Van amateur naar professioneel fotograaf
Om op te vallen op deze groeiende markt, is het bovendien zaak dat je buiten de kaders denkt. Wie het platgetreden pad blijft bewandelen, zal er waarschijnlijk niet komen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan Want hoe doe je dat? En wat kost het wel niet? En leuk of niet, goede marketing is noodzakelijk voor wie het wil maken als professioneel fotograaf. Want natuurlijk maak je liever foto's, maar daarnaast zul je echt een substantieel deel van je tijd vrij moeten maken voor marketing gerelateerde werkzaamheden. Anders gesteld, je werkt in je bedrijf of je werkt aan je bedrijf.
Professioneel fotograaf: het kan!
Als je er in werkt en alleen maar voor jezelf aan het fotograferen bent met het idee dat opdrachtgevers dan vanzelf wel komen, heeft jouw bedrijf waarschijnlijk weinig toekomst. Maar het kan natuurlijk wel, een leven als professioneel fotograaf. Namelijk, wie heel goed kan fotograferen en daarnaast ook aan zijn bedrijf werkt én zich verdiept in zaken als ondernemerschap en marketing, kan een mooi bedrijf neerzetten.
Professioneel fotograaf: de stap...
Ben jij van plan om dit jaar de stap te maken naar fulltime fotograaf of heb je die stap recent gemaakt en wil je graag antwoorden op deze en andere vragen, bekijk dan zeker ook dit artikel: Als professioneel fotograaf is goede marketing noodzakelijk
Professioneel fotograaf: wat heb je in je mars?
Nu snel terug naar die eerste stappen; van amateurwerk naar een job als professioneel fotograaf. Hoe pak je dat aan? Hoe maak je aan potentiële opdrachtgevers duidelijk wat jouw waarde is en wat je in de mars hebt? Met andere woorden, hoe trek je potentiële opdrachtgevers over de streep om juist met jou in zee te gaan? In bovenstaande video krijg je antwoorden op deze en andere vragen.
Lees ook: Nieuwsfotografen gaan staken
Lees ook: Fujifilm ambassadeur Ferry @ work