VPRO-kunstexpositie op Dutch Design Week

Redactie DIGIFOTO Pro 587
Tijdens Dutch Design Week presenteert de VPRO in samenwerking met Streetart Frankey een kunstexpositie in de VPRO-beeldentuin. Deze bestaat uit zeven idents - het begin en einde van een tv-programma die zorgen voor herkenbaarheid van de afzender – die op verzoek van de VPRO zijn gemaakt door Nederlandse kunstenaars uit verschillende disciplines. De eerste vier autonome kunstwerkjes zijn sinds eind augustus al online en op televisie te bewonderen. Nu komen daar de werken van Annegien Schilling, Claudy Jongstra en Job, Joris & Marieke bij.

met werk van onder anderen Annegien Schilling en Claudy Jongstra

De zeven idents zijn onderdeel van een groter project, waarin de VPRO in aanloop naar het honderdjarig bestaan in 2026 verschillende bekende en opkomende Nederlandse kunstenaars vraagt hun visie op de VPRO te vertalen in een geheel eigen ident. De werken vormen samen een collectie vrije kunst, waarop de kijker voor en na elk VPRO-programma wordt getrakteerd. Tijdens Dutch Design Week (Eindhoven, 22 t/m 30 oktober) worden de eerste zeven idents geëxposeerd. Naast de eerder gepresenteerde creaties van Shertise Solano, Aisha Madu, Jaap Drupsteen en Streetart Frankey, zal ook het werk van drie nieuwe kunstenaars te zien zijn:

Annegien Schilling

Annegien Schilling (1999) is recentelijk afgestudeerd als grafisch ontwerper en werkt veel met fotografie en de nabewerking daarvan. Ze creëert graag surrealistische scenes waarin meerdere beeldtalen samenkomen. 'Het vernieuwende perspectief waarmee de VPRO naar de wereld kijkt, wilde ik gebruiken voor mijn ident. Ik heb ervoor gekozen een surrealistisch landschap te bouwen, waar het woord VPRO als Hollywood-achtig teken op de rand van een berg staat. Langzaam wordt echter duidelijk dat het berglandschap zich niet op onze planeet bevindt, want die beweegt zelf door het beeld. Een wel heel ander perspectief dus.'

Claudy Jongstra

Kunstenaar-activist Claudy Jongstra (1963) is wereldwijd bekend met haar monumentale kunstwerken en installaties van gevilte wol gekleurd met natuurlijke pigmenten uit herontdekte verfplanten. 'Mijn ident gaat over waarden als het behoud van cultureel erfgoed, het zorgvuldig omgaan met de rijkdom van de natuur, de schoonheid van natuurlijke materialen, het respect voor ambachtelijke kennis en de meerwaarde die onderzoek en innovatie hieraan kunnen toevoegen.'

Job, Joris & Marieke

Het werk van animatieregisseurs Job, Joris & Marieke kenmerkt zich door absurde concepten en uitgesproken vormgeving. In 2015 werd hun korte film A Single Life genomineerd voor een Oscar. In 2018 wonnen ze een International Emmy voor hun korte film Kop op. In 2022 was een overzicht van hun werk te zien in de Kunsthal Rotterdam. 'Een "VPRO-jeugd" hebben gehad, is een herkenbaar begrip onder creatieve makers van onze leeftijd. Dan zat je op zondagochtend in je pyjama met open mond van verwondering naar de Dikke dames te kijken. Dat televisie zo’n gevoel oproept, vinden we exemplarisch voor de VPRO. We hebben geprobeerd om die verwondering te vangen in één beeld.'

Job, Joris en Marieke, via VPRO

Over Dutch Design Week

De Dutch Design Week in Eindhoven is een negendaags internationaal designevenement dat zich voornamelijk focust op future proof design. Met werk van ruim 2.600 deelnemende ontwerpers en meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland is DDW het grootste designevenement van Noord-Europa.

De VPRO beeldentuin is van 22 t/m 30 oktober dagelijks tussen 11.00 en 19.00 uur te bezoeken op Sectie-C in Eindhoven. De drie nieuwe idents zijn vanaf 1 januari 2023 ook online en op televisie te zien.

Voor meer informatie: DutchDesignWeek.nl

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie