die manier werkt. Waarom zou de zoekmachine allemaal dezelfde beelden laten zien als het ook verschillend materiaal kan zijn? Laat daarom eigen foto’s schieten door een fotograaf. Er zijn genoeg fotografen op zoek naar freelance fotoklussen en die je kunnen helpen met uniek beeld.

Let op de grootte van de foto’s

Daarnaast is het van groot belang om te kijken naar de grootte van de foto’s. Net als bij tekst en andere onderdelen van het design van een website kunnen afbeeldingen ervoor zorgen dat een website snel of juist langzaam laadt. Grote foto’s hebben bijvoorbeeld meer laadtijd nodig waardoor een homepage of pagina minder snel zichtbaar is. Dat is van invloed op je resultaat in de zoekmachines, omdat een trage website minder goed scoort in Google.

Kijk daarom goed naar de grootte van de afbeeldingen die je op je website wilt laten zien en pas aan waar nodig. Streef er hierbij naar om foto’s altijd 100 kb of kleiner te houden en gebruik het liefst bestanden in JPG. Weet je niet zeker of je afbeeldingen ervoor zorgen dat de website snel of langzaam laadt? Haal je URL dan door een websitechecker om dit te controleren. Daar zie je direct waardoor je website langzaam laadt en wat je eraan kunt doen.

Gebruik keywords in titel van afbeelding

Net als bij een tekst kun je SEO gebruiken in de titels van de afbeeldingen die je online zet. Met alleen goede beelden in het juiste formaat ben je er namelijk nog niet. Pas daarom de titels aan met keywords of andere belangrijke woorden waar je op wilt scoren in Google. Het is gangbaar om te gaan voor een paar woorden die gedetailleerd omschrijven wat er op de foto’s staat.  Zoeken mensen bijvoorbeeld op een goede winterschoen van een bepaald merk en heb jij die laten fotograferen voor je webshop? 

Dan schrijf je in de titel wat het product is, wat de exacte naam of het merk is en eventueel een andere eigenschap, bijvoorbeeld uit welke collectie de schoen komt. Op die manier zorg je ervoor dat die afbeelding zichtbaar wordt in Google Images wanneer iemand op exact die schoen zoekt. Vergeet tot slot ook niet om een title tag wordt toegevoegd. Dat is de tekst die je ziet wanneer je met je muis over de foto gaat, maar er niet op klikt. Een online marketing bureau kan je verder helpen op het gebied van SEO voor je website.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie